Gå til innhold

Hva feiler det 1åringen nå da?:/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er jo syk "hele "tiden:/

De siste 8mnd har hun hatt urinveisinfeksjon, nyrebekkenbetennelse, strept i halsen 3 ganger og mye mer..

Nå gråter hun myye!! Griner og greiner.. Ikke feber. Sover dårlig.

Vil ikke ha mat.. Har spist en halv brødskive + noen skjeer middag. Det er all maten jeg har fått i henne siden søndag kveld:/ Vil kun ha litt mme, 6-7dl i døgnet..

Forslag til hva som er galt denne gangen? Jeg blir så frustrert!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff stakkars:(

vi hadde nurebekkebetennelse på barnet da hun var 1,5 mnd..:S Det er grusomt:(

tar dere månedlige urinprøver?det gjorde vi i 1 år etter UVI.....først hver fjortende dag, så hver mnd......

Skrevet

Har hun blitt utredet ordentlig med røntgen av urinveiene og ultralyd siden hun har hatt både uvi og nyrebekkenbetennelse?

Min datter var slik og fikk påvist reflux til nyrene, (tilbakestrømning av urin når hun tisset siden lukkemekanismen mellom urinleder og blære ikke virket).

Etter 1 urinveisinfeksjon og 1 nyrebekkenbetennelse ble hun utredet og sendt til Rikshospitalet for operasjon.

Det er tydelig at hun er plaget med noe så kontakt lege. Det er standard prosedyre på utredning med ultralyd hvis barnet får mer enn 1 uvi.

Skrevet

Hi her.

Hun var innlagt med nyrebekkenbtennelse i august.

I oktober var vi inn på sykehuset og undersøkte urinveiene og urinblæra.

Alt ok der. Fikk uvi en uke etterpå. Har ikke fått time for å undersøke nyrene enda, så må vel vente til etter jul.

Har ikke fått beskjed om å levere regelmessige urinprøver nei. Måtte levere en prøve en måned etter at hun ble utskrevet fra sykehuset, men ikke noe mer.

Regner med at det enten er streptokokker i halsen igjen, eller UVI som plager henne igjen nå.:/

Har fått legetime i ettermiddag, så får ta med en urinprøve for sikkerhetsskyld:)

Takk for mange svar!

Skrevet

Hi igjen:)

Var til legen. Hun har UVI igjen! 3dje gangen på 6mnd nå.. + at hun hadde nyrebekkenbetennelse i august da:/

Bør jeg ringe sykehuset å mase om å få undersøkt nyrene? Eller er det ok å vente å se til vi får time (sannsynligvis neste år)?

Skrevet

Dette er for dårlig! Her har jenta mi på 5 år nettopp vært innlagt på barneavdelingen pga mistanke, ja kun mistanke om nyrebekkenbetennelse. Tok ultralyd av nyrene og urinveiene for sikkerhets skyld. De sa det var rutine ved nyrebekkenbetennelse. Og her hadde de ikke sikker diagnose på mitt barn engang! Ville ha forlangt at legen sendte en purring på henvisning til ultralyd og at det ble utført i løpet av kort tid.

God bedring til jenta di. Stakkars liten....

Skrevet

HI

Tusen takk for svar!:)

Skal ringe legen så fort hun er frisk igjen:) Få han til å purre på utredningen av nyrene..

Det er vel sannsynligvis der problemet ligger, siden hun allerede er på 3dje UVI og ikke en gang er fylt året ennå:/

Max uflaks nå stakkar, er kraftig forkjølet i tillegg, og fikk øyekattar når vi kom hjem fra legen igår:/

Skrevet

Huff, fikk vondt av jenta di stakkars, utrolig leit å være syk når man er så liten og ikke kan forstå noe av det.

God bedring i heimen!

Skrevet

HI

Tusen takk:)

Hun har vært utrolig mye syk siden 3mnd alderen.. Hjelper vel ikke på at 3åringen og skolejenta drar med seg masse smitte hjem heller.. Men må vel bare regne med litt ekstra når man har flere barn:)

Håper å få utredet henne så fort som mulig nå da, så hun ihvertfall kanskje kan slippe unna UVI, det er jo så vondt..

Skrevet

Du må mase om utredning!

Herregud, hun kan få nyreskader..

Datteren min ble lagt inn i tre dager med nyrebekkenbetennelse, da var hun 3 mnd. Hun gikk på antibiotika i 10 dager etterpå, og de tok røntgen og MR av nyrer/urinveier før vi fikk dra hjem fra sykehuset og 6 mnd etter at hun var innlagt.

I tillegg følges hun opp av fastlege. Hun fikk ikke nyreskader, og heller ingen arrdannelse. Heldigvis.

Men det der er skummelt altså..

Skrevet

13:01 her. Ultralyd, ikke røntgen.

Skrevet

Jeg svarte her oppe tidligere. Hadde også jente med nyrebekkenbetennelse og det ble påvist arr på ene nyra etter det:S

du MÅ få det sjekket!

Masse lykke til kjære dere, fikk så vondt av jenta di:(

Skrevet

Hei. Det var jeg som skrev lenger opp med en datter med reflux til nyrene.

Hun burde bli satt på forebyggende antibiotika fram til hun er utredet, min datter måtte ta en liten dose hver dag i 5 år.

Du skrev at hun var utredet i forhold til urinveier og blære. Vet du om hun ble undersøkt med det som forkortes MUCG? Fyller blæra med kontrast og tar bilder når hun tisser? Hvis ikke hun har blitt det, må du purre opp eller be om forebyggende behandling. Min datter har arr på begge nyrene, slet med høyt blodtrykk i en alder av 2 år og hadde nyrefunksjon på henholdsvis 30 og 40 %, dette er nå tilbake til det normale etter 3 inngrep for å rette opp refluxen. Lykke til

Skrevet

Kunne dere har forklart meg hva symptomene på dette er? Er jo vanskelig å se hos små barn? :/

Skrevet

Symptomene på reflux er først og fremst stadig tilbakevenende urinveisinfeksjoner, og i verste fall nyrebekkenbetennelse.

Datteren min var 5 mnd første gang hun hadde uvi, da fikk hun antibiotika og jeg trodde saken var ute av verden. Så fikk hun en til rett etter avsluttet kur med påfølgende nyrebekkenbetennelse, da ble det sykehusinnleggelse og utredning av urinveiene.

Ved reflux virker ikke lukkemekanismen mellom urinleder og blæra, slik at når barnet tisser så strømmer det også urin tilbake til nyret, gir press på nyret pluss skaper infeksjoner.

På noen barn må de gå inn å flytte på urinlederene slik at vinkelen til blæra blir riktig i forhold til at lukkemekanismen fungerer slik den skal, eller som på min datter, gå inn via urinrøret og sprøyte teflon i overgangen leder/blæra, skaper da en kunstig lukking.

Dette er nå snart 14 år siden, og den gang kunne de gjøre den type inngrep max 3 ganger, som min datter måtte da de 2 første var mislykket, før de eventuellt måtte ta en større operasjon som beskrevet over her.

Den undersøklesen kalt MUCG kan være ganske ille for barnet da det må katetriseres og tisse når blæra er full, alt dette skal skje mens de ligger på røntgenbenken, så hvis deres barn må dette så be om at barnet skal få Dormicum, et medikament som gjør de likeglad og undersøkelsen går som en lek.

Jeg måtte krangle meg til for at min datter skulle få dette, dette var på riksen, så jeg tok kontakt med barnelegene på ullevål via mail og beskrev hvor ille jeg synes det var, og de svarte meg tilbake at alle barn skal ha dette i forkant av en MUCG, printet ut svaret og viste det til legene på riksen og da fikk hun Dormicum. Så stå på for ungene deres hvis de må gjennom undersøkelser som kan medføre ubehag, det får være grenser på hva de skal spare på i helsenorge.

Skrevet

Tenner kanskje? Guttungen har hatt litt problemer med spising når tennene har vært på vei.

Skrevet

HI igjen:)

Takk for mange utfyllende svar!

Hun ble katetisert og sprøytet inn kontrastvæske i urinblæra i oktober. 2mnd etter nyrebekkenbetennelsen. Da fant de ingen ting som var unormalt.

Da fikk vi beskjed om at vi fikk time igjen om 4-6mnd for å sprøyte inn kontrastvæske i veneflon og se på nyrene.

Skal ta kontakt med fastlegen på mandag. Få han til å ringe å purre på denne undersøkelsen litt..

Må innrømme at jeg ble litt skremt av noen av svarene.. Vet jo at det kan være skadelig, men ikke at det kan være såppas ille..

Igjen, takk for svar:)

Skrevet

Søsteren min hadde tilbakevendene UVI i 3 år av og på før legene tok tak i dette. Hun har gått på forebyggende antibiotika i 7 år uten effekt. Til slutt fant de ut at urinlederene er for korte slik at det strømmer urin tilbake til nefronene i nyren. Da hun var 8 år tok min mor selv kontakt med barneavd på riksen og ba om utredning og det fikk hun ja til på bakgrund av min søsters sykehistorie. De fant da ut at den ene nyren var såpass skaded at den hadde kun 15 % funksjon og den andre var nede i 60% uten de største skadene. De fjernet halve nyren ( den som fungerte 15 % ) og rettet ut hennes urinledere. Og fortalte henne at når du må på do må du IKKE holde deg selv om tidligere erfaringer tilsier at det er vondt å tisse. Det er en skikkelig uting å holde urin inne for alle. Den dag i dag gå hun fortsatt i perioder på forebyggende antibiotika og drikker 1 glass tranebærjuice vær dag ( etter barnelegen på riksen sin anbefalning. ) Mitt råd til deg er å ta dette veldig seriøst! Ikke la deg bli kuet KREV utredning og behandling før det går så langt som det gjorde med min søster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...