Gå til innhold

Likestillingen og jul

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

likestilling har litt og si på en arbeidsplass med lønn det syns ejg er vikitg.

her i huset gjør jeg mer både inne og ute i hagen, men han tar seg av bilen. han er den som pusser opp,. han hjelper meg gjerne til med alt, trenger bare og spørre.

Skrevet

Blir vel mest naturlig at jeg pynter...

-Nå syntes jeg at det er veldig kos å bake litt pepperkaker, lage adventstake osv da, han er jo ikke "der" i det hele tatt. Men nyter stemningen jeg lager :)

Han hjelper meg med de "røffe" tingene, som vasking, henge opp jule lys, montere advenstjerne osv... Det er jo like mye likestilling det - fordeling av oppgaver,rett og slett, men det gjør vi jo hver dag :)

...Han kom faktisk hjem med en julestjerne(blomst) i går da...for jeg "dreiv jo og pynta og sånn om dagen" hehe. Super søtt av han!

Skrevet

Det er jeg som tar meg av interiørbiten i huset, men setter pris på de få gangene mannen kommer med innspill :) Han har ansvaret for ting utendørs. Han er litt lat og ganske upraktisk da, så jeg føler ofte at jeg gjør ti ganger mer enn ham.

Skrevet

Anonym kl10:00

Åå såå koselig av ham <3 Han viser at han setter pris på at du pynter :)

Skrevet

Ikke sant, det syntes jeg også :)

Selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt til å ha noe julestjerne i år...men det vet ikke han ;) Nå har den fått en fin plass i stuen.

Julestjerne er jo det eneste "juletingen" han kunne komme på. ;) hehe.

-Disse mennene er jo litt søte på sin egen måte innimellom da...

10:00

Skrevet

Jeg har ansvaet for julekalenderene, men mannen hjelper til å pakke inn og henge opp.

Innkjøp av gaver deler vi på.

Jeg er nok uten tvil den mest julete av oss. Det er ikke så rart ettersom mannen min kommer fra et hjem der de ikke gjorde så mye ut av jula (ikke juletre, ingen baking, ingen storrengjøring, pyntet seg ikke osv). Mannen hugger juletrær, setter dem på fot og pynter sammen med meg. Han sørger for å ha god vin og godt drikke i hus til ungene, han dekker koselig frokostbord julaften morgen ol, men sølvpuss, vask i skaper og andre ting som ikke syns så godt er det jeg som må ta meg av. Duker, gardiner ol er også mitt ansvar. Heldig vis hjelper han gjerne til med det som er mitt ansvar når jeg ber ham, men han synes nok jeg overdriver forberedelsene litt ;-)

Skrevet

Morsomt å lese alle forklaringene på arbeidsfordelingen i andre aspekter. Her i huset er jeg hjemmeværende mamma (og har fått høre at jeg er kvinnefiendtlig) men jeg tar det som en selvfølge at jeg steller i stand til jul. Med unntak av juletreet som mannen hugger selv ut i skogen vår. Jeg liker det tradisjonelle kjønnsmønsteret. Jeg er sjeleglad for at jeg slipper å mekke bil osv.

Adventkalender blir sjokoladekalender.., Mitt ansvar, mitt valg.. veldig godt sagt.. =D

morsom tråd HI... vi er jo forskjellige som du sier.. ikke noe galt i det.

Skrevet

Hi her.. ja, på arbeidsplassen skal vi være likeverdige.. altså skal lønnes likt for likt arbeid.

utover det er vi vel enige i at menn og kvinner er forskjellige, han steller ute, du steller inne.. (så hjelper man hverandre når man spør spesifikt)

Skrevet

10.00.. ja, de er litt søte på sin måte =)

Hi....

Skrevet

Det har da ikke med likestilling å gjøre hvem som gjør mest av juletingene det har med hvem som har interessen.

Min ex mann elsket jul og brukte nok mer tid på å dekorere til jul en jeg har gjort noen gang.

Han jeg var sammen med før ex mannen min kunne ikke brydd seg mindre om jul så da var det jeg som gjorde det lille som var gjort.

Derimot har jeg vaskinga blitt delt på to.

Ofte er det slik at vi damer har mer interesse for julepynt en menn har akkurat slik som flere menn liker å fiske en det damer gjør (for å finne et eksempel.)

Likestilling betyr ikke at man skal fake interesser.

De menn som ikke gidder å styre med julepynt, hadde neppe brydd seg om det ikke var pyntet stort heller.

Så om ikke dama gjorde det hadde det ikke blitt pyntet og de ville vært like blide for det.

Jeg vokste opp i et hjem hvor pappa vakset vinduene og hang opp gardiner og stjerne. Pappa fiksa juletre og pyntet med oss barna.

Pappa ordnet med strømpene til oss barna, julegodtet middagen også videre.

Mamma satt opp nissene sine over hele huset det var allt som var viktig for henne i jula.

Og så handlet de gaver sammen da.

Hvorfor ? Jo for det var pappa i vårt hjem som var det store jule mennesket

Skrevet

Vel - jeg kjøper inn presangene, han pakker inn f.eks.

Han tar alle de tingene jeg ikke klarer (har dårlig helse) og når jeg er i en dårlig periode tar han alt. Han tar alt nattevåk.

Adventslysene er det jeg som husker på, men han pleier å sette opp lysene i vinduet.....

Ingen av oss sitter på stumpen og ser den andre jobber med mindre den ene faktisk trenger litt hvile. Som regel er det meg (igjen pga helsa).

Skrevet

Jeg liker ikke engang å stryke gardiner eller pakke inn gaver, men det er like forbanna mitt ansvar. Heller DET enn å klatre på taket hver gang noe må ordnes der ;)

Skrevet

Hi her.... Jeg la ut linken kun for å se hvorvidt menn og kvinner er forskjellige.. Se hvem som liker å stulle med julen og hvem som ikke gjør det. Selvsagt er det unntak, det vil det alltid være. Altså det var ikke en bastant påstand, men ett spørsmål hvordan dette blir delt, og hvordan noe av delingen går av seg selv, pga interesser. Det at det nødvendige og kjedelige som vasking, osv blir delt litt mer bevisst underbygger det jeg har lurt på.

Ikke noe krangletråd dette her.. bare en undringstråd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...