Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 Foreldrene mine er skilt og har vært sammen med de "nye" partnerne sine i over 20 år. Vi venter vårt første barn i desember, og fikk idag spørsmål fra min far om hva vi ønsket å kalle han og hans samboer, samt mamma og hennes samboer. Dette er noe jeg ikke har tenkt på, jeg har egentlig trodd at det er noe de bestemmer selv. Men pappa ville at vi skulle bestemme det, så nå sitter jeg her i knipa. Mamma er jo mormor til det kommende barnet. Pappa er morfar. Men hva med bonusbesteforeldrene? Er det noen som har noen gode tips til hva man kan kalle dem? På forhånd tusen takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Hvis dere allerede bruker mormor og morfar, kan det kanskje være en ide med bestemamma og bestepappa? Eller besta og besten? Eller ganske enkelt kalle de med fornavn? "Målfrid og Even".
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #3 Skrevet 29. november 2011 Her er det mormor og beste (mannen til mamma), morfar og besta (samboer til pappa).
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 Det er jammen ikke dumme forslag! Tusen takk Jeg hang meg så opp i bestemor/bestefar osv. Føler at det også er litt feil, men besta/beste(n) er jo gode forslag HI
Gjest Tutt1-2-3! Skrevet 29. november 2011 #5 Skrevet 29. november 2011 Her kjører vi med mommo (min mor), bestefar (min far), bestemor+navn og bestefar+navn (eldstemann sine besteforeldre), bestemor (min manns mor. eldstemann bruker fornavnet hennes), bestefar+navn (min manns far -stort sett fraværende). Mine og min manns foreldre har alle nye partnere og de bruker vi kun fornavn på. -blir litt mange!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #6 Skrevet 29. november 2011 Dette er en "problemstilling" vi vil komme utfor også, så blir interresant å følge med på tråden! Søsteren min fikk barn før meg, og h*n kaller de "bestemor"(mormor) og "bestefar Tom"(hennes nye mann) og bestefar(morfar) -han er ikke gift påny.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #7 Skrevet 29. november 2011 Her blir navnet brukt... Kona til pappa krevde tittel, og det er noe jeg IKKE liker
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #8 Skrevet 30. november 2011 Mormor og morfar + navn på deres partnere. Hvorfor i all verden skal besteforeldres partnere kalles gor noe anet enn navnene sine?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #9 Skrevet 30. november 2011 Her er min mor bestemor, min far er morfar og dama til pappa er mimmi. De har vært sammen siden jeg var 2 år og har mer med dattra mi å gjøre enn min egen mor så en tittel må ho ha Til syvende og sist er det barna som kommer til å kalle de for de de selv vil. Pappa (morfar) har helt plutselig blitt farfar. Vil ho kalle han for det så får ho det, siden den egentlige farfaren hennes er død.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #10 Skrevet 30. november 2011 Denne problemstillingen hadde vi også, så nå er det mormor og beste (samboer til min mor) og morfar (som er død), på den andre siden er det farmor og farfar (de er ikke skilt da)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #11 Skrevet 30. november 2011 Her har vi "bestemor og bestefar" (mine foreldre), "farmor og bestefar knut" og "farfar og Anne". Min mann har vokst opp med mor og stefar, og bestefar knut er nok den av besteforeldrene vi ser oftest. Han har aldri hatt noe nært forhold til sin far eller hans nye kone, så hadde blitt rart for alle om hun skulle få en egen tittel. Hvis flere ønsker samme tittel er det greit med navn i tillegg, men pass på at du ikke deler ut titler som de biologiske besteforeldrene ønsker seg (besto og besten er for eksempel standard besteforeldrenavn på vestlandet, så det kan fort bli sårede følelser inne i bildet hvis du ikke tar hensyn til alle)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #12 Skrevet 30. november 2011 Min mor er mormor Min far er morfar Min stefar er besten Min stemor er mimmi
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #13 Skrevet 30. november 2011 Skriver under på den! Jeg klarte å drite meg skikkelig ut da poden ble født. Her er min mor bestemor, for det er det jeg har hatt forhold til gjennom oppveksten. Så det er det som er det "mest prestisjefylte" føler jeg. Jeg har aldri hatt mormor eller morfar. Så da sa jeg til dama til pappa at ho kunne være mormor. Midt i ammetåka tenkte jo ikke jeg på at Mormor er mors mor! Dette ble oppstandelse for å si det mildt! Mormor har nå blitt Mimmi og nå er alt tilsynelatende greit..
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #14 Skrevet 30. november 2011 her kaller barna mine steforeldre for hva dem heter. og mormor og morfar til mine foreldre. grunnen til mitt valg er at disse partnerne kom inn etter vi fikk barn. og jeg ser ikke på dem som steforeldre men heller mannen til mamma og en venn av meg. min stefar ser også på meg som en venn. mens min stelillesøster bruker vi navnet på. men både ungene og lillesøster vet at hun er tante, men bruker ikke ordet.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #15 Skrevet 30. november 2011 Hos oss er det Min mor er mommo Min mors samboer er gufar til gutten så den e bænkers Min far er bestefar Min fars samboer er bestemor så navnet hun heter,men det gikk vell nesten 3år før han kalte henne dette selv. Samboer mor er bare bestemor uten navn.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #16 Skrevet 30. november 2011 Hos oss er det mormor og bestefar, morfar og bare navnet til kona hans og farmor og navnet til typen hennes
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #18 Skrevet 30. november 2011 Vi har det slik på min fars side. Han har hatt ny dame i over 20 år, og hun er en bestemor på lik linje med min mor og min samboers mor. Våre barn har 3 bestemødre og 2 bestefedre og de alle er like viktige. Fars nye kone er like viktig i våre barns liv, og de fortjener derfor å bli kalt det samme som de andre besteforeldrene.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2011 #19 Skrevet 30. november 2011 Vi har bare skilte foreldre på min side, så min mor er Mormor imens min Pappa og stemor er bestefar og bestemor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå