Gå til innhold

Nissemors intimjulekuker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg kalle disse julekakene, sånn at den hjemmesnekrede oppskriftsboken kan leses av både store og små?

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

Det var da en skikkelig ufjelg overskrift!! Kan du ikke bare kalle dem Nissemors julekaker og så sette en stjerne i parentes så du ikke glemmer hvorfor du skal humre i skjegget?

Skrevet

Fristelsen ble for sterk. De var innmari gode.

Skrevet

Hadde litt vaniljessens i, men vet ikke om det utgjorde noen forskjell. Gode mumsekaker, litt mektige.

Skrevet

Fnis, et øyeblikk her trodde jeg nicket ditt var blitt stjålet av en eller annen med behov for å si tabuord.

Jeg kjenner dem som Tre Specier. Men heretter kommer de bare til å hete - overskriften din. I alle fall i hodet mitt.

Snille digreungen kom i stad og sa han hadde et kjempeønske til jul, som bare jeg kunne gi, og kunne jeg være så snill, nemlig en hel boks av disse kakene, som var bare til ham, som han kunne spise helt for seg selv så mye han ville. Den dagen jeg har unger som ikke ønsker seg noe til jul leverer jeg inn tøflene mine - ungen har skjønt at det er de gode tingene også, ikke bare de materielle. Det er også derfor hans mor ønsker seg vin og fancy sjokolade og gavekort på støvsuging og glassperler som kan bli til armbånd en lang søndag i regnvær.

Gjest amandine
Skrevet

Kan de være gode å lage på skolekijøkken med tredjeklassinger? Da med lutens originalnavn he he he Anne B sitt er vel litt drøyt for 8åringer!

Gjest amandine
Skrevet

Skolekijøkken, du.. Jeg har forresten store mengdre ekte vaniljeessens, kanskje det kunne prøves! Smør derimot?? Har klart å spore opp tre pakker setersmør samt bitte litt bremykt. Miljøsvin av noen lavkarbofjotter.

Skrevet

Jeg trenger ikke stjele nick, jeg bruker mitt eget for den slags utløp. All work and no play...

Så herlig. Ubegrenset småkakespisinger en del av julen.

Skrevet

Lavkarbo er,som du sier, lite miljøvennlig, og det er så ufattelig uetisk og usolidarisk.

Skrevet

Men finnes det en oppskrift på herligheten? Jeg er ikke noen bakermester, men kaker som har kuk i navnet kan jo være verdt innsatsen.

Skrevet

Ah, jeg fant den. Nå skjønner jeg hvorfor de har kuk i seg. De er jo så vidunderlig enkle! Julebakst, her kjem eg

Skrevet

Jeg ønsker meg en link med oppskrift slik at jeg kan se kukkakene:-P

Kunne Nissemors intimjulestake kake vært ett oppskriftvennlig alternativ til navn?

Skrevet

Fnis, dette blir bedre og bedre - eller verre og verre.

Oppskriften er i en tråd jeg henter opp om et lite sekund.

Skrevet

Kopiert fra den andre tråden:

Tre specier

Like deler (vekt) sukker, smør og mel blandes sammen, med 400 gram av hver får du nok til to plater. På hver plate med bakepapir klapper du ut to lange rektangler av deig, ca 15 cm brede, og steker på 180 grader til den begynner å bli lett gylden. La dem avkjøle litt, og er de blitt veldig tynne (flyter ut) så skyv dem litt sammen før de stivner så de blir litt tjukkere (da blir de seigere inni) før du deler i smale skiver og lar avkjøle helt før du legger i bokser. Sprø utenpå og litt seige i midten.

Skrevet

Ha, ha, ha... Dårlig gjort å få meg til å dette av stolen før kl 8 i kontorlandskapet (kunne ikke akkurat ta sjansen på å la latteren runge, folk synes jeg er rar nok fra før)!

Jæ dævær!

• 3 uker senere...
Gjest cunning stunts
Skrevet

Nye kuker smaker best. Eller i alle fall like bra. Ny forsyning julekuker kom akkurat ut av ovnen og er prøvegnagd, siden forrige runde var oppspist.

Skrevet

Så dette er ikke kaker man sutter på altså?

Skrevet

Ellen-Propellen,

jeg synes begrepet "sutte" på er betenkelig og potensielt perverst uansett om det er kaker eller kuker!

Skrevet

Hehe. Godt sagt.

Det er ett vanlig uttrykk her sør. Vi lærer det som ganske små: "man tygger ikke på drops, man sutter"

Dere har kanskje ikke det samme forholdet til ordet østpå?

Men må innrømme at jeg har oppfattet at ordet har en undertone da ;)

• 10 måneder senere...
Skrevet

Ah, de gode tradisjonene. Takk for påminnelsen Anne-B :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...