Gå til innhold

Kvalm og jobbing


AdrenaLine

Anbefalte innlegg

Hei jenter,

 

I gang med mitt andre svangerskap og i 7. uke nå og har vært grisekvalm i halvannen uke. Sist gang var jeg kvalm men det startet for fullt først etter 8 uker.

 

Klarer dere virkelig å gå på jobb? Helt ødelagt jeg... 50% sykemeldt og skal jobbe noe hjemmefra, men har ikke vært i stand til det foreløpig. Og hater å måtte være borte, vet det ikke blir sett godt på på jobben. (Har et astmabarn så har hatt min share med fravær i år allerede.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei ;-)

Jeg er i 6 uke og kasta inn håndklæet dinna uka og ble 100 % sykemeldt..os skal se anforma i neste uka i tillegg til super kvalme så føler jeg for å sove hele tiden. Men håper (krysser fingrene) at jeg kommer meg ellers er jeg redd for at dette kan bli et langt svangerskap ;-) Dette er mitt 2. og var ikke slik i det 1.

 

Håper vi blir bedre. Lykke til :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Høres veldig kjent ut;) Jeg er i 8. uke og har vært dårlig i to og en halv. For min del kommer det veldig i bølger, men har vært tilnærmet sengeliggende på det værste. Er 40% sykemeldt, men måtte tåle en "tale" fra fastlegen om at graviditet ikke er noen sykdom...Håper å være over kneiken på andre sida av jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var kvalm fra uke 5, spydde daglig på jobb (og hjemme) fra uke 6. ble 50% sykemeldt fra uke 8, men legen sykemeldte meg 100% fra uke 9. Jeg ville egentlig ikke, siden jeg akkurat hadde startet i ny jobb, men legen sa 'det bestemmer jeg for deg'. føles godt å ha en lege som tar problemene på alvor, selv om man ikke er syk, men 'bare' gravid. ta vare på deg selv og barnet hjemme og i magen, så får jobben bli så sure de bare vil. de får deg tilbake snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvis du er grisekvalm så syns jeg ikke du skal gå rundt med dårlig samvittighet for å være borte fra jobb, selv om det selvsagt er lettere sagt enn gjort.

 

Jeg er selv kvalm 24/7, men ikke i så stor grad at jeg har måttet være borte fra jobb, bortsett fra en dag. Jeg er på en måte heldig for har fleksibel arbeidstid slik at jeg kan bruke god tid om morgenen, spise rolig frokost, ligge og slappe litt av før jeg moter meg opp for jobb. På den andre siden ikke fullt så heldig da jeg i snitt, også etter at jeg ble gravid, jobber nesten 50 timer i uka, så kjenner at det er på grensen. Jeg håper virkelig at dette går over etter 3-4 mnd. Er 8+4 på vei nå, så jeg krysser fingrene for at jeg har bare 4 uker med kvalme igjen.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er også nå plutselig blitt sykt kvalm! er 6+4 idag.

Det hjelper ikke småspise heller, og jeg må spise "nye" ting hele tiden, da jeg får helt avsmak på mat jeg akkurat har spist. Brekker meg bare jeg ser rå kylling i butikken eller elevene mine som viser meg løse tenner...

 

Uansett, begynte i ny jobb i august og hadde store planer om å holde meg frem til jul -men nå vet jeg ikke. Jobber som lærer, og det er vanskelig å gå rundt å late som om formen er på topp. Kan ikke bare stikke ifra elevene en times tid om jeg blir fullstendig ødelagt av kvalmen...

 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget:P -men det er altså flere kvalminger her ute=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

 

Jeg er snart 8 uker på vei, er kvalm 24/7 jeg også. Jeg småspiser hele tiden, men det hjelper ikke lenger... Blir helt sprø. Jeg har sagt det til sjefen, og de nærmeste kollegaene mine at jeg er gravid (med 2 stk.), for jeg orker ikke noen ting, slik at de ikke tror jeg er lat. Skal til legen i morgen, så jeg lurer på å få en gradert sykemld. Vi får se, men merker jeg sliter meg helt ut på jobb nå og null overskudd til dattera vår på 3,5. Og jeg syns faktisk det er viktigere og ha overdkudd til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Nesten "godt" å høre at det er flere som har det som meg ;) Kvalme døgnet rundt, heldigvis kaster jeg ikke opp... Men ubehagelig uansett!

Var hos legen i går da jeg har vært 60% sykmeldt pga vonde skuldre den siste halvannen mnd. Litt kjipt da å få denne voldsomme kvalmen i tillegg :( Han sykmeldte meg 100% frem til 2.januar, uten at jeg selv ba om det.

Har heldigvis en god sjef og gode kollegaer som har full forståelse!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenner jeg blir irritert når jeg hører du får en "tale" fra legen. Nei, det er ingen sykdom, men hva hjelper det hvis en er i så dårlig form at en ikke får gjort jobben skikkelig? Jeg har kontorjobb og skulle nok klart å henge ved pulten 8 timer hver dag, men hva er vitsen hvis jeg får utført bare halvparten av det jeg gjør til vanlig? Tror det slik er mye "skjult sykefravær" blant gravide som vil være "flinke piker". Jeg er nå sykemeldt 50% hvilket betyr at jeg kan ha rolige morgener og dermed fortsatt relativt klar i toppen når jeg kommer på jobb - jeg får gjort like mye nå som før jeg ble sykemeldt. I tillegg sover/hviler jeg litt før 2-åringen hentes i barnehage slik at jeg har litt overskudd til ham. Leger/statsråder o.a. i Norge må forstå at selv om graviditet ikke er noen sykdom, så kreves det (iallefall for noen) en god del ekstra å produsere et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som kan komme å gå når du vil på jobb. Jeg går vakter, det vil si at jeg må begynne 07 og jobbe til 15, ingen slingringsmonn liksom. Derfor er jeg nå 100% sykmeldt pga kvalme etc.

 

Hadde jeg kunnet fått litt flex og kommet kl 10 og jobbet halv dag, hadde jeg faktisk kunnet jobbe, men det får jeg altså ikke lov til av min arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som kan komme å gå når du vil på jobb. Jeg går vakter, det vil si at jeg må begynne 07 og jobbe til 15, ingen slingringsmonn liksom. Derfor er jeg nå 100% sykmeldt pga kvalme etc.

 

Hadde jeg kunnet fått litt flex og kommet kl 10 og jobbet halv dag, hadde jeg faktisk kunnet jobbe, men det får jeg altså ikke lov til av min arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dårlig av arbeidsgiveren din! Da følger de ikke med i lovverket, for i forbindelse med inkluderende arbeidsliv så skal arbeidsgiveren tilpasse arbeidet til den som er syk, og eventuelt finne annet passende arbeid.

 

Ved gradert sykmelding kunne du jobbet litt, og det er bedre enn ingenting både for deg og arbeidsgiveren din. Jeg har 20% gradert sykmelding, og det fungerer greit, kommer litt senere og går litt tidligere. Dersom jeg vil kan jeg jobber mer. Det fine med å jobbe er at man får litt annet fokus/ glemmer på en måte kvalmen - så snat ikke man er superkvalm da.

 

Du får ta en prat med arbeidsgiverne og be de tilrettelegge for deg, en tillitsvalgte/ verneombud/ HR/ personal vil kunne eventuelt hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...