Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 Sønnen min på 4,5 år våknet med magevondt i dag. Han ville ikke ha frokost, men ville ha et glass melk. Etter han drakk melken så spydde han med en gang. Han var litt slapp og hvilte på sofan. Drakk litt vann. Så går det en liten time. Da brekker seg, å spyr. Bare magesyre da han ikke hadde noe i magen. Så gikk det en times tid. Jeg får i han litt tørket frukt og nøtter. Han drikker litt saft. Dette holder han på. Han spiser også en skive etterhvert og litt bokstavkjeks. Etter siste oppkastet som var i 9- tiden så kvikner han til, å begynner og herje som vanlig. Han har det siste året hatt 3 slike sykdomsforløp. Blir ikke noe verre. Kan jeg kalle dette omgangssyke? Jeg har vært inne på tanken at han er så sulten innimellom at han brekker seg rett og slett. Han spiser så dårlig til tider, å når dette har skjedd har det vært på morgenen. Kan det være tilfelle? Det jeg lurer på nå da er om jeg skal sende han i bhg. i morgen eller ikke (så sant det ikke skjer noe annet med allmenntilstanden hans selvfølgelig). Det har jo da gått 1 døgn fra siste gang han kastet opp til han evt. skal i bhg. Eller skal det gå et døgn fra i morgen? *Usikker*
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Det skal gå 48 timer fra siste oppkast/diarè før du sender han i barnehagen igjen. Dette for å unngå at flere blir smittet, og det blir epidemi i barnehagen. Han virker nok i super form, men smitten sitter i uansett, så HOLD HAN HJEMME!! Om han smitter andre barn, så går det på rundgang, og du risikerer også at gutten din blir smittet IGJEN, og det blir en evig runddans.. I fjor hadde vi spysyka i barnehagen i 5 mnd, og det bare pga foreldre som ikke holdt regelen. Jeg stod i døra og ba foreldrene om å ta med seg barna hjem igjen når jeg visste at de hadde kasta opp dagen før. Hilsen Pedagog
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #3 Skrevet 29. november 2011 Men er dette omgangssyke? Jeg har også ringt barnehagen, å i barnehagen her har de 1 døgn etter siste oppkast/feber. Jeg vil ikke sende han i barnehagen om han er smittefarlig, bare jeg blir så usikker på om det faktisk er det han har. Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 Jeg kan ikke svare på om det er omgangssyke, men mange barn har det jo sånn at de kaster opp og er dårlige noen timer, så kvikner de til som om ingenting har skjedd:) Du får jo bare følge barnehagens restriksjoner, så om de har ett døgn, så er det vel bare å sende han i barnehagen i morra da. Jeg syns 1 døgn var lite med tanke på at helsetilsynet på det sterkeste anbefaler 48 timer. Dette er fordi smitten sitter i kroppen i inntil 50 timer etter siste symptom.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #5 Skrevet 29. november 2011 Skal selvfølgelig se han an utover kvelden. Bhg. sier han kan komme, mamma som jobber i bhg. sier send han. Men jeg er usikker altså.. For jeg også tenker jo at hvis det er omgangssyke er han jo smittebærer enda. Rart at barnehagene har forskjellige restriksjoner da.. Hm.. Men takk for at du tok deg tid til å svare! Ikke lett å ikke ha andre i huset å diskutere med. Greit med et slikt forum å lufte ting på da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå