Gå til innhold

Synes det er litt trist....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med barn som ikke ønsker seg noenting til jul, eller når foreldre som sier barna har "alt". Barn som får alt i hverdagen, slik at man må vri hjernen for å finne på gave.

Venninnen til datteren min kom og fortalte at hun ikke ønsket seg noe til jul. Hun hadde nemlig alt. Bare spør så får hun.

Slik har ikke jeg det med barna mine. Er litt ekstra morsomt når de får noe de virkelig ønsker seg. Gir de heller litt ekstra til jul og bursdager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Når jeg var liten ønsket jeg meg kjempe mye forskjellig. Men jeg hadde da likevel mye leker.

Skrevet

Vet ikke om jeg er enig i at det er trist å ha alt...

Det som virkelig er trist er de barna som aldri har fått en gave i sitt liv og som mangler det meste. At vi er et overflodsammfunn er mye rart, men IKKE trist akkurat.

Hadde min unge sagt at hun ikke øsnket seg noe hadde jeg ikke kjøpt noe heller. Da hadde hun fått en gjeit eller noe slikt fra frelsesarmeen eller røde kors eller redd barna. Kanskje bli Plan-fadder eller noe.

Skrevet

Barna våres får sjeldent noe av oss utenom jul og bursdager med unntak av nødvendige klær, sko osv. Det hender at de får en liten ting av besteforeldre, men det er ganske sjeldent det også. Ting som de har lyst på må de enten ønske seg, eller spare til.

Men vi har også "mange" barn, fire stykker der de tre eldste attpåtil er av samme kjønn og derfor får mye ting i samme interessekategori. I tillegg begynner de eldste å bli store. Vår eldste er 9 år nå, og han ønsker seg nesten ikke noen ting til jul. Han har noen få ønsker, og bare 3-4 av dem er "leker". Ellers ønsker han seg faktisk klær, treningsutstyr, gavekort på sportsbutikk for å kjøpe nye fotballsko til våren/sommeren og penger (han sparer til egen pc). 7 åringen er glad i lego, og ønsker seg dette, men det er også det eneste av leker han ønsker seg til jul, også han ønsker seg da heller ting som treningsbukse, sengetøy(?!) og andre fornuftige ting. Litt av runnene r nok at de blir eldre og mindre interessert i å leke, litt av grunnen er at de har allerede mye leker fordi det blir jo 3x "samme" leker til hver jul/bursdager (for hver av guttene), og så har de alt "det store tingene" som sykkel, ski, skøyter fra tidligere av. Minsteguttene arver jo i tillegg.

Jeg synes det er kjempevanskelig å komme på ting de kan ønske seg, de trenger egentlig bare litt klær, og ungene selv sliter med å komme på noe. Når noen spør så svarer jeg at jeg ikke helt vet fordi de har "alt". De er faktisk ikke bortskjemte, og de blir hoppende glad for noe så smått og "kjedelig" som en kul boksershorts eller nye sokker (tro det eller ei), men likevel har de få ønsker. De har jo ikke alt, ikke i nærheten, men det som de ikke har tror jeg ikke de vil leke noe særlig med likevel, og de blir nøye innprentet med at det ikke "er lov" å ønske seg noe før man har hatt skikkelig lyst på det i lang tid. F.eks så har de forstått at ting de ser på reklame på tv osv er ting som ser kule ut der og da, men som de vil bli fort lei av og derfor ikke trenger. Ble kanskje litt knotete forklart dette, men poenget er bare at barn som har få ønsker ti jul slett ikke trenger å være bortskjemte, tvert i mot kan de har lært seg verdien av å bli gald for små hverdagsting og at de ikke trenger alt av leker bare fordi det ser kult ut.

Skrevet

Så bra for deg:) Selvtillit er viktig, og det er lett å lese at du er fornøyd med deg selv:) Du har lykkes, mens venninen din muligens har feilet litt...

Bare husk at vi har alle våre svakheter. Og kanskje er ikke jul og bursdag like viktig for venninna di, som for deg. Jeg har fått med meg masse jule, og bursdagstradisjoner hjemmefra og synes det er kjempestas. Mannen har ikke hatt det samme, og synes disse dagene er mest pes.. Summen av ting vi ville kjøpt til dattera vår gjennom et år er nok det samme, Bare at han fordeler det mer utover året, men s jeg sparer til jul og bursdag.

Skal vi si at han tar feil? Eller er det kanskje greit at alle er forskjellige?

En klok mann sa en gang;

Man skal ikke plage andre, man skal være snill og grei, og forøvrig kan man gjøre sopm man vil:)

Tenk litt på det:)

Skrevet

Hvis jeg med min inntekt fremdeles klarer å fylle ei ønskeliste kan jeg ikke fatte hvordan det er mulig for foreldre å ødelegge ungene så fullstendig. Da har de mistet evnen til å glede seg over det lille i hverdagen, før de er ute av barnehagen omtrent.

Skrevet

ungene våre er bort skjemte. penger til og kjøpe leker selv. må spare og kjøpe selv,. lekene de kjøper er ikke dyre. koster 50-200 kr. og med 50 kr i uka. så blir det fort mye leker.

ungene ønsker seg også mer. klær er jo fint og få. og de elsker film..

sabeltann,cars, er ene ungen sine intresser nå av leker

mens andre ungen elsker minnie og mikke mus leker..

fins alltid noe man ikke har. nå er barna mine ganske små enda. men likevell så har jeg tro på at det handler litt om og bruke hode for og finne noe som er fint og nyttig for barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...