Gå til innhold

Det med økonomi, forbruk og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke sånn kjempe god råd, men vi lever nå greit nok, jobber begge to, og har en utleieleilighet som gir oss en grei sum.

Men vi har et problem nå når det gjelder julegaver, vi aner ikke hva vi skal kjøpe til barna våre. De mangler ingenting!

De har nintendoer, de har brettspill, de har tv spill, de har bøker, de har leker, de har full dukkekrok, de har lego, de har kasser med brio togbane, de har fargestifter, maling og staffeli.

De har ski og sykler og svær trampoline som er bundet fast i hagen. Vi har ti akebrett og kjelker i ulike varianter ute i garasjen.

De har vinterdresser, votter, luer, pen tøy og alt mulig annet. Og vi bare aner ikke hva vi skal kjøpe til dem.

Veslejenta kunne nok godt likt en ny dukke, med dukkevogn til, men hvorfor i alle verdens dager det? Hvor mange babyer trenger da en tre åring?

Jeg er så lei av alle mulige lego factory og ninjago biter til dyre byggesett, som ligger slengt rundt omkring i huset, og som ender opp på bunnen av legokassen.

Nei, det er ikke greit, med sånne luksus problem. Finnes ikke greit i det hele tatt. Ender nok opp med å kjøpe en nintendo wii, som vi egentlig ikke vil ha i hus, da vi har skrenket veldig inn på både TV og spill.

Kanskje barnehage ungene våre skulle fått en ipod touch hver, slik at vi kan sitte der med hver vår ipad, de bare i mer tilpasset størrelse.

Tror vi bare kjøper påfyllsgaver i år. Mer modellkitt, mer maling, mer klippe lime ting, mer fargestifter, mer perler.

Ikke greit å finne på ting. Ingenting er på ønskelista, annet enn ting som vi egentlig ikke har lyst til å kjøpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, hva ville du med det her innlegget daHI,.......skryte????

jøss for et teit og selvopptatt innlegg......

Skrevet

Er det for å provosere? I såfall, ja der ser man hva som kan skje.. Sitter litt i samme situasjon, men ikke helt. Heldigvis. Har stoppet krana før det gikk så langt. Barna må faktisk ha noe å ønske seg. Det man ønsker seg over tid, blir til stor glede når man endelig får det.

Skrevet

Tør jeg foreslå at du tar med hele familien på en liten rydderunde i huset og samler sammen leker å gi bort til barneavdelingen på sykehuset f.eks? Eller at dere velger dere ut et veldedig formål som dere gir penger eller gaver til?

Håper egentlig dette var et innlegg skrevet i full ironi?

Skrevet

Jeg skjønner deg godt, jeg.. Synes dette gavestyret har tatt helt av! Nå har ikke vi 10 akebrett eller DS og sånn ennå, men både ungene og vi har nesten alt vi trenger og da er det vanskelig med noe å ønske seg til jul.

Skrevet

Jeg aner en viss ironi her, som baserer seg på velferdssamfunnet vårt med kjøp og kast? Eller kjøp, kjøp, kjøp.. Det er jo egentlig ganske tragisk at det har blitt slik.. Jeg vil heller at barna skal bli ordentlig glad når de får noe, enn å bare slenge det i haugen med alt de allerede har. Men det er ærlig talt ikke lett å få til, selvom våre barn er langt fra så velutstyrte som ts beskriver.

Skrevet

Skjønner godt hva du mener -på en ironisk måte ?

Materialismen har tatt overhånd og jeg gir ikke mer plast til barna mine, de har mer enn nok fra før.

Her blir det praktiske ting som ski og utstyr til aktiviteter - ting som vi uansett ville kjøpt, men de trenger ikke mer leker.

OG Ipad etc. er det maange år til de får.

Ellers arver våre masse klær og leker, selv om vi har råd til å kjøpe nytt...

Skrevet

Hva med å gi ungene opplevelser og tid med mor og far i julegave?

Skrevet

Skjønner hi godt jeg!

Vi satser veldig på å "spare" større innkjøp (sykler og ski osv) til jul og bursdag, nettopp fordi det er viktig å lære å ønske seg noe og å bli glad for presangene.

Det er fort gjort å bare kjøpe ting underveis i året.

Skrevet

Dere får donere gaver til folk som er fattige. Det fins nesten 20 000 fattige barnefamilier i Norge så det er bare å sette i gang.

Skrevet

Gi gaver til veldedighet, fattighuset, barnevernsinstitusjoner osv. i nærområdet. Da får barna noe for det også.

Er overrasket over at du ikke tenkte på dette selv.

Skrevet

Reise? Badeland? Dyreparken? Ellers går det Ann å rydde vekk leker de ikke bruker og gi til sykehus, fretex, kirkens nødhjelp..

Skrevet

Gi de gleden av å hjelpe andre, de som ikke har! La de finne noen fine og for dem verdifulle leker som de pakker fint inn og sender bort. Den største gleden man kan ha er å gjøre andre glad!

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at dette er trolling.. Men hvis det er sant har jeg et gavetips til deg.

Ett år fikk alle ungene i familien en "bucket of love" som vi ga til barn i sør-afrika som lever i slummen der. Det var en bøtte fyllt med ris, korn og mer som ble gitt til et barn eller en familie i jula. Jeg var vel ikke mer enn 10-11 år på det tidspunktet. Jeg husker at jeg syns det var en fin gave og fikk meg til å sette pris på de fine gavene jeg fikk.

Barna dine høres forresten utrolig bortskjemte ut. Snakk om sløsing av penger. Ikke særlig miljøvennlig er det heller.

Skrevet

¨Vi har samme problem da...nesten.. har god råd og alt det der, men det vi har gjort er å samle sammen en god del av lekene og gitt dem til fattighuset å frelsesarmeen... var å kjørte et lass idag faktisk, fikk puttet alt inn i evoque'n.. ( ikke like mye plass i den som i vanlig range rover.. )

Og så får ungene nye leker som er passelig for deres alder som de er i nå og kommer i iløpet av året. så gjentar prossessen seg år et år :)

Skrevet

jeg skjønner deg godt jeg hi! Guttungen er 2 år, og har, etter min målestokk, alt han trenger; lekebiler, masse bøker, togskinner, duplo.. godt og varmt tøy til inne og utebruk. Skikjelke fikk han i fjord, ski arver han av fetteren i år.. hva er det da som jeg kan gi ham, som han faktisk trenger? Har kjøpt mye, sikkert over halvparten av det han har, på loppemarked, og han har 5 kusiner og fettere å arve av, så det er ikke at vi kjøper så inmari mye dyrt til ham. Det blir mye like vel!

Det samme gjelder meg og mannen min. Vi ønsker oss ingen ting.. og jeg synes det er skikkelig trist! Tragisk, rett og slett.

Har de siste dagene tenkt mye på hvordan det var "føritiden" da man fikk en utskåret trebil eller dyr som far hadde lagd, sokker fra mormor, genser fra mor, og kanskje, kanskje KANSKJE at de hadde fått spart sammen, alle sammen, sånn at lillejenta fikk en dukke!! ikke at jeg ønsker at jeg hadde det akurat SÅNN, men, dere tar poenget.

tenk så gøy, om jeg hadde hatt en slede og et reinsdyr (eller en hest da.. litt lettere å oppdrive...) og så kunne vi tatt alt vi kan unvære, dra rundt til barna i nærområde (om det er noen i nærområdet her da...) som ikke har så mye, og være "ordentlig" nisse!! Det hadde vært moro det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...