Gå til innhold

Bf og samvær, baby 5 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen gode råd her. Bf og jeg har aldri vært sammen. Babyen vår er fem uker nå og han har sett h*n så og si hver dag. Har han ikke vært hjemme hos oss så har han hentet h*n på trilletur eller tatt h*n med til besteforeldre/seg selv noen timer. Men selv synes jeg det blir vel ofte og for lenge. Av og til har han hentet h*n tidlig ettermiddag og ikke levert h*n før utpå kvelden. Jeg har ikke kommentert dette ennå da jeg ikke vet hva som er normalt/vanlig. Har pumpet meg litt de gangene han har hatt h*n, liker ikke at h*n får erstatning på flaske, noe han har prestert å gi... Dette har jeg gitt klar beskjed om. Det er som om han forventer at han kan hente h*n som han selv vil og ha h*n hele dagen, noe jeg selv synes h*n er altfor liten for. I tillegg hører jeg gjennom felles venner at han klager på at jeg nesten aldri lar han treffe babyen, dette gjør meg rimelig forbanna. Han ble også forbanna fordi jeg skal reise hjem til hjemplassen min til jul, mente tydeligvis at jeg burde spurt han først. Han har hele sin familie her i byen mens jeg ikke har noen, bortsett fra en søster som også reiser hjem. Er han urimelig eller burde jeg diskutert dette med han først? Etterhvert sa han at det var greit og at han skulle ha h*n til neste år! Da er h*n litt over året! :o

Virket også som om han hintet til å ha h*n på overnatting neste helg, noe jeg aldri ville gått med på. Hva er egentlig normalt samvær når barnet bare er fem uker? Stiller han urimelige krav eller er det jeg som er vanskelig her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samvær med pappa alene når baby er 5 uker er helt høl i hodet.

Barnet har deg som omsorgsperson, og babyen er trygg på deg. Ikke pappaen helt enda.

Vent til barnet blir 6 mnd, før han får ha han litt alene et par timer. Han stiller helt urimelige krav, og det vil alle fagpersoner være helt enige om.

Barn har ikke godt av å være borte fra hovedomsorgspersonen sin så lenge. Det er nå de knytter bånd og de trenger en trygg og stabil tilværelse. Han kan godt ta han på trilleturer en gang i blant, men det skal selvsagt ikke pågå i timesvis.

Heldigvis for deg, har du aldri bodd sammen med bf, så her har han ingen sak.

Ta dere et møte på familievernkontoret og få han til å skjønne hva han IKKE har krav på akkurat nå. Overnatting hos pappa begynner som regel ikke før barnet er 18 mnd. Ikke la han kjøre over deg. Dere må selvsagt ha barnets beste i tankene, og det virker det ikke som bf har nå.

Skrevet

Bf prøver jo nesten å være mamma her!!! Dette hadde jeg aldri funnet meg i!!

Korte, hyppige besøk er anbefalt det første ÅRET.

Har ei venninne med BF i samme by og han har samvær 1 time i uka.

1 time i uken eller 2 ganger i uken er passe så lenge barnet er så lite!

Gå på fvk, eller ring de i morgen og hør hva som er vanlig så du vet hva du har å forholde deg til. Det opplegget dere har er jo helt villt!!! Stakkars unge!

Overnatting er jo HELT uaktuellt før du slutter å amme på natten, tenker jeg!!! Det hadde hvertfall jeg ALDRI gått med på.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to.

Snakket med bf idag om varigheten på besøkene og det virker ikke som om han forstår hvorfor han ikke kan ha henne så lenge av gangen. Han mener fortsatt at han ser henne for lite.. Han spurte om han da kunne hente henne oftere siden varigheten skulle begrenses, men prøvde å forklare for han at nesten annenhver dag blir altfor ofte.. Og at han heller kunne være hjemme hos oss, men ikke heeele dagen. Trudde han som 32 år gammel og utdannet lege skulle ha litt mer forståelse for hva som er best for barnet, men den gang ei. Tar kontakt med fvk idag.

Skrevet

Når baby er så liten så er tilknytningen til mor svært sterk. Eb så liten baby (og inntil baby er 2-3 måneder) har ikke utviklet noe "jeg" enda og lever fortsatt i en symbiose med mor. Babyen vet rett og slett ikke hvor mor slutter og hvor han/hun begynner. Når babyen blir rundt 3 måneder begynner babyen å få en oppfatning av å være et "jeg".

Det var litt bakgrunn og når babyen bare har mor (når far ikke bor med mor) så blir denne symbiosen ekstra sterk og babyen får en sterkere tilknytning til mamma. Babyen klarer skjønner ikke at han som kommer på besøk er far og babyen glemmer far til neste gang. Det er ikke for å undervurdere betydningen av far. Det er lik babyer er og det kan kan ikke gjøre så mye med. Derfor er det svært VIKTIG å ta hensyn til babyen. Det er babyen som har rettighetene, ikke mor og far!

En liten baby skal ha trygge rammer, stabilitet og forutsigbarhet. Det betyr ikke at far skal ignoreres og skvises ut, men at forholdet til far å bygges opp innenfor disse sammene.

Det som er anbefalt er korte og hyppig samvær med far hjemme hos mor. Hyppigheten er ganske viktig så baby ikke glemmer far og slik at babyen får være med far ofte.

På sikt, når babyen er trygg på far, så kan far ha babyen alene. Trilleturer, ta babyen med på besøk etc. Og når barnet runder året så kan man begynne å snakke om fast samvær hjemme hos far og overnatting.

Lurt av deg å ta kontakt med fvk. Lykke til.

Skrevet

Beklager mengder med skrivefeil;) Håper du skjønner hva jeg mente, likevel.

Skrevet

Vel, er han utdannet lege skulle det også være en smal sak for han å lese seg litt opp på fenomenet amming.

- Man får ikke tømt sikkelig ved kun pumping og melkeproduksjoen vil gå ned.

- For å kunne forsette å amme så må man amme med gjevne mellomrom for å få med økedøgn og øking i produksjon. Gir han babyen annen mat blir babyen mett og vil ikke klare å holde oppe produksjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...