Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 Hei.. Jeg og samboeren har to barn sammen. En på 4 år og en på 15mnd. Det er nå stor sansynlighet for at det blir brudd mellom oss, å jeg trenger litt hjelp av noen som kanskje har vært gjennom dette før.. Jeg er lærling, så jeg får noe som heter individstønad, slik at jeg får utbetalt 10 900 kr i mnd. Vil jeg ha rett på overgangsstønad osv ? Å hvis den blir redusert, vet noen sånn ca hvor mye jeg vil få med den inntekten jeg har? Å hvor lang behandlingstid er det sånn ca på dette? Aner ikke hvordan vi skal klare oss om det vil ta flere mnd før jeg får noe.. Noen som vet, eller har noen råd..? Tusen takk for svar.. MVH.
Nr2ivente<3 Skrevet 28. november 2011 #2 Skrevet 28. november 2011 du har krav på: (og dette må du ned fortest mulig å søke om) -overgangsstønad -utdanningsstønad - hjelp til strøm og husleie -hjelp til reiseutgifter til skole - hjelp til barnehage (avhengig av hvilken kommune du bor i om de har det tilbudet) -barnebidrag -Dobbel barnetrygd For å få alt dette må du ha: - kopi av flyttemelding - kopi av meklingsattest (de krever dere går på et meklingsmøte) - kopi av lærekontrakt - kopi av dine 3 siste lønnsslipper - kopi av foreldrerettsavtale (det lager du på meklingskontoret i meklingsattesten) - kopi av savmlivsbruddsavtale (som er et skjema du får på nav dere begge må skrive under) Med alt dette + din allerede eksisterende inntekt ender du på en plass mellom 17 og 22 000 avhengig av kontor og tilbud de har der du bor Men nav må man mase, gnåle og kjefte på for å få det man har krav på! Så stå på ditt og lykke til!
Nr2ivente<3 Skrevet 28. november 2011 #3 Skrevet 28. november 2011 ps: nav har alltid 3-6 ukers behandlingstid! så her handler d om å være kjapp og få med deg alt av papirer de trenger så behandlingstiden ikke drar ut
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Tusen takk for svar kjære deg..! Da har jeg litt å henge fingrene i skjønner jeg...Huff. HI
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 hjelp til støm og husleie? Nei du kan få hjelp til husleie om du søker bostøtte som forsåvidt ikke er hos nav. Det kommer jo an på inntekt hva man får Barnehage får man derimot dekt 64% av og noen kommuner kommer man litt høyere opp i køen som aleneforsørger men det gjelder ikke over alt. Når du er lærling har du litt inntekt og ikke utgifter til utdannelsen din så da får du nok ikke utdannelsestønad. Og ikke alle får det om de går på skole heller. Jeg har er fagbrev og får derfor ikke denne hjelpen ei heller utvidet overgangstønad, selv om utdannelsen min er ubrukelig nå når jeg er 100% alene med barna. kan da ikke jobbe innen det yrket.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 Du får heller ikke dobbel barnetrygd, du får for et barn mer en du har.Så du som har 2 barn får for 3 barn
Nr2ivente<3 Skrevet 29. november 2011 #7 Skrevet 29. november 2011 altså dobbel barnetrygd.. dobbel = 2 x barnetrygd og jo det avhenger av navkontor om ho må søke nav eller husbanken for bostøtte og støtte til strøm.. Men spør ho på nav blir ho uansett dirigert i riktig retning Var igjennom dette da det skar seg med meg og eksen..
Nr2ivente<3 Skrevet 29. november 2011 #8 Skrevet 29. november 2011 jeg er lærling i samme situasjon som henne, men med 1 barn. og jo ho kan få utdanningstønadd
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #9 Skrevet 29. november 2011 Jepp, har du utbetalt akkurat 10 900 kroner? Når jeg jobbet ifjor fikk jeg utbetalt kanskje 8000 kr i OS etter trekt skatt, hadde da en inntekt på rundt 12 000 i netto. Så da får vel du mer! + stødnad til barnetilsyn, en ekstra barnetrygd, barnebidrag fra far, bostøtte mm. Søk om det du kan ha krav på. Må kanskje motta noe sosial trygd i mellom tiden om det er krise, behandlingstid kan vel hos enkelte ta opptil flere mnd, men for meg tok det kun 2 uker. Bodde heldigvis på landet da Lykke til!! Går så fint skal du se.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #10 Skrevet 29. november 2011 Hun får barnetrygd for tre.. ikke for to.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #11 Skrevet 29. november 2011 hei har vært igjenom det samme for 4 år siden. det kommer ann på om hvordan dere har tenkt dere med barna skal de bo fast100& hos deg eller 60 % hos deg har du rett på overgangstønad full er 12500 i mnd men den blir redusert etter hvor mye du tjener ved sina. må mist jobbe 50% får å få hjelp du kan få over gangstønad i 3 år + 2 år til hvis du utdanner deg altså totalt 5 år barnetryg for et barn mer du får da 2850 ca . barnebidrag har du rett på uansett om dere har 50/50 løsning eller ikke.den som tjener mest skal bet. da regner jeg med at far skal bet deg hvis han er i jobb gå på nav sine sider der er det en kalkulatot barnebidrag sine sider, kan man regne ut sån ca hva far skal betale ibidrag hvir du hvet brutto års intekt hans
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #13 Skrevet 29. november 2011 Tusen takk for alle svar! Ja tjener akkurat 10900kr...Barnetrygden kommer i tillegg da, men den regnes vel ikke med her. Huff ingen morsom tid dette her...Noen som vet hvordan man går fram med tanke på mekling? Har skjønt at man MÅ dette siden man har barn sammen...Selvom jeg må innrømme at jeg syntes det er en smule ubehagelig og teit at vi skal gå på en time bare for å si at vi ikke kan være sammen mer... Skal de liksom avgjøre om vi har rett til å gå fra hverandre eller ikke? Kan de kreve at vi går til samlivsterapi før vi avgjør noe som helst!? Tar det lang tid å få time til mekling..? Mange spml her nå men sånn er det i en slik situasjon hvor alt bare raser sammen... En her nevner sosialstønad hvis behandlingstiden blir lang. Må dette betales tilbake ? Evig takknemmelig for alle svarene.. Dere er gode å ha.. MVH. HI
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #14 Skrevet 29. november 2011 Det blir forresten jeg som har hovedomsorgen, å at han har barna annahver helg og 1 dag i uken. Men han reiser ca 6mnd i året.. Hvordan blir det med samværet da? Noen som vet? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå