Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 Moren min har bare meg, og jeg har fått en sønn i februar. vi bor ikke på samme plass, så jeg vet at hun er ivrig når vi først kommer på besøk. men da skal ho gi han ku melk, sjokolade, ja alt en unge ikke treng! det her er noe vi aldri gir han til vanlig, og sier ikke gi det til han! siden vi vil ikke at han skal bli avhengig av noe vi ikke vil at han skal spise.. jada sir ho og kommer hjem med sjokolade kjeks to tima etterpå :/ men ho har fiksa til han julekalender, ho har sydd en og kjøpt gava! æ skjønne at ho e ivrig og vil fikse til han! det syns æ jo e veldig koselig.. men så sa ho i går, ja etter jul måtte æ sende julekalendern hjem så ho kunne fylla på den til neste år. da forklarte æ til ho at selv om det e koselig at ho fikse til han. så vil jo æ og faren lage til han til neste år. før det e jo triss alt vær unge. ho mente at da kunne han få to julekalendra, men det syns æ e feil. man skal ikke lære ungan at i jula skal dem overdrøsses med gava! dem skal heller sette pris på det dem får. men dether vil ikke ho skjønne, ho syns så synd på han. og ja til neste år blir det masse sjokolade til han i julekalendern. om æ hadde hatt løst på en sjokolade avhening, spinnvill, tjukk unge hadde æ fora han med sjokolade sjøl.. hvorfor må bestemødre på liv og død fore ungan med all slaks dritt og kjøpe kjærlighet til ungan. syns heller dem kan gjøre ting med dem, som ta dem med på tur. gjøre ting ilag, ha juleverksted osv. unga huske sånne ting bedre enn en sjokolade... liten utblåsning bare..
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #2 Skrevet 28. november 2011 Forklar dem det? At du heller vil at de skal ta ham med på morsomme aktiviteter som gir gode minner, i stedenfor å gjøre ham avhengig av godterier?? Det er din mor, så det er nok du som faktisk må ta denne samtalen med henne. Om du gjør det på rette måten, så blir hun forhåpentligvis ikke (veldig) såret. God klem
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #3 Skrevet 28. november 2011 hi her.. vet det e skrivefeil! men men vi har sakt at ho kan kjøpe noen gava til julekalendern hans. før unga treng ik to julekalendra. tru kor bortskjemt han skulle ha blitt til slutt. og dyrt ettersom vi får flere unga. før ho kan jo ikke gjøre forskjell. ho e jo ste bestemor til flere unga. men ho fikse ikke like masse til dem. skjønne jo at det blir annerledes sia han her e hennes på en måte. men syns det blir feil..
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Har hatt de her samtalen med ho sia æ blei gravid! men det går inn det ene øret og ut det andre! ho sir bare når han komme på beslk aleina til ho. når han e stor nok. så skal han leve etter hennes regla og dem skal gjøre akkurat som dem vil.. med det så vet æ at det vil si og gå på kiosken hver dag og kjøpe godis. sia ho e avhengig av og kjøpe sæ skrapelodd hver dag. så ho e på kiosken hver eneste dag.. syns ikke noe om det. så har sakt om det e sånn ho skal ha det, så blir æ ikke og sende ungen til ho.. før skal ikke ha tilbake en trassig og sur unge som trur han skal få noe hver gang man drar på butikken.. men ho vil ikke skjønne det, ho gjor akkurat det samme med mæ. og æ va en bortskjemt drittunge når æ va lita. skreik og hylte hver dag til æ fikk viljen min. før ho ga mæ hele tia viljen min. og når ho plutselig skulle si nei, så blei det jo krig i heimen! men æ har jo sett det gale i det, nu som æ e blitt voksen.. men ho har ikke det
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Jeg er helt enig i at det blir feil. Og jeg tror du må prate med henne om at dere er redd for at barnet/barna blir bortskjemte. Det er fint at bestemor har god råd og vil skjemme bort sitt elskede barnebarn, men noe av det beste hun kan gjøre for barnebanra er jo å gi de gode verdier og minner i livet. Uff, skjønner det er vanskelig, selv har vi heldigvis besteforeldre som elsker å være sammen med barnebarna, men som ikke gir de masse unødvendige gaver. Her får vi lov til å være foreldre, og besteforeldrene bryr seg OM, og ikke MED. Jeg tror du må sette en grense så fort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 Hi her.. har sakt til henne gang på gang hvordan vi vil ha det! samboern har også det.. men ho vil ikke høre, ho mene det e hennes rett og gjøre det ho vil. spesielt sia ho ser han så skjeldent. æ syns det e super bra at ho e glad i han og vise stor interesse før han. ingen må missforstå mæ på det, men vet korsen ho e med unga. tanta mi har en sønn på fem år. når dem e hjemme i hjembygda, så bruke han og være der. det første ho sir når han kommer inn døra e vil du ha en is. skal æ og du fære på kiosken. så kan du få ei klubba om du e snill.. eller når ho passa søskenbarnet mitt på morran før ho sku på skoln, så fikk ho is hver morra. og sjokolade frokostblanding. selv om begge mødren har sakt til ho. ikke gi ungan godet, dem like det ikke. når æ poengtere det til ho, sir ho bare! " nei det har dem ikke sakt"! det gjør jo ikke noe om dem får bare litt.. søskenbarnet mitt e begynt og bli overvektig, ho e bare ti år gammel. enda prakke dem i ho godis når ho kommer. også sir ho til ho, ja vi har lett før og legge på oss i den her familien. så du må være forsiktig me kor mye du spis. mens ho trør sjookolade og is i hendern på ho.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Hi her.. har sakt til henne gang på gang hvordan vi vil ha det! samboern har også det.. men ho vil ikke høre, ho mene det e hennes rett og gjøre det ho vil. spesielt sia ho ser han så skjeldent. æ syns det e super bra at ho e glad i han og vise stor interesse før han. ingen må missforstå mæ på det, men vet korsen ho e med unga. tanta mi har en sønn på fem år. når dem e hjemme i hjembygda, så bruke han og være der. det første ho sir når han kommer inn døra e vil du ha en is. skal æ og du fære på kiosken. så kan du få ei klubba om du e snill.. eller når ho passa søskenbarnet mitt på morran før ho sku på skoln, så fikk ho is hver morra. og sjokolade frokostblanding. selv om begge mødren har sakt til ho. ikke gi ungan godet, dem like det ikke. når æ poengtere det til ho, sir ho bare! " nei det har dem ikke sakt"! det gjør jo ikke noe om dem får bare litt.. søskenbarnet mitt e begynt og bli overvektig, ho e bare ti år gammel. enda prakke dem i ho godis når ho kommer. også sir ho til ho, ja vi har lett før og legge på oss i den her familien. så du må være forsiktig me kor mye du spis. mens ho trør sjookolade og is i hendern på ho.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 Har sotte grense til ho sia æ blei gravid me guttn min! men ho vil ikke høre. når æ sa til ho når vi va der sist, ingen godis. det første ho ga han når vi va aleina va iste. han va 6 måna da. så for ho på butikken og kjøpte sjokolade kjeks, dette irriterer samboern min noe grusomt. så mye at han vil ikke reise dit me sønnen vår. jeg skjønner han godt. før vet korsen ho e med unga og godis. men skjønne ikke koffer ho aldri kan respektere når æ sir at sånn her skal det være. men så snik ho til han ting.. og sir, men han syns jo det va sååååå godt! e første gangen ungen smake på ting og da mene ho at han elske det. så ho må jo få lov og gi han. blir bare sur og stressa over og tenke på det. og ho sir at når han blir gammel nok. skal æ sende han til ho, men da skal han leve med hennes regla. men da nekte samboer og sende han dit
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #9 Skrevet 28. november 2011 hi her. det kom litt mange av det samme her, men datan min har klikka litt. så det kommer først opp det ikke ble posta. men så ble det det.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #10 Skrevet 28. november 2011 Kjære hi. Det går ikke an å skjønne hva du skriver! Å si at det er noen skrivefeil er vel årets understatement! Jeg skjønner at du skriver dialekt, men når du kombinerer det med fullstendig fravær av store bokstaver, blir det bare en laaaaang uforståelig setning for meg. Jeg orker rett og slett ikke å stave meg gjennom suppa av ord, og det er sikkert derfor du får så få kommentarer også, det er jo nesten bare du selv som skriver på denne tråden!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #11 Skrevet 28. november 2011 Gjør som meg, si at ungen muligens har matallergi og derfor ikke skal ha for mye sukker,melk eller hvetemel. -så han vil heller ha tørket frukt eller fruktsalat Funker her, for bestemor vil jo ikke gjøre ungen sjuk... -Sleipt? ja. Er det for mitt barns beste? Ja! -han har det bedre uten sukker (får faktisk vondt i magen og blir urolig..) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #12 Skrevet 28. november 2011 Ser ikke problemet om ungen får to kalendere. En fra dere og en fra bestemor, er da vel bare koselig det vel?! Vær glad dere har en bestemor som er ivrig og bryr seg om dere, det er nok av de som ikke bryr seg:)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #13 Skrevet 28. november 2011 Herre fred la nå bestemor få styre og stelle! Ikke vær så gniten på ungen din! Det er en velsignelse å ha nære besteforeldre. Vær glad til, du høres ut som en bortskjemt og sutrete unge selv!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #14 Skrevet 28. november 2011 hi her.. skal prøve og skrive på bokmål. men blir nok enda mere suppe utav der. Har en sterk grad av dysleksi, så har store problemer med og skrive. NEI bestemor skal ikke få styre som hun selv vil! hvorfor i aller dager skal hun det, ungen har det ikke noe verre av han at han får mindte godt og mere kvalitetstid. som æ skreiv i sted, klikka datan min når jeg skulle legge ut noen tråder. så blei derfor noen ekstra. fikk ikke til og slette dem. jeg er ikke bortskjemt når! har som voksen skjønt at oppførselen min som barn ikke var bra. og vil ikke ha en gjentakelse med mitt barn. syns det er kjempe bra at hun engasjerer seg. men skal da ikke la henne overta ungen helt. bare fordi noen andre bestemødre ikke bryr seg om sine unger.. så når vi får et par unger til, så skal alle få to kalendere hvert år til de blir stor. snakk om og leve i et gi og kast samfunn. hvordan skal ungen lære seg og være takknemlig for det han får. om man bare drøsser ting i fanget på han. alt for lite unger i dag lærer seg verdien med og ta vare på tingene sine.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #15 Skrevet 28. november 2011 Å ha dysleksi er ingen unnskyldning for latskap! Du vet godt at det skal være STOR bokstav etter punktum!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #16 Skrevet 28. november 2011 Hi her.. med at æ har en sterk grad for dyskelsi. kan æ ikke de her tingan - riktig setting av punktum og komma. - skrive store og små bokstaver her og der. - avslutte en settning. - ser ikke forskjell på enkelte ord. - tuller med bokstaver som ser likkens ut. - hvor det skal være dobbel konsonant. - skrive ordene "riktig" - osv osv osv.. kan lese gjennom en tekst hundre ganger og syns den ser perfekt ut. har ingen ting med og gjøre at æ skal være lat. men at hjernen min fungerer ikke som din når det gjelden og skrive. vist du har så store problemer der det. så trenfer du ikke og lese tråden min i det hele tatt. når du ikke plages av dette, er det veldig lett og si gjør ditt og gjør datt. det e dårlig og si når du ikke har et fnugg av aning om korsen det e og plages med det her trudde det her va et forum kor man kunne prate om de aktuelle tingan som sto i tråden. ikke småprippene damer som skal klage på alle andre sine "feil og mangler!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 28. november 2011 #17 Skrevet 28. november 2011 Phu, snakk om å lage storm i vannglass da! Ja, det er ditt barn og du/dere som bestemmer, men kan da ikke den stakkars mormoren få lov til å skjemme ham bort litt da? En ting er at du må sette foten ned på ting som å gi ham mat han er for liten til å tåle enda, det er selvsagt greit, men det med kalenderen er etter min mening helt på trynet å henge seg opp i. Barn mine har også ivrige besteforeldre som vil gi dem mye, men de blir faktisk ikke bortskjemt av det. Barn forstår fort hva som er forskjellen på foreldre og besteforeldre, og besteforeldre "har lov" til å skjemme bort barnebarn synes nå jeg. Eldstemann her er 9 år nå, og jeg regner med vi ville merket det til nå dersom han var materielt bortskjemt og ikke satte pris på også små oppmerksomheter, men han er faktisk ikke bortskjemt. Man klarer helt fint å oppdra barn som blir oppriktig glad for noen nye par sokker, eller bare tid med bestemor selv om de opplever å få kjeks og is hver gang de er hos bestemor, og at farmor kjøper noe på butikken til dem hver gang de er med henne i butikken. De vet jo likevel at dette er en besteforeldre-greie, de er smarte nok til å skille på det, og vi som foreldre er også kompetente nok til å gi dem viktige verdier i livet på tross av besteforeldre som skjemmer bort. Jeg vil tro dere også er kompetente nok til det. La bestemor få være bestemor, og kos deg heller med tanken på hvor heldig sønnen din er. Vær litt mer generøs med ham. Han er ditt barn ja, men bare til låns, og vil ha stor glede av å få lov til å være andres lille gutt også :-)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #18 Skrevet 28. november 2011 Tenkte jeg ikke skulle, men nå måtte jeg bare. For det første har jeg litt dysleksi selv, så jeg har en viss forståelse for hvordan det er. For det andre er jeg lærer og jobber bl.a. spesielt med ungdom som sliter med lesing og skriving. Jeg har med andre ord ganske mye både kunnskaper og kompetanse på dette feltet. Det som du skriver er bare bullshit. For det første ville du ikke, om du har så sterk grad av dysleksi som du selv hevder, klart å skrive såpass mye riktig som du gjør. For det andre er det ytterst sjeldent at en dyslektiker ikke klarer å sette stor bokstav etter punktum som en konsekvent feil. De er mer troende til å glemme det oftere, men absolutt alt kan innlæres, og dette er en av de tingene som selv de med mest kraftig dysleksi klarer å få noenlunde på plass. Det at du ikke har en eneste stor bokstav er latskap fra din side, ikke dysleksien din. Du har også veldig mange ord på plass som er typisk for dyslektikere å rote med, og du viser i dette siste svaret ditt har du faktisk har god kontroll over hvordan du kan strukturere opp en tekst dersom du bare vil. At du nok har dysleksi, og er plaget av det, det tror jeg på. Men du er nok litt lat også, og viser overhode ingen interesse av å ville lære heller siden du ikke en gang forsøker å få på plass noen store bokstaver etter noen av punktumene etter at dette er blitt påpekt. Du virker veldig opphengt i sønnen din, og vil alt til det beste for ham. Har du tenkt over at å forbedre egne skrivekunnskaper, for det går faktisk an for en dyslektiker å trene seg ganske kraftig opp, vil det være en verdifull hjelp for sønnen din senere når han begynner på skolen og vil trenge hjelp til bl.a. rettskriving?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #19 Skrevet 28. november 2011 Hehe føler det litt som deg.. Men her bor dem nærme så her er det litt mer til hverdags! Sånn som når pappa kjøpte sykkel til jentungen på 1-årsdagen, enda han visste jeg jeg gleda meg til å kjøpe sykkel til henne til sommeren, når hun var 1 år og 3-4 mnd! Men på bursdagen hennes i mars bet jeg tennene sammen og syklet med henne i gata hos mamma og pappa, og prøvde å smile mens jeg var uberskuffet over min egen far som trosset meg sånn! Men han lovte at jeg skulle få kjøpe hennes første tohjuling da.. Neste sommer, når hun enda ikke hadde blitt lang nok til å rekke ordentlig ned på pedalene og kunne sykle ordentlig med trehjulsyklingen, dro vi en tur på hytta dems, som vi ofte gjør på sommeren. Idet vi kommer rundt hjørnet på hytta stråler snuppa opp.. For der står jammen meg en tohjulsykling med støttehjul på !!!! W#¤%#..... Ja dere kan tenke dere!! Pappa bare sto og gliste "jammen det sto 2 år på esken".. Jeg holdt på å begynne å grine.. Ikke fordi jeg ikke var glad på dattern min sine vegne, men for skuffelsen papa gav meg.. Han er den han er.. Vet dette ikke er sukker og godteri, men måtte bare få det ut Men dem er like gale på godteri og brus også.. Når vi kommer dit, eller de kommer hit er det alltid brus i glassene, og godteri på bordet.. Var innom mamma og henta ett badekar igår, og ved siden av den på gamle barnerommet mitt lå det jammen meg en sjokoladekaldender der! Og de har ALLTID hello kitty/biler osv sjokokjeks hun får ellers når hun er der.. Og mamma vet også VELDIG godt at jeg har hengt opp den bestemor sydde til meg da jeg var liten(hentet den liksom hos mamma for noen uker siden) og har kjøpt inn div til den!! Har prøvd å si noe, på alt, men de får bare holde på.. Ungen vet hvor hun får og ikke. Når dem er her spør hun ikke meg og det gjør hun heller ikke når dem ikke er her. Hadde hun mast når dem ikke var her vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.. Men ett råd til deg HI, til gutten din blir litt større. Pass på å hele tiden fortelle barnet ditt at dette er en "bestemorting". Nå, 3 år gammel, ser snuppa i kjøleskapet, og ser hun brus sier hun "det er bestefar sin det" .. Også lukker vi kjøleskapdøra uten mere mas. Samme har jeg gjort hjemme hos dem, siden det er der hun får mest av godteri/kjeks. Sier ikke at det er greit at besteforeldrene holder på sånn, men da kan du kanskje avverge noen situasjonen som kan komme når han blir større
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå