Gå til innhold

Usj....Denne samvittigheten da:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vel oppdratt til å være "snill jente" og stille opp for alle. Med 5 barn, mann , jobb og hus stopper det opp litt iblant.

Jeg og mannen har snakket mye om dette i det siste. Har slitt litt i forholdet, og det er nok fordi vi har hatt for lite alenetid. Derfor bestemt oss for å være litt mer egoistiske til hva vi sier ja til en periode.

Sa nei nå til en god venninne som ville vi skulle ha datteren på overnatting 3 dager neste uke. Vi skal begynne med oppussing, og styrer på til jul så passet igrunn veldig dårlig.

Men, det er denne samvittigheten da. Hun er så stor at hun passer seg selv... Vet det var riktig valg for oss nå, men merker jeg gjerne skulle ha rukket å strekke til for alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du valgte helt rett. Det er kun du som kan kjenne etter hva du orker og ikke orker, og det er helt på sin plass å beskytte seg selv innimellom. Du må investere i deg selv og din familie, og gjøre den best mulig. Det er èn ting å strekke seg langt ift til egen familie, men det skal ikke være slik ovenfor andre. Har man overskudd så er det fint å bruke det utenfor familien, men mann og barn er første pri!

"Flink-pike-syndromet" må du kaste på dynga;-)

Skrevet

Jeg må si jeg er veldig enig med Bad habits har tre små... Syns du gjorde helt riktig valg. Dere må fokusere på dere som familie nå og da må det være første pri. Man kan ikke alltid stille opp for alle, og det er helt lov å sette grenser og si nei iblant:) Avgjørelsen har du tatt, så er det om å gjøre å prøve og ikke dvele med den, men heller konsentrere seg om familien:)

Skrevet

"Flink pike syndromet" er direkte farlig om det får ta overhånd. Jeg gikk på en stjernesmell og ble fullstendig utmattet fordi jeg rett og slett ikke klarte sette grenser.

Det er ikke egoistisk, det er å prioritere de nærmeste først i rekka. Du har 5 barn som trenger at du henger sammen, da kan det ikke defineres som egoistisk å ta noen grep for nettopp å kunne henge sammen.

Føler man at man har for mye med det man har skal man ikke si ja til mer, men heller tvert i mot kanskje være flinkere til å ta imot hjelp.

Sett grenser. Det er slik man tar best vare på seg selv og sine nærmeste. Ingen er tjent med at du stuper om og forholdet blir hengende og dingle i en tynnslitt snor, da kan du ikke strekke til i det hele tatt, så blir det en ond sirkel.

Ingenting å ha dårlig samvittighet for.

Jeg kjenner følelsen godt. Hadde også noen venner jeg rett og slett måtte kutte ut, ford ide var litt for flinke til å benytte seg av at jeg alltid sa ja, uten at de følte at de trengte slenge ut en arm når jeg trengte hjelp til å få dagene til å henge sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...