Babygirl Juni11 Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 Datteren min er snart 6 mnd og tar endelig smokk. Hun har blitt roligere av dette så synes det er en fin ting. Men er det noen erfarne smokke-foreldre som har noen råd eller advarsler vedrørende bruk av smokk? For en gang skyld tenkte jeg å være litt føre var.
miepia30 Skrevet 28. november 2011 #2 Skrevet 28. november 2011 Vi er veldig konsekvente med storebror, han får kun smokk når han skal sove. Får ha smokken til lur i vogn og i senga på natta. Han får ikke springe rundt med smokken i truten på dagtid. Trenger han trøst får han kos og klem men ikke smokk. Han er nå 1 år 11 mnd. Husker ikke når vi begynte med det men det var tidlig. Det funker supert for han knytter smokken til søvn og gjør legging veldig lett og han gleder seg til å sove for da får han den ekstra kosen med smokk. Om morgenen når han er klar for å stå opp kaster han smokkene i senga og vet at de ikke får være med ut av senga. Vi hadde tenkt at han skulle slutte med smokk i 2 års alder men utsetter det litt ettersom han ble storebror for 2 mnd siden. Lillesøster tar også smokk. Hun får nok ha smokken litt innimellom sovinger også men prøver å unngå å bruke smokken for mye, da kan det jo hende smokken skjuler tegn på at hun er sulten.
Plutselig_gravid Skrevet 28. november 2011 #3 Skrevet 28. november 2011 Veldig enig med miepia30. Med nr 1 var vi 100% konsekvent på at han kun fikk smokk når han skulle sove. (sett bort i fra da han var spedbarn) Hvis han slo seg eller var trist o.l fikk han ikke smokk. Bare trøst og kos fra oss foreldre. Da han skulle slutte med smokk da han passerte 2 årsdagen så gikk det lekende lett. Han var sååå knyttet til smokken som han hadde vært om han fikk bruke den 24/7. Med nr 2 har vi vært så inkonsekvente som det går an å komme. Hun er nå 2,5 år og helt avhengig av smokken. Vi må jo bare ta et grep der snart. Men det er jo så sårt å ta fra de noe som de elsker høyere enn alle lekene som finnes i lekebutikkene (som hun selv sier). ......Og med en lillesøster på 6 mnd som bruker smokk gjør det ikke lettere for henne og slutte.
Plutselig_gravid Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Rettelse. Han var IKKE så knyttet til smokken skulle det stå.
mammantilguttensin Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Enig med de andre her: smokk kun når lille skal sove. Og ett tips til: ikke gi smokk når lille skal sove på natten etter amming. Min er helt avhengig av smokk når han skal sovne på kvelden, men etter amming på natten (han er helt våken når jeg legger han da) gir jeg ikke smokk og han sovner superraskt. Dersom jeg hadde gitt han smokken da hadde jeg sikkert måtte gått mange turer frem og tilbake dersom den datt ut. Hadde lest om dette på forhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå