Gå til innhold

Barn med utstående ører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 4 år og noen måneder, skal på sykehus og få virdert sin "tilstand" nå ganske snart. Harn har "små og nette" ører, men de står rett ut. Mildt sagt..Veldig ofte så er det kun den "innerste knekk" øverst i øret som mangler, slik at øret egentlig ligger inntil hodet, men denne "Knekken" gjør at øverste del stør ut.:Hos vår sønn så står hele øret ut fra hodet,- pluss at han mangler den knekken, øverst er de da altså nesten bøyd fremover.

Harn har en personlighet og glimt i øyet som gjør at ørene "er ham",- Men da ingen luer dekker de (luen står ut oppe ørene, så det trekker inn i de samme hva....), og det er mer eller mindre umulig og få på ham hjelm (type hockey/slalom, som går over ørene) uten at de blir liggende brettet,- så så vi oss nødt til og sette igang prosessen av praktiske årsaker, ikke utseendemessig.

Jeg har sett flere øreopersasjoner, og nå korrigerer de bare for manglende brett øverst i øret,- noe som gir et pent og naturlig sluttresultat for de jeg har sett,- men ser jo at om vi kun gjør dette inngrepet hos vår sønn, så vil ørene fortsatt stå ut, bare mer "rett ut"; istedet for ut og litt forover som nå. Huff, dette ble langt, men det jeg lurer på er om noen fortsatt har fått utført ørekorrigering på "gamlemåten" på sitt barn? (jevnaldrende med meg måtte gjennom stor operasjon hvor hele øret ble trukket inntil hodet, som krevde "Bandasjehjelm på i et par uker osv osv), for og få HELE øret mer inntil, og ikke bare fått laget den "Knekken" som mangler...

Etter en ukjent gutt sa at han lignet en apekatt for et par uker siden, så er jeg bekymret for det estetiske med ørene, mer enn hva jeg var før.For det er ingen i barnehagen eller av vennene til storesøstera som har kommentert ørene, eller "sett de";- på noen måte. Men nye bekjentsaper kan nok ikke unngå og legge merke til det. og barn kan være fryktelig slemme...Og han starter jo snart på skolen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stesønnen min på 10 fikk korrigert ørene sine på "gamlemåten" for 4år siden.

Jeg ville tro at dersom tilstanden tilsier at en full pakke er nødvendig så fikser de ikke bare den ytterste bretten. Det vil jo ikke ha noen hensikt.

Skrevet

Tusen takk. Jeg kjenner to som for 20-25 år siden fikk den "Hele pakka" operasjonene,- noe annet fantes ikke da. Og deres ører er nå"perfekte".. Men det krevde en diger "Hjelm" av bandasje og nett over der igjen i lang tid etterpå..Og vondt var det også i lang tid.........Mens jeg har to andre, som enda er barn, som kun har fått utført "den lille" operasjonene og fått laget en "Knekk" øverst i øret. Da måte de bare gå med et pannebånd i ei uke eller noe, også ikke noe kontaktsport på 3 uker.... Og det var litt ekkelt/ømt bare første natta....

Antar at kirurgen ser nødvendigheten av den litt større operasjonen, det er mannen som skal være med, og jeg tror ikke han kommer til og spørre om de gjør inngrepet på ulike måter, han bar anter de vet..:Men jeg hadde kommet til og spørre om akkurat dette. Man ser jo det lett om man "lager" knekken øverst i øret selv, at øret fortsatt står ut....Ja,ja..Han plages ikke med sår bak ørene pga fukt iallefall:o)

Noen flere med erfaring?

Skrevet

vill bare si at venninnen min sin datter fikset ørene for snart 1 år siden, hun hadde virkelig utstående ører, men resultatet ble kjempebra, og datteren er kjempefornøyd selv, hun var da 5 år, og veldig bevist på ørene etter og blitt kalt apekatt og diverse ting av andre barn :)

Skrevet

Han er ikke blitt kalt det så han hørte det..Gutten som sa det oppdaget det bare plutselig og snudde seg og sa det,- ganske stille, til pappan sin..SOm jeg så tok tak i gutten og sa ham noe i øret etterpå...Men jeg hørte det, og det var trist....

SÅ enn så lenge er han IKKE bevisst på ørene sine selv, men det skjer nok snart,- om ikke andre barn påpeker det, så kommer han nok til og irritere seg selv snart,- over kalde ører og hjelm som blir vond og ha på....

Så bra at hun fikk gjort det så tidlig,- gutten min blir jo 5 neste år, og jeg var litt redd for at de ikke gjorde noe før en viss alder. Alle andre jeg vet om opererte først etter skolestart...2.klasse og litt oppover....Hadde vært greit og få det til våren/tidlig vår, mens alle uansett bruker lue,- så kan vi skaffe en litt kul både til inne og utebruk evt,- i forhold til at han nok må ha noe over ørene den første stunden :o) Takker for svar:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...