Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Begynner å få sterke mistanker om at jeg har det, men har ikke vært hos legen ennå. Hvordan får man diagnosen? Må man gjennom noen slags tester? Finnes det ulike typer medisiner? Må man prøve ut ulike for å finne det som fungerer? På forhånd takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Jeg ble utredet hos lege etter mange år med migrenesymptomer,. Legen viderehenviste meg til nevrolog, hvor jeg endelig fikk satt diagnosen. Har prøvd en del forskjellige medisiner, før vi fant en type som virket for meg.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Jeg har ikke blitt utredet eller tatt noen tester. Snakket bare med fastlegen min, og fortalte hvordan jeg hadde det. Da fikk jeg migrenemedisiner
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 Jeg har migrene, men måtte aldri teste meg for det hos legen. Han kom med en diagnose basert på symptomene jeg fortalte om. Be om å få noen tab som heter Imigran, de er fantastiske, og virker på de fleste jeg har snakket med. Går du på p-piller forresten? Da mange p-piller kan utløse migrene.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #5 Skrevet 27. november 2011 Jeg har klassisk migrene(migrene med aura), så videre utredning trengtes ikke. Sa til legen hvordan det var, og fikk diagnosen migrene + resept på medisin. i starten hadde jeg Imigran, men fikk byttet til Maxalt rapidtab. Hos meg er stress hovedfaktor som gir anfall.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #6 Skrevet 27. november 2011 Imigran finnes også som nesespray, virker kjapt
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #7 Skrevet 27. november 2011 Legen min gikk stort sett bare gjennom en slags "sjekkliste" over typiske symptom (i tillegg til samtale) - ingen tester og fort gjort. Tror man kan finne en lignende sjekkliste på www.migrene.no. Som regel er det ikke nødvendig med utredning hos nevrolog, siden det ofte er enkelt å fastslå om man har migrene eller ikke. Om du får bekreftet at du har migrene, begynner du å teste ut medisin. Immigran og maxalt er vel et par av de vanligste migrenemedisinene, og sikkert de første du eventuelt tester ut. Om disse fungerer fint, holder du deg til dem. Om du har hyppige migreneanfall, kan det være aktuelt å prøve ut forebyggende medisin i tillegg. Disse må du imidlertid bruke en tre måneders tid eller mer før man ser om har noen effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå