Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 - Jeg sier søppelbilen, ikke renovasjonsetatens tjenestebil. - Jeg sier vaktmesteren, ikke driftstekniker. - Jeg sier "barnehagetantene" når jeg snakker i flertall om de ansatte i barnehagen (bruker navn når jeg snakker om en enkelt, og selvfølgelig navn når jeg snakker med/til dem), ikke pedagogisk medarbeider. - Jeg sier at moren min er lærer, ikke lektor med opprykk som hun faktisk er, og hun kaller også seg selv for lærer når noen spør hva yrket hennes er. - Da jeg jobbet i dagligvarebutikk som 18-åring ved siden av studiene sa mødre til barna sine "gi pengene til damen nå da" eller sa til venninnen de sto og pratet med: "et lite øyeblikk, jeg skal bare spørre kassadama om noe", og jeg tok meg ikke nær av det, syntes det var koselig - Jeg sier hund eller bikkje og ikke Canis Familiaris, men kaller selvfølgelig hunden ved navn og sier ikke "hunden, kom hit" Håper jeg ikke har satt sinnene i kok hos hele bunten her nå, for nå har jeg nok dessverre fornærmet både den ene og det andre, og jeg er ikke politisk korrekt. Da sønnen min på tre år ropte begeistret "der kommer søppelmennene!" (han synes de er utrolig tøffe, forsåvidt), skulle jeg da rette ham opp og si "fy, det heter ikke søppelmenn, men renovasjonsarbeider". De tok seg da ikke nær av det heller, men smilte fornøyd og blunka litt til han der han sto med sine skinnende blå øyne (jeg har ikke lært han å si "søppelmann", bare "søppelbil"). Vi sier også postmann vi, enda den rette betegnelsen er distribusjonsmedarbeider. Jeg kaller også universitetet for skole selv om det også fornærmer mange. Beklager beklager beklager til alle som blir fornærmet og minner om at du ikke kan gjøre noe med at andre kan gjøre ting som du oppfatter som provoserende, men du kan la være å la deg provosere. Da får du det nok mye enklere.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Man lærer barna at man ikke kaller andre for navn de selv ikke ønsker. Det er en oppgave vi som foreldre har og den er ikke så vanskelig. Vi som foreldre har et ansvar for å lære barna våre at man ikke kaller andre noe de selv ikke ønsker. Vi sier ikke "same-jenta" til hun som heter Nina fordi vi selv syns det er koselig med "same-jenta" når Nina ikke liker det. Vi kaller ikke den litt eldre damen i kassa på nærbutikken for "bestemor" fordi vi selv syns at det er trygt og godt. Hun er ikke vår bestemor. Vi som foreldrea har et ansvar for å lære våre barn å respektere andre og å ta hensyn til hvordan de ønsker å bli tiltalt. Jeg må si at jeg finner det litt forundelig at en lærer, ja man er også lærer selv når man er adjunkt på samme vis som en politioverbetjent forsatt også er en politimann, finner det ok og helt greit at førskolelærere skal bli omtalt som "tanter". Hva om alle lærere, både førskolelærere og lærere i skolen, ble kalt tanter? Ville Alva fortsatt vært ok med det? Jeg bare lurer......
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 Jeg kan godt bli kalt tante om noen vil det. Jeg blir faktisk kalt for frøken også jeg, enda jeg er gift og alt ;-) Men jeg tror ikke du får helt med deg hva jeg mener heller. Jeg uttrykker jo ganske grundig at jeg respekterer at barnehageansatte ikke vil bli kalt for tanter/onkler, og derfor sier jeg det ikke heller lenger, og lærer heller ikke barna mine å si det. Det er mer den voldsomme og sinte reaksjonen jeg blir noe oppgitt over. Grunnen til at barnehageansatte blir kalt for tante er jo historisk betinget, det var dette barnehageansatte ble kalt tidligere. Ok, nå liker dere det ikke lenger, det er helt i orden og vi innretter oss etter det. Dvs, ikke alle barnehageansatte har noe i mot det, en jeg kjenner savner å bli kalt barnehagetante sier hun ;-) Tidligere ble også sykepleiere kalt for søster, men nå er det stort sett luket bort også. Jeg innser at jeg ikke helt klarer å forklare hva jeg mener, og synes HI klarte å få det bedre fram. For litt satt på spissen, så er det mange yrkesgrupper som nå har feil tittel. Og man endrer på noen titler, burde man ikke da kanskje også vurdere å tenke over alle titler og lære barna sine å si riktig tittel på alle yrkesgrupper?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #5 Skrevet 27. november 2011 Grunnen til at man kalte de "tanter" tidligere er at det var de færreste som hadde utdannelse. Det var vanlige husmødre som jobbet i barnehagen og i mangel på en bedre "tittel" så kalte man dem tanter. Nå har de utdannelse og vi vet bedre. De har en tittel, de har sine navn og vi kan bruke dem. Reaksjonene kommer selvsagt av den trassen enkelte utviser ved å nekte å slutte å si "tante", ved å kalle dem hårsåre og selvhøytidelige. Det i seg selv er sikkert mer provoserende enn det å bli kalt "tante". Den manglende respekt enkelte viser overfor de ansatte i barnehagene er ganske så sjokkerende. Selvfølgelig lærer man barna å si ting riktig. Jeg ønsker ikke å sende barna mine ut i verden med kallenavn som "tanter", "vaskekjærringer", "neger", "dass-staker`n" osv. Det er ikke så vanskelig når man ikke er vrang i viljen. Ja, for det er kun viljen det står på.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #6 Skrevet 27. november 2011 tante er et koselig ord, i motsetning til neger og dass-staker'n. Makan!!! Hilsen stolt barnehagetante (med forskolelærerutdannelse, for de som bryr seg om slikt)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #7 Skrevet 27. november 2011 17:57: Du syns tante er koselig. Andre syns kanskje ikke det. Noen syns at neger er helt ok. Andre mener at det er forkastelig. Hvem skal bestemme? Jeg holder en knapp på den som blir omtalt. Så da er vi enige om at de som ikke vil bli kalt tanter og negre skal få slippe det?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 Som HI skrev er vanlig å si for eksempel søppelbil, vaskedame, postmann, og barnehagetanter, selv om det ikke er politisk korrekt. Så kan folk la være å være så utrolig hårsåre!!!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 27. november 2011 #10 Skrevet 27. november 2011 Så du lærer barna dine å si ting som politikonstabel i stede for politimann? Renovasjonsarbeider i stede for søppelmann/bossmann? Butikkansatte i stede for "damen/mannen"? Rengjøringspersonalet i stede for vakedamen? Adjunkt/lektor (evt skoleansatt) i stede for lærer? Osv? Jeg må innrømme at jeg ikke er flink til det. Jeg forsøker, men det blir fort til at man bruker de begrepene man selv vokser opp med. Og jeg tror ikke det er mange som nekter å legge bort "tante-begrepet", de fleste sier jo ikke tante lenger til bhg-ansatte, eller søster til sykepleiere. Jeg synes forøvrig ikke at bhg-ansatte er hårsåre eller selvhøytidelige fordi at de ønsker å kalles for tittelen sin, eller barnehageansatte, emn jeg kan bli oppgitt over voldsomheten i å presisere tittel og utdanningen som enkelte legger for dagen. Gjerne da samme mennesker som selv sier vaskedamen, "damen" om den butikkansatte, søppelmannen om den renovasjonsansatte osv.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #11 Skrevet 27. november 2011 Neger ble brukt i en helt annen sammenheng enn barnehagetante. Sammenligningen er FORKASTELIG! Neger ble brukt nedsettende mot slaver som mot sin vilje ble brakt fra Afrika til USA, og ble behandlet verre enn dyr! Det er en helt forferdelig historie og verdisyn som ligger bak bruken av ordet "neger". Det er derfor det er så sårt for dem! Barnehagetante var og er koselig, selv om ikke alle synes at det er det. Synes man det er forferdelig å bli omtalt som barnehagetante (uten at man selv hører det en gang) bør man kanskje finne seg en annen jobb
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #12 Skrevet 27. november 2011 Jeg sier "de voksne" om de som jobber i barnehagen. Jeg ser forsåvidt poenget ditt hi, men jeg syns ikke det blir det samme. "Søppelmenn" kjører søppel. Assistenter og førskolelærere i barnehagen er ikke tantene til ungene. Dessuten syns jeg at de som tjener nesten minst av oss, og som har en av våre viktigste jobber, kan slippe å bli kalt tante av ungene i barnehagen, dersom de ikke ønsker det.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 27. november 2011 #13 Skrevet 27. november 2011 Kunne aldri falle meg inn å kalle de ansatte i barnehagen for "tante". De er ikke tante til min datter, de har sine navn og de bruker jeg.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #14 Skrevet 27. november 2011 Tante er en familiær tittel, de som jobber i en barnehage er som oftest ikke i familie med ungene som går der. Søppelmann er en som driver med søppel. Jeg har ingen i min familie som jeg kaller søppelmann. Ofte går jeg ut med søppel, det gjør resten av familien og, men ingen av oss blir kalt søppelmann. Altså ingen familiær relasjon. En tante er en tante, en pedagoisk leder er en pedagogisk leder. Skjønner ikke helt hva som er så vanskelig å forstå...
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #15 Skrevet 27. november 2011 Tidligere hadde vel tantene et navn de også. Så utdannelsen har vel lite å si på det. Jeg sier ikke barenhagetante om noen, men jeg skjønner ikke at noen av dere er så hårsåre på det heller. Jeg respekterer de ansatte i barnehagen, men det blir ikke utrykt gjennom hvilke titler som brukes på de. Ikke en gang utdannelsen er det som avgjør respekten. Det er kvaliteten av arbeidet ditt som teller! Og de med utdannelse har ofte lært mye nyttig på skolen som gir kvalitet på arbeidet. Likevel er favoritten vår i barnehagen en assistent som har over 30 års erfaring, men ingen formell utdannelse. Jeg setter samtidig pris på at nye ansatte kommer til, men utdannelse. Det blir fin balanse. MEN å sammenligne med neger og dass-staker. Hallo?! Tante - neger - dass-staker. Du er helt på jordet. Det er slike som deg som provoserer andre til å kalle dere for ting dere ikke vil bli kalt. Du mister all respekt med slike sammenligninger. Hilsen en som fortsatt ikke kaller noen for barnehagetanter, men kaller vaskerne for vaskedama, og hun på butikken sier jeg butikkdama, søppelmann sier jeg også, og faktsik datamann også. Ja jeg er fæl. Men de kan vel ikke sammenlignes med noe så ille som å bli kalt for tante..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #16 Skrevet 29. november 2011 Jeg kan ikke engang med min beste vilje engang forstå at voksne damer skal finne dette så jævlig vanskelig? Denne saken kan, HELT uavhengig av hva andre yrkesgrupper kalles, og hva du SELV mener er "koselig" eller ikke, og hva barnehageansatte er blitt kalt opp gjennm historien, oppsummeres så enkelt som dette: * Noen barnehageansatte synes det er greit å bli kalt "tante" * Andre barnehageansatte synes IKKE det er greit å bli kalt "tante" Du bestemmer selv hvordan du velger å forholde deg til dette. Du kan respektere de som ikke ønsker å bli kalt for tante ved å heller kalle dem ved deres navn. Eller du kan velge å ignorere det, og fortsette å kalle dem tante. Ditt valg. Enkelt, ikke sant? Dette an da ikke være noe mer å diskutere?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #17 Skrevet 29. november 2011 Akkurat nå er det bare du som er med i debatten, 11.04. Vi andre gikk lei for to dager siden, og håpet at disse innleggene kunne forsvinne i det stille. Så et lite tips: Hyyyysj....
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #18 Skrevet 29. november 2011 jeg er veldig enig med deg h.i =) hilsen sykepleier som ofte blir kalt søster av den eldre garde. syntes det bare er koselig=)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #19 Skrevet 29. november 2011 Den viktigste grunnen til at jeg ikke kaller de ansatte i barnehagen for tanter er at over halvparten er menn. Da blir det litt undelig, men jeg savner et godt samlebegrep jeg kunne bruke. Ellers hender det jeg bruker andre tittler helt galt også. Noen ganger sier jeg for eksempel "doktor" om en lege, selv om jeg ikke har noen anelse om vedkommende har doktorgrad.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #20 Skrevet 29. november 2011 Dropp nå denne debatten her. Bli heller med på dagens: http://www.barnimagen.com/forum/thread/143829449
Anonym bruker Skrevet 29. november 2011 #21 Skrevet 29. november 2011 Jeg skjønner hva du sier, men vi har hatt en annen strategi. Vi har hele tiden kalt ting ved dets rette navn. Det gjorde at barnet vårt aldri kalte en hund for vovvov eller en fugl for pipip. Hun hadde likevel et solid ordforråd da hun var 18 mnd og snakket helt rent og korrekt ved 2 års alder. Vi bruker ikke begrepet søplemann, men sier søplebilen, selv om det ikke er helt korrekt. Hun har selvsagt lært det korrekte begrepet. Når det gjelder posten, så sier vi at nå kommer posten..... De ansatte i barnehagen i flertall er de barnehageansatte. Tante er en betegnelse vi bruker på de som av slektskap er tante. Bruken av ordet lærer er helt naturlig og brukes også internt på skolen og i kommuneadministrasjonen - dersom man ikke bruker ordet undervisningspersonell. Jeg regner med at den enkelte lærer har et navn og at det er greit å bruke det når vi snakker om en spesifikk lærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå