Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Har stort sett hele graviditeten vært plaget av sterk svangerskapskløe, har klødd meg full av sår spesielt på lår og legger. Pratet litt med jordmor om dette, men hun mente at så lenge det ikke klør i håndflaten og under føttene så er det ikke farlig. Hadde ikke hørt at kløe kunne være farlig, så har lest litt på nett om det, og på apotekene sine sider står det bl.a. at man skal kontakte lege ved sterk kløe og spesielt siste del av svangerskapet (er nå i uke 29+3). Har i dag kjent litt kløe under tærne og litt på innsiden av fingrene, og lurer egentlig på om jeg burde ringe lege? Blir jo litt bekymret..
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Ja, jeg syns du burde kontakte legen jeg. Better safe than sorry. Det er ikke bra hvis du begynner å klø i håndflatene og under beina. Da skilles ikke avfallsstoffene ut av kroppen din på normalt sett (tror det er noe sånt). Klødde selv veldig i svangerskapet mitt og leste masse om det, men det nærmet seg aldri hender og føtter.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Jeg synes absolutt du burde kontakte lege for å få tatt de aktuelle blodprøvene. Jeg hadde selv den alvorlige varianten av svangerskapskløe i mitt forrige svangerskap og jeg klødde alle andre steder enn i hendene og under føttene.( Kjenner jeg blir litt oppgitt av at det gis så mye feilinformasjon rundt dette.) Jeg fikk det i siste trimester (der er vel mest vanlig) og måtte ha tett oppfølging på sykehuset med mange UL, medisinering + at fødselen ble satt i gang før termin. Alt gikk fint med både baby og meg, men det var viktig å bli fulgt opp. Det er jo bare noen blodprøver som skal til for å sjekke om lever- og gallesyreverdiene er som de skal. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 Takk for svar:) regner med at det går greit å vente til i mårn med å ringe? Ble skikkelig overrasket når jeg fikk høre at det kunne være farlig, som du sier er det veldig dårlig informasjon om akkurat dette. Burde absolutt stått noe om dette i f.eks. svangerskapsbøkene en får utdelt av lege/jordmor, i tillegg til at det burde være standard å informere om dette ved kontroller.. mangel på kunnskap blant leger/jordmødre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå