Gå til innhold

Gode tips for flyreise/ferie til varmere strøk, baby 5 måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen der ute som har reist med babyen sin, og har noen smarte tips og triks på lur? Alt fra hvordan klare en lang flyreise (ca. 6 timer) til pakking av klær, utstyr etc. Ta med grøt? Lurt med vannkoker, tro? Har anskaffet reisetrille. Skal bo på hotell en uke, ingen kokemuligheter. Været/varmen antas å ligge på 20-25 grader.

Blir veldig glad for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bæresele som kan brukes på flyplassen, og ellers.

De mest populære destinasjonene har nok grøt og middag fra Nestlè m.m, men jeg ville tatt med litt for sikkerhets skyld.

Hvis det ikke er kokemuligheter, vil du behøve en vannkoker.

Teppe til å ha på flyet (det blir gjerne litt kjølig i cabinen).

Masse bleier og skift i håndbagasjen (+ noe mat) - plutselig blir det forsinkelser, og det er utrolig stressende å gå tom for det mest nødvendige.

Jeg ville ellers tatt med en god del t-skjorter/bodyer (ser for meg at dette vil være antrekket, i tillegg til bleie den uken..).

Et par skift av den varme sorten (det kan jo bli kjølig!).

Pysjamas (er det aircondition, kan det være godt med litt tøy på kroppen mens man sover).

myggnetting

parasoll til å feste på vognen

solhatt

Når det gjelder flyreisen så er det bare å håpe på at babyen din vil sove det meste av tiden.... men et par leker barnet liker godt er fint å ha på lur.

Skrevet

Tusen takk, du burde skifte nick til Great habits, mange fine tips du har som lett skal følges!

Ja, er spent på flyturen da jeg har en baby som ikke sover stort på dagtid, men kan jo hende flyduren virker søvndyssende, krysser fingrene! Men det må jo bli særdeles trangt med en baby på fanget, puh, for ikke å snakke om hvordan gjennomføre bleieskift, har du erfaring å dele ang. det også? Og: kan man ta med fruktmos gjennom sikkerhetskontrollen?

Skrevet

Vi reiste på cruise med junior da han var 5 mnd. Trenger ikke vannkoker hvis det er 20-25 grader ute, da holder det å kjøpe flaskevann og ikke sette i kjøleskap. Grøt kan være en fordel å ta med med mindre du forstår språket på stedet du skal til, og vet at det er å få tak i i nærheten. Husk også bleier, med mindre du vet det er å få tak i!

Til flyreisen trenger du: Bæresjal/-sele, vann + kopp eller flaske (vannet må du vel kjøpe etter sikekrhetskontrollen, men husk flaske), bleier + våtservietter, skift (vi måtte skifte til pysj på flytoalettet, hadde nemlig glemt skift, men reist såpass tidlig på morgenen at vi skiftet til dagklær på flyplassen), evt mme om du ikke ammer (mål opp vann og pulver på forhånd så det bare er å smekke sammen, gjør det myye enklere!), en kopp med fruktmos eller lignende hvis babyen spiser det (babyglass - dette får du med gjennom sikkerhetskontrollen selv om det er mer enn 100ml, bare legg det oppå bagen), noen leker som babyen vanligvis ikke leker med (holder lenger på interessen), et helseteppe eller ullteppe og en tynn lue + ullsokker (kan fort bli kjølig på fly, særlig om den lille skal sove).

Hmm, det er det jeg kommer på i farten. Det er en fordel om babyen kan amme ved take-off og landing (minsker propper i ørene), men hvis du ikke ammer prøv å få den til å drikke litt vann nå og da eller sutte på smokk. Det kan også hjelpe med saltvannsspray i nesen før dere går på flyet for å åpne opp gangene litt. Ta også gjerne med en bildebok eller sangbok så dere kan synge litt og kikke på bilder (hvis lillen er interessert). Og slapp av og kos dere! Det er kjempekos å reise med barn :)

Ha en kjempefin tur :)

Skrevet

...ved nærmere ettertanke trenger du kanskje en vannkoker for å koke flasker o.l. ja... Der må du nesten se behovet an selv. Men innen Europa trenger man ikke koke flaskevann (ifølge helsesøster her i alle fall), og vi reiste rundt i flere land med junior uten at han reagerte noe på vannet.

Kanskje en oppvaskkost også? Etter min erfaring er det mye svamper som brukes til oppvask i utlandet. Men det kan hende er bare noe jeg har opplevd ;)

Skrevet

Var til Gran Canaria da mini var 7 uker. Gikk strålende, over all forventning!

Bad Habits har oppsummert det viktigste, vil bare si at jeg prøvde meg på et aldri så lite bleieskift i stolen. Var jo alltid så jæ.....lang kø til toalettet, og mini sov 6 timer i strekk!! (aldri skjedd hverken før eller siden:-) Fikk da påpakning om at dette var forbudt, og det ble opplyst over høytaler om at alle barn m bleieskift måtte skiftes på do! Følte meg ikke spesielt lur, men slik er det altså. Synes det var enda trangere å skifte på do enn i setet. (hadde underlag ja:-)

Ellers brukte vi lite klær, gikk mest i bleie og evnt body. Nesespray ble gull verdt, pga temp.forskjellene ble han fort tett i nesa. Bæresele var nyttig på flyplassene. Jeg hadde også demontert en vippestol og tatt med. Min kunne jo ikke sitte, så for variasjonens skyld ble dette viktig. -Både for meg og baby siden vi skulle være i 14 dager.

Turen var en knallsuksess, så ønsker deg virkelig gooood tur:-)

Skrevet

mat og drikke til baby på flyreise er lov å ta gjennom sikkerhetskontrollen ja, men du kan bli bedt om å smake på det.

Vi skal reise 5 uker til Lanzarote når snuppa er 4 mnd. Gjorde det med storebror også. Gikk supert. Men vil anbefale å pakke en god håndbagasje og litt mer enn du tror du trenger til flyturen. Vi fikk nemlig ikke bagasjen før 5 dager etter ankomst og det var utrolig slitsomt. Det var umulig å få tak i babytøy i så små størrelser i de typiske sydenbutikkene. Lokalbefolkningen handlet i hovedstaden men ettersom bilsetet heller ikke var kommet frem ville vi ikke kjøre bil for å handle. Ingen drosjer hadde babysete. Vogn var også et h......... å klare seg uten. De solgte paraplytriller men ingen hvor ryggen kunne legges helt ned og en 4 mnd baby må få ligge flatt. Vel vel, håper bagasjen kommer frem denne gangen. Ta med solbrilller til baby, sånne med strikk. Det fikk ikke vi tak i der nede i allefall. Og jeg foretrekker solkremer jeg vet er bra for baby så det tar jeg også med herfra.

Vippestol var godt tips, det skal jeg huske ettersom vi blir så lenge.

Skrevet

Her var det så mange supre tips, tusen takk alle sammen! Blir spennende å reise med lille bebis, nå er jeg i hvertfall godt forberedt, så får man bare håpe at flyet er i rute, babyen sover heeele veien, sola skinner hele uka og at vi alle kommer glade og opplagte hjem igjen;) Takker så mye igjen!

Skrevet

Da vi reiste med jenta vår på 5 måneder fikk jeg tips om å ta med et saueskinn (sånn til å ha i vogna). Dersom det er varmt og klamt i været, vil likevel babyen sove tørt og behagelig i vogna. God tur :-)

Skrevet

Så moro å reise med baby! Har akkurat vært en uke i Malaga med 4 mnd gammel baby. Ikke så varmt der, men har kanskje noen ekstra tips lilevel :)

Når det gjelder flyreise, hadde vi med to termoser med kokende vann og to med kalde, slik at vi kunne blande mme på veien. Det tar mye mer tid enn man tror med ventetid på flyplassen, på flyet, ventetid på bagasjen, kjøring til hotellet...... så det var bra vi hadde med mye. Bleieskift gjorde vi på fanget (ikke bæsj da) på vei bort, og i setet mellom oss på vei hjem (da bæsj, men fort fort unnagjort). Visste ikke at det ikke var lov, og doen så så vanskelig ut å få byttet på.

Vår lille bruker ikke smokk, men vi kjøpte flere forskjellige, og spesielt en med liten tut som peker oppover med hjerte på, kjøpt på Rema, falt i smak. Hun suttet ikke så mye, men tygde mest, og det er jo like greit. Vi matet på vei opp og ned, men det var jo unnagjort på få min, så da var sutten kjempefin! Vi sprayet også med nesespray. Vi synes det var varmt på flyet, men var nok deilig med teppe på når hun sov.

Sende bilsete og vogn går som en lek. Vi kjøpte plast å pakke i på flyplassen, og tok av hjulene på vogna og la med. Vi tok vare på plasten til hjemoverreisen og kjøpte tape der nede dagen før hjemreisen.

Vi hadde med vannkoker, og den var gull verdt. Jeg kokte vannet der nede og vasket flaskene med de, og så kjøpte vi vann på flaske som vi brukte til melken. MME og bleier tok vi med hjemmefra. Vi ventet med innføring av grøt til vi kom hjem, men det er nok fint å ha det med.

Vi kjøpte en vogn som kunne legges ned helt (selvfølgelig, hun var jo så liten), men den kommer vi til å ta med når hun er 1 år også. Da tok hun alle hvilene i den, og vi tok turer ut hele tiden. Vi ventet med middag til hun sov godt i pysjen sin i vogna (lammeskinn er topp å ligge på!),og da kunne vi få ro og voksentid ved middagen :) Bæresele er et must, både på flyplassen, men også der nede. Men vår lille veide ca 7 kg, og det var akkurat så mannen min ikke ble sliten i ryggen.

Det er virkelig ikke noe problem å reise med baby, men ta med litt mer enn det du trenger. Skift i flyet kan være en idè, vet aldri hva som skjer :)

Skrevet

Er det chartertur?

Da vi reiste bestilte vi en solskjerm på forhånd (fra sånn tax free blad..) som lå i setet på flyet..den passer til alle vogner med kalesj, og var helt super! da slipper man parasoll på vognen som det kan være litt styr med. Når babyen sover kan skjermen trekkes godt ned så det blir mørkt og svalt i vognen:) kostet 200 tror jeg.

har bare gode erfaringer med å reise med baby. tror de synes det er deilig med lite klær, min sov ekstra godt den uken vi var på tur!

vi hadde også med babydyne.. litt kaldt om natten..

god tur!!

Skrevet

Oi, så mye jeg skrev.... Men vil bare legge til at babyen må ha eget pass. Det vet du kanskje, men det tok litt tid før jeg fant ut det :)

Skrevet

Vil anbefale å ta med egen grøt. Nå vet ikke jeg hvor du skal men da vi var i Spania var det helt andre typer grøter enn vi har her hjemme, selv om det var nestle (alle måtte blandes med MME eller MM også, ellers ble næringsinnholdet veldig lavt). Gutten min likte ingen av dem og det var ikke så stort utvalg heller selv om det var store supermarkeder. Men mat på glass var det bra utvalg på :)

Skrevet

Du har jo allerede fått mange gode tips, her er de jeg kommer på i tillegg.

- På de fleste flyplasser får du lov å ta med reisetrillen enda frem til gaten. Du får da en stor plastpose når du sjekker inn til å legge trillen i. Spar denne posen! Flere ganger da vi rest hjem fra utlandet har de ikke hatt plastposer - og du vil jo ikke gjerne at trillen skal bli ødelagt på båndet...

- Ta med baby-dundynen på flyet slik at babyen kan sove på den i deres fang. Det blir veldig tungt for armene å holde en sovende baby i mange timer... hehe.

- Vi pakket masse kortarmede bodies, men endte opp med å bruke mest tynne langermede bomullsbodies og bukser. Skjermer supert fra solen og 20 grader er faktisk ikke såå varmt.

- hvis du ikke tatt passbilde ennå: JapanPhoto (feks på Byporten i Oslo - vet ikke hvor du bor...) har en spesiell saccosekk/stol som babyen ligger i når de tar passfoto - fungerer som en drøm!

Vi har ellers kun gode erfaringer med å resie med baby - mini hadde ved 4 månenders alder allerede vært i Stockholm to ganger, Budapest og Alicante. :)

Skrevet

Er helt overveldet og glad for alle gode råd og vink dere har gitt, fantastisk! Har nå en pakke-/huskeliste lang som bare det, litt av en organisering som må til, men koser meg med det. Ja, det er den gode, gamle charterturen som er bestilt, den solskjermen høres jo genial ut, håper de selger den fortsatt. Flere av dere nevner saueskinn, det bruker vi her også. Har dere laget hull i det slik at selene i trillen kan festes gjennom det? Ser for meg at jeg ødelegger det hvis jeg setter i gang med kniv og greier. Skal virkelig huske på å spare på plasten til trillen. Jeg har sjekket ang. pass og de tar visst bilde på politistasjonen, babyen sitter på fanget til mor/far og det settes en hvit bakgrunn bak hodet og knips, knips. Men takk for tips vedr. JapanPhoto! Tar med termos med varmt vann, smart. Ellers får man kanskje kokende vann på flyet, de har jo tevann, så det burde vel ordne seg.

Blir så glad når jeg hører om de gode erfaringene dere har med å reise med baby, det gjør at jeg gleder meg om mulig enda mer til å reise avgårde! Sydenland, here we come (soon)!

Skrevet

Vi brukte ikke selene i trillen, hun lå fint uten å ha seler på. Prøv hjemme før dere drar, så ser dere hvordan det går. Vi fant ut at trilla vår ikke funket, så vi bråkjøpte på Finn.no kvelden før vi dro på tur. Den var genial.

Du får varmt vann på flyet ja, men du trenger det kanskje utenom, på flyplassen eller turen til hotellet. Om du ammer er jo ikke det så farlig da :)

Det er sant som en over her skriver. Vi også pakket kortermede bodyer, men brukte ingen av de. Hun var i skyggen stort sett, når hun ikke satt i bæresele da, og det var 22-25 og sol hver dag. Smurte med solkrem på hender og i ansikt, brukte solhatt og kjøpte solbriller. Hun var så tøff så :) Vi droppet strømpebuksa, men ellers hadde hun på seg det hun hadde hjemme.

Skrevet

Her var det mange gode tips! Vi skal til Australia etter jul og jeg er veldig spnt på hvordan det skal gå. Har ett spørsmål! Kan jeg ta med vann gjennom security? Trodde ikke det var lov?

Skrevet

Jada, jeg sa bare at det var til babyen, og la fram alt av flasker og åpnet mme. Jeg måtte smake på det kalde vannet, men slapp å smake på det varme (men måtte åpne og vise at det var kokende vann). På veien hjem slapp jeg å smake også, sa bare "for baby", og så gikk det rett gjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...