Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Har en liten, bestemt og meget vrang gutt på 3,5 år som NEKTER å slutte med bleier. Har prøvd i 1 år nå, og det går bare ikke! Har prøvd å la være å ta på bleier i det hele tatt, funka IKKE, bare tiss overalt i hele huset. Har prøvd å sette ham på do på faste tider hver dag, funker ikke, han nekter å tisse/bæsje på do. Prøver å minne på at han skal si ifra når han må bæsje slik at han kan gjøre det på do, nope, det skjer ikke. Jeg har prøvd alt snart! Roser ham opp i skyene de ytterst få gangene han gjør noe i do, men det har skjedd kanksje 4-5 ganger til sammen på et år nå... Hva fader skal jeg gjøre?! Han er jo snart 4 år!!! Gir opp!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Gå tilbake til potte en tid? Doen kan virke stor og skremmende. Hvis potta er for liten, skaff ei større. Han er dessuten så stor at han skjønner beskjeder som: "Så store gutter som deg kan da ikke fortsette å bæsje i bleia".
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Enig med anonym 13:07. Begynn i det små igjen. Kanskje mens han pusser tenner? eller en tid på dagen han ofte gjør i bleia.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 Jeg har også en gutt på 3 1/2 år, som også bruker bleie. Han har de siste ukene begynt å ville tisse på do/potte noen ganger. Jeg har aldri mast på ham, eller latt meg stresse pga. dette, men har selvfølgelig oppmuntret. Jeg har alltid tenkt at dette er noe som kommer av seg selv, og det har det gjort også Spiller det noen rolle om barn bruker bleie lenge da?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #5 Skrevet 27. november 2011 han nekter å sitte på potte, der er det helt nekt! Var greit i en liten periode mens han så på barneTV, men nå er det full nekt! Så jeg vet ikke hlt hva jeg skal gjøre jeg :/ Han blir ikke brydd når han tisser seg ut heller... HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #6 Skrevet 27. november 2011 13:18: Ja, det begynner å bli slitsomt å skifte på ham, for han vil ikke det heller. Og han får veldig fort sår bak av avføring og urin, så nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre! HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #7 Skrevet 27. november 2011 Belønning? Mini her elsket Kaptein Sabeltann. Pakket inn små gaver i sølvpapir, og la de i en eske. En gave hver hag han gjorde noe på potta. Prøv å lokk med noe som fenger han:-)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 jo takk, har prøvd, alt fra godter til gaver og klistremerker. Null respons. Moro første gangen, men så er det ikke bra nok for å sitte på den sabla doen! Baaah! Hva fader skal ejg gjøre da?!?! Er det noe "potty training camp" jeg kan sende lille vrang på eller? HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #9 Skrevet 27. november 2011 Synd å si det, men du begynte altfor sent. Snakk med ham om det og bestem en dag som han skal slutte med bleie. Gi eksempler på barn han beundrer/ser opp til i barnehagen og finn på en fin premie (noe du og han i sammen kan gjøre e.l.)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #10 Skrevet 27. november 2011 er 2-2,5 år for sent? Jeg har jo drevet på i 1 år!!!! Når skulle jeg begynt da, før han fylte året?! HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #11 Skrevet 27. november 2011 Ta en pause fra hele greia. Forstår at det ikke er lett heller, siden gutten begynner å bli såpass stor. Men det kan være lurt, og så heller begynne på igjen om et par måneder. Dere har holdt på så lenge, og er kommet litt på feil spor, tenker jeg
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #12 Skrevet 27. november 2011 Enig med 15.11 (ikke om at du begynte for sent, det synes jeg virkelig ikke du har gjort) Men prøv å finne noe som kan vise interesse - helter han ser opp til (om det er en i barnehagen, supermann eller emil) som du kan vise til at de går på do, og bruker ikke bleie. Spør om det er doen som er skummel og om det blir bedre hvis dere finner en annen løsning i starten (kjenner en som lot ungen gå på do i badekaret i en overgangsfase fordi doen og potta var skummel). I familien har det blitt brukt klistremerker som settes på en plakat ved doen for hver gang man har vært på do, og når det er 5 klistremerker så får ungen et eller annet den ønsker seg. Da har de noe å lengte mot og løper på do uten at de må noe innimellom og, bare for å få et klistremerke Jeg ville latt det gå en ukes tid eller noe nå uten å si noe om verken do eller bleier, og så tatt en alvorsprat med gutten, sagt at nå er det på tide å slutte med bleien, for store gutter går på do selv osv, og så innføre et belønningssystem for de gangene han går på do eller sier ifra at han må på do. Trekk også fram heltene hans og forklar at de går på do, og at det er en av tingene med å bli stor gutt. Kanskje du kan bruke jula som et påskudd nå også - med ekstra gave til gutter som går på do etc? Synes du har gjort masse bra og det er vanskelig å skulle gi råd når jeg ser du har prøvd det meste. Men hvis alt slår seg fullstendig vrangt ville jeg rett og slett dratt til helsestasjonen og hørt om de har noe råd.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #13 Skrevet 27. november 2011 Har brukt både helter og venner som er bleietørre som eksempler, han er med båd emeg og pappa på do for å se at vi tisser/bæsjer i do, det er kjempespennende å være med når pappa skal tisse! Men, som han sier selv "Jeg vil ikke gå på do, jeg vil bruke bleie, har ikke tid til å sitte på do!" Vrang rett og slett! Får prøve å sette alle kluter til og bare kaste alle bleier og gå litt hardt til verks. Kan han bli "skadet" hvis jeg krever at han skal skifte sine egne klær når han tisser/bæsjer seg ut etter en periode hvor jeg skifter klær på ham? Og kan jeg begynne med dette nå som det (egentlig) er vinter, eller kommer han bare til å bli syk fordi han tisser på seg ute? Vet at ei venninne krevde at datteren skulle skifte på seg selv når hun tisset seg ut når hun ikke "gadd" å gå på do fordi alt annet var mer spennende, men hun var jo egentlig tørr på dette tidspunktet da... Hmmm, er så vanskelig å vite hva man skal gjøre, vil jo ikke sette traumer i ungen heller, men snart blir jeg litt koko! HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #14 Skrevet 27. november 2011 Prøve å si at nå "finnes" det ikke bleier hjemme mer? Så nå må alle gå på do?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #15 Skrevet 27. november 2011 Hadde det helt likt med 3 åringen, ingenting hjalp. Han brydde seg ikke om han tisset og bæsjet rett i buksa, var helt uinteressert. Droppet det helt en måned, nevnte det ikke en gang. så brukte jeg en uke på å snakke om kameratene som gikk på do uten å nevne noe om han og do-gåing. en torsdag spurte han om å få gå på do og siden har han vært tørr på dagen med bare et par uhell. Har skjønt det slik at når de har kommet i trassen klarer man vanskelig å overbevise de, de må finne ut at de vil det selv :/ lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå