Gå til innhold

Hva med helseS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det ingen som har kommet på å kommentere enda så jeg måtte bare ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen som har kommentert det og helsesøster, på lik linje med jordMOR, er tittel på et yrke og et virke. Barnehagetante, sykesøster og frøken er ikke det.

Skrevet

HelseSØSTER, jordMOR og slike titler er faktiske yrkestitler. Det er ikke barnehagetante, sykesøster, søplemann, vaskedame osv.

Stor forskjell. Stor!

Skrevet

Jordmor og helsesøster er framleis yrkestitlar, sjølv om ein etter kvart ynskjer å byte dei ut i kjønnsnøytrale titlar.

Men sidan dei som vert kalla "tanter" tydelegvis ikkje set pris på det, så unngår eg å seie det, iallefall så dei høyrer ;)

På same måte som eg heller ikkje kallar nokon "neger", sjølv om eg berre ser på ordet som ei beskriving av hudfargen.

Skrevet

Man går da på JORDmor skolen og helseSØSTER skolen.

Men TANTE skolen har jeg til gode og ha hørt om.

Skrevet

Ja, originale du.

Helsesøster er, i likhet med jordmor, en faktisk yrkestittel.

Den burde selvfølgelig vært endret til noe kjønnsnøytralt, men enn så lenge er den ikke det. Dermed faller den helt utenfor diskusjonen om å kalle sykepleiere søster og barnehageansatte tanter og onkler.

Skrevet

Nei, helsesøster og jordmor er yrkestitler, men man går ikke på helsesøster- eller jordmorskolen. Disse utdanningene er videreutdanninger som tilbys på høyskoler eller universiteter, og man er da student ved det aktuelle lærestedet. Helsesøster- og jordmorskolen har ikke eksistert på mange år.

Skrevet

Jordmor er også en beskyttet yrkestittel, så en mann vil alltid bli benevnt som jormor, selv om han jo liksom er en "jordfar"

Skrevet

Akkurat som politiMANN og BrannMANN, FylkesMANNEN, lensMANNEN osv.

Flere titler som burde endres...

Skrevet

Samma det vel. I vårt kjønnsnøytrale samfunn gjør det vel ikke noe om kvinner blir kalt "mann" og menn for "mor" i yrkestitlene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...