Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Når barnefaren har barna 1-2 kvelder i uken, annenhver helg og store deler av ferier, kan en da kalle seg alenemamma....?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 nei. det er slik jeg har det som gift, Bare at jeg er enda mer alene med barna
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Ja, det syns jeg man kan kalle seg for. Man er fortsatt en mamma som er alene og som har hovedomeorgen for barnet/barna mesteparten av tiden. Hilsen alenemamma som har barnet 100%, 365 dager i året
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #4 Skrevet 26. november 2011 Hehe, jeg også. derfor jeg lurer på hva folk tenker at en alenemamma er. Har en vennine som er "alenemamma" og har ca den ordningen som jeg beskrev. I tillegg har jo barna besteforeldre på begge sider, så jeg føler aldri at hun har de barna. Jeg er gift, og har barna mye mer alene enn det hun har. For all del, det er vi selv som har valgt at min mann jobber mye, men blir litt oppgitt når veninna mi syter av hvor hardt det er å være alenemamma. HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 "Alene" betegner en som bor alene - som ikke har samboer eller er gift. Det er ikke for å definere at man aldri har barnevakt eller avlastning. Alenemamma er en mamma som bor alene med barna og som har omsorgen 60%, eller mer, for barna.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 For meg er en alenemor en mor som har alene ansvar. Om hun har barnevakt fra besteforeldre etc. spiller ikke inn. Men jeg antar at bf er ute av bildet. Men jeg har skjønt at andre bruker begrepet mer som de over meg og at det gjelder for en som bor alene og har omsorg mer enn 50%.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #7 Skrevet 26. november 2011 Jeg og barnefar har en samværsordning hvor han har barnet en dag i uka og annen hver helg. Jeg er alenemor.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #8 Skrevet 26. november 2011 Jeg var alenemamma 100% av tiden, og jeg ble litt irritert på alle "alenemammene" derute som hadde helt barnefri mange kvelder i uken. De deler jo jobben og har helt fri for barn halvparten eller nesten halvparten av tiden.. (ja, sjalu.. jeg har barnevakt ca 2 ganger i året, resterende dager har jeg barna rundt meg.. 2 av de er ikke i barnehage heller... tvillinger... så jeg er ALENE med tre barn 24 timer døgnet, 7 dager i uken 52 uker i året.... ) Så jeg fnyser ltt av alle alenemammaer som har barna i barnehage, har to-tre dager i uken fri og selvsagt annenhver helg til å gjøre alt man ikke kan nar man har barna rundt seg.. tenke ferdig tankene sine f.eks... gå på do i stillhet... sukk.... mye man drømmer om når man faktisk er alenemor....
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #10 Skrevet 26. november 2011 hei 18.59 nå ble jeg litt prov skjønner venninen din godt jeg at det kan være tøft å være alene,(selv om man har valgt det selv eller ikke) ikke sitt der på din høye hest si sånt forskjellen på og være alene og de som er sambo eller gift dere har to innteketer trygghet, "noe" hjelp fra mannfolket i hjemmet og med barna osv...osv .. mens vi som er alene har en inntekt må gjøre alt selv.. og ja jeg har hatt 9 års sambo forhold bak meg vett hvordan det er.:)jeg er alene med 4 barn og ja jeg har alene omsorgan for alle sammen jeg er faktisk stolt at jeg klarer å gjøre alt selv og eier 4 roms leilighet..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #11 Skrevet 26. november 2011 Selv det er noen av oss som er 100% alene om barna så har vi ikke enerett på betegnelsen "alenemamma". Å få tittelen som "alenemamma" er ikke det samme som å vinne konkurransen "hvem har det verst" eller å bli premiert for god innsats 24 timer i døgnet. Det fins mange varianter av alenemødre akkurat som det fins mange varianter av samboerskap og ekteskap. 18:58
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #12 Skrevet 26. november 2011 Du er da for faen ikke alenemor om faren har ungen annenhver helg og en dag i uka!!!!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #13 Skrevet 26. november 2011 Per definisjon så er man det. Hun er alenemor. Han er helgepappa.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #14 Skrevet 26. november 2011 19:22 Såååå stolt trenger du neppe være, du har iallefall aldri lært deg å bruke komma og punktum..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #15 Skrevet 26. november 2011 19.26 mann er alene mamma når dem er hos far annen vær helg og en dag i uka tilsvarer 8 dager i mnd. jeg skrev over her at jeg var alene mor dem er hos sin far 10 dager i mnd 5 +5 da er man også alene mor
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #16 Skrevet 26. november 2011 19.18 her.. Men om man har barnet 50 prosent av tiden, så er man ikke alene om barnet, da er man to om barnet. Det er faktisk stor forskjell. Om man er alene i ukene, og har annenhver helg fri, så kan jeg skjønne termen alene mamma, men når man ikke er alene om barnet, så er man ikke ALENE, da er man TO... Sukk, Det blir ganske stor forskjell i mengde arbeid osv. Ja i begge tilfelle må man betale utgiftene for ett stort nok hjem selv, men om man har barnet halvparten av tiden, så er halve jobben gjort. matbudsjett blir billigere, og man trenger ikke stå ansvarlig for alle utgifter for opplevelser, bursdager, klær osv osv osv.. slik som jeg som er helt alene faktisk må. Derfor opplever jeg det provoserende at det blir brukt samme betegnelse på så forskjellige scenarier.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #17 Skrevet 26. november 2011 19.40 her , det syns jeg også om man har barnet 60 prosent av tiden... som å kalle det å jobbe fulltid, når man bare har 60 prosent stilling...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 Slik er det med mange begreper og betegnelser - de kan romme mange ulike ting selv om de ytre rammene er like. Og den ytre rammen for definisjonen på en alenemamma er en mamma som bor alene og som har omsorgen for barnet 60% eller mer. Det spiller ikke inn feks. hvor mange barn man har, hvor mye tid man bruker på husarbeid, om man har kronisk sykt barn osv. Den ytre rammen er satt og innenfor den fins det mange ulike varianter - på lik linje med samboerskap og ekteskap. Finner det litt merkelig at du blir provosert av at man bruker en betegnelse som kan romme flere ting og kanskje ting du ikke kjenner deg igjen i. Dine følelser er viktige, men du må også erkjenne at andre ikke har det på samme måte selv om de er plassert i "samme boksen" som du befinner deg i. 18:58
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #19 Skrevet 26. november 2011 19:26, jeg bor alene med barnet. Jeg betaler alle regningene mine selv. Jeg og barnet mitt lever på min inntekt, og min inntekt alene. Jeg vasker alle klær, tar oppvasken selv, lager middag alene, leverer og henter i barnehagen, jeg har alle 20 sykt barn-dagene selv, jeg drar til legen med sønnen min når han er syk, jeg er våken om natten når gutten er syk, jeg kjører til og fra fritidsaktiviteter, jeg drar på foreldremøter alene. Jeg arrangerer bursdagsselskaper, jeg sørger for at sønnen min opprettholder gode vennskap og får kompiser på besøk, jeg sørger for at han har alle klær han trenger. Vinterdresser, parkdresser, vintersko, joggesko, jakker, luer, votter, bukser, gensere, strømpebukser osv er det jeg som kjøper. For mine penger. Jeg klipper hår og sparer penger hver måned, jeg sørger for at bildene til julekortet blir tatt, jeg tar han med til helsestasjonen - skal jeg fortsette? Jeg er da vitterlig alenemor, selv om barnefar er med i bildet. Du høres ut som en skikkelig bitter, gammel ku. Hva er dette, en konkurranse om å ha det verst?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #20 Skrevet 26. november 2011 19:41: Det blir ikke det samme for "alene" og "fulltid" kan ikke sammenlignes. Om man skal sammenligne med arbeidslivet så blir det som å si at man ikke kan kalle seg en arbeidstager fordi man ikke jobber heltid, kun deltid.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #21 Skrevet 26. november 2011 En er enslig forsørger(alenemor/-far) dersom en varig har mer av den daglige omsorgen for egne barn. Dette har ikke med om far har samvær eller ikke, men at en har varig mer av den daglige omsorgen. Hva hver enkelt legger i begrepet enslig forsørger har ikke betydning, for det jeg har skrevet er den offentlige forklaringen på hva en enslig forsørger er. Sjekk med NAV, så finner dere det ut
Gjest Tutt1-2-3! Skrevet 26. november 2011 #22 Skrevet 26. november 2011 har vært alenemamma, og er nå en gift mamma. Jeg er nok i perioder omtrent like mye alene med ungene som gift som da jeg var alenemamma. Forskjellen er at jeg har noen og dele alt med likevel nå, noen å prate med når ungene er i seng, og noen som kan ta ungene en og annen helgemorgen så jeg kan sove lenge. Det er også deilig å ha to inntekter! En annen forskjell er at jeg har noen å irritere meg over, og noen å "krangle" med ang oppdragelse! Både positivt og negativt med begge deler ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå