Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Har blitt henvist videre av tannlegen pga. ekstrem tannlegeskrekk og omfattende arbeid som må gjøres. Noen som har vært gjennom det samme? Hvordan gikk det? Må man betale for narkosen? Hvor mye? (Skal på sykehuset). Ligger man i tannlegestol? Reiser man hjem samme dag? (Har nesten 4 timer reiseveg).
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Jeg fikk gjort det samme da jeg var 14-15 år. Turde ikke gå til tannlegen lenger pga flere skremmende episoder hos skole- og reguleringstannlege. Jeg greide å innbilde meg selv at jeg hadde hull i alle tenner etter et par år uten å ha vært hos tannlege. Jeg inngikk dermed en avtale om at hvis de fikset alt som var å fikse, så skulle jeg begynne med kontroller igjen hos vanlig tannlege. Jeg var på sykehusets øre-nese-hals-avdeling, tror vi betalte bare en vanlig egenandel hvis vi betalte noe i det hele tatt. Jeg lå i en tannlegestol da jeg fikk narkosen, men våknet opp i en sykehusseng noe senere, så de hadde tydeligvis flyttet meg Jeg fikk en sprøyte i armen og litt etter en pustemaske over munn og nese, og vips så var jeg borte. Bare sekunder etter at jeg hadde fått narkosen var jeg borte, og har ingen minner om hva som ble gjort. Men husker alt fra jeg våknet etterpå. Jeg dro hjem samme dag, men jeg bodde i samme by så jeg vet ikke hvordan det er for deg. Det kommer sikkert an på hva de skal gjøre. For meg ble tannbehandling i narkose den gangen det som fikk meg til å greie å gå til tannlege igjen. Er nesten "manisk" på at jeg skal gå en gang i året for at ikke noe stort skal få utvikle seg. Etter dette har jeg gått til tannlege, var veeeeeldig nervøs de første årene etterpå, men nå går det ganske bra, har også boret to ganger etterpå og det har gått greit. Ikke gru deg til du skal til sykehuset, det blir godt å få fikset på det du trenger å ordne på! Tenk da at det er en helt ny start, alt er ordnet og du skal bare gå til kontroller hos tannlegen for å fortsette å holde alt fint Greide jeg det, så greier du det også! ) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Nå ble jeg glad! :) Tusen, tusen takk for beroligende svar. Jeg har endelig turt å komme meg til tannlegen etter mange år i fornektelse. Men etter 2 besøk, og påbegynt rotbehandling taklet jeg ikke mer. Fikk fullstendig panikk... Jeg har mye som må gjøres, og tenner som må trekkes. Etter at jeg har gjort det, må jeg sette inn 5 nye tenner.. Så jeg har litt å se fram til... Men gleder meg veldig til å bli ferdig!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #4 Skrevet 26. november 2011 20:08 : Grunnen til at du kun betalte egenandel var kanskje fordi du var under 18 år og fortsatt hadde rett på fri tannhelsetjeneste?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 Mulig det at jeg var under 18 gjorde at vi slapp å betale noe særlig den gangen, jeg husker ikke... var ikke det jeg var opptatt av ) Pass på at du bestiller en ny time til vanlig tannlege med det samme du er ferdig med å få ordnet tennene dine nå. Jeg hadde en enorm mestringsfølelse etter at jeg hadde fått det gjort på sykehuset, og bestilte en tannlegetime allerede et halv år etterpå. For meg var det viktig å komme i gang fort med vanlige tannlegebesøk igjen for å tørre å gå til vanlig tannlege. Et halvt år etter at alt er fikset er det jo normalt ikke noe galt med tennene, så da er det rimelig trygt å gå dit Igjen, lykke til.... som sagt, ikke noe å grue seg til! Et stikk i armen, en maske over munn og nese og når du våkner igjen så er tennene dine ordnet!! ) Jeg gikk rundt og gliste lenge etter
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 Tusen takk for det! Tar gjerne imot flere erfaringer, om noen har...
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 Har vært flere ganger... Du går inn med hull og våkner med alt fikset. Trekking er litt ubehagelig etterpå, man blir "rar" i munnen. Men det går over. Måtte betale en egenandel sist gang jeg var i narkose (over 18 år da). Betalte for narkosen, tannbehandlingen og noen andre ting. Det kom på en sum mellom 1000-2000 kr. Da var hele overmunnen min fikset, men det var kun boring ingen trekking ol. Rotfylling gjør de ikke i narkose fikk jeg beskjed om. Står selv i et vanskelig dilemma. MÅ til tannlegen, tørr ikke å gå og har fått angst for sykehus og frykt for narkose.....yey.................
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #9 Skrevet 27. november 2011 hva måtte til før du fikk henvisning? var det lang venting, og måtte du til tannlege først?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2011 #10 Skrevet 28. november 2011 Div. forsøk på å få normal tannbehandling. Har slitt med angst siden jeg var lita. En tannlege tørr bla. ikke å ha meg inne til tannbehandling... Tok fatt i boren mens hun boret og røsket den ut i panikk. Jeg fikk en stund henvisning ved å bare møte opp til tannsjekk. Måtte vel vente et år nesten, men pga at jeg bor nært sykehuset sto jeg på sånn kortvarsel liste Normalt sett må man og snakke med tannlege, vet om noen tilfeller der personer bare ringer tannlegen og får henvisning via telefon (skrekk ala typen: kommer seg knapt til resepsjonen før personen har svimet av)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå