Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Hvis jeg har jobbet i kommunen som vikar i 7 år, og først ble fast ansatt for 2 år siden. Mens min venninde ble fast ansatt for 3 år siden og har ikke jobbet noe i kommunen før dette. Hvem må gå først i en oppsigelsessak?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Jeg aner ikke hvordan det er i kommunen, men her jeg jobber så regner de ikke ansiennitet for det man har jobbet da man var under 18 år og man må ha hatt en stillingsprosent som er over 33% sånn ca. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Det spørs om det er lønnsansiennitet du regner eller om det er arbeidsansiennitet. Du har vært lengst ansatt forutsatt at du ikke hadde noen opphold i ansettelsesforholdet.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #4 Skrevet 26. november 2011 Takk for svar :-) Jeg har som innringingsvikar jobbet ca 100 % men ikke væt fast ansatt. Så vet ikke om det teller da. Men om det er kun fast ansettelse som gjelder, så må sikkert jeg gå da :-/ HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 Jeg har kun opphold i forbindelse med svangerskapsrelatert sykemelding og permisjon etter fødsel. HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 I en slik sak er det den som har vært lengst fast ansatt som får bli.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #8 Skrevet 26. november 2011 så dumt å svare som hun over her når hun ikke vet, skriver som om hun er jurist jo.... i fredrikstad kommune som jeg jobber er det i allefall ikke slik...her blir ansinitet regnet fra du begynte, om det var som vikar eller ikke,,, i disse nedskjæringstider har jeg vært borti flere liknende saker. her er det i allefall du som hadde fått jobben. jeg har ansinitet 9 år tilbake, men jeg har vært fast kun 2 av dem, jeg hadde helt klart kommet før en som har jobbet her i 3 år, uansett om det er fast eller ikke
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #9 Skrevet 26. november 2011 du vil jo være under 4 års regelen å du, om du ikke har hatt avbrekk, kun v fødsel og sykemeld. da har du enda ett trumfkort. her er det viktig med ett forbund i ryggen,,, som jeg håper du har=) meg over
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #10 Skrevet 26. november 2011 Det høres jo veldig lovende ut for meg da :-) Håper det :-) Det er virkelig trangt i kommuneøkonomien ja, og de kutter rett som det er stillinger :-( HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #11 Skrevet 26. november 2011 Hva er 4-årsregelen? Takk for svar :-) HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #12 Skrevet 26. november 2011 Jeg er foresten med i fagforbundet ja :-) HI
nasse nøffen Skrevet 26. november 2011 #13 Skrevet 26. november 2011 om du har vært i annsettelseforhold i kommunen i 4 år, uansett som hva, vikar, engasjement, noe fast, bare tilkalling.. om du har mottat lønn hver mnd i 4 år... man kan være sykemeldt og ha fødselpermisjon, det spiller ingen roll=) da har du krav på stillingsprosenten du har jobbet... du kan jo da risikere å bli flyttet overalt i kommunene. men om det er noe ledig der du er, skal du komme først... også selv om non kommer fra BIA utvalg ( altså syke) overtallighet kommer alltid først. ( altså folk som vil jobbe, og har kompetansen) skriver under m nick
nasse nøffen Skrevet 26. november 2011 #14 Skrevet 26. november 2011 overalt i kommunen mente jeg da.. du blir såklart ikke flyttet til en annen kommune=)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #15 Skrevet 26. november 2011 Tusen takk, dette var kjempeinterresant. Skal undersøke mer om akkurat den regelen :-) Nå føler jeg meg noen kilo lettere :-) HI (mulig jeg slipper å bli fri for jobb )
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #16 Skrevet 26. november 2011 ja sjekk det opp=) hør med forbundet ditt.. lykke til=)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #17 Skrevet 26. november 2011 Man trenger ikke å gå etter ansiennitet, man kan se på andre faktorer som feks. personlig egenhet. Ved nedskjæring i kommuner er det uansett vanlig å innspare ved naturlig avgang, dvs at når ansatte sluttter feks pga alderdom så blir ikke stillingen besatt på nytt.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 Ansiennitet er ikke eneste kriterie for å beholde jobben enten det er kommunalt, statlig eller privat. Egnethet og sosiale forhold teller mer, og det er i så måte ingen retningslinjer som er absolutte, det blir opp til arbeidsgiver.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #19 Skrevet 26. november 2011 jeg skal garantere dere begge over her at personlig egnethet spiller ingen roll om man er kommunalt annsatt.. har man ett forbund i ryggen, vil annsinitet komme først.. vi har hatt tilfeller i virksomheten jeg jobber ( fredrikstad) , hvor dette har skjedd med flere nå... den som har lengst annsinitet får den ledige stilingen, og man har kompetansen så klart.... dette er fagforbundet helt klare på... i disse tilfellene jeg snakker om hadde de muligens kommet unna med det om ikke forbundet var innblandet, men så fort de har ett ord m i laget, har man endel rettigheter,,,
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #20 Skrevet 26. november 2011 Etter å ha vært tillitsvalgt i noen år, så er absolutt min erfaring at ansiennitetsprisippet er spikret i et slikt tilfelle. Er det snakk om en ny jobb, kan man gjerne snakke om personlig egnethet, men om det er to mennesker som gjør samme jobb så vil det kun være snakk om ansiennitet hvis den ene skal bli oppsagt pga innsparinger. Hadde kommunen gjort noe annet, ville fagorganisasjonen til den ansatte sporestreks vært der.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #21 Skrevet 27. november 2011 takk for det tillitsvalgt=) MEG OVER
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå