Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Jeg var borte torsdag og fredag pga sterkt ubehag og kvalme pga gravididtet. Var i tillegg hos legen og skal videre til utredning hos gyn-spesialist på mandag. Jeg har vakt på jobb mandag, men om jeg ikke blir bedre så greier jeg faktisk ikke hverken dra til eller utføre arbeidet mitt. Jeg ringte til sjefen min og opplyste om legetimen min på mandag(eneste timen legen hadde til uken) og tilbydde meg å bytte vakt evt gi sjefen mulighet til å rokkere litt på ting slik at jeg fikk mulighet til å gå til legen min. I utgangspunktet så satser jeg jo på at ting gir seg og at jeg er bedre på mandag. Sjefen klikket helt og mente jeg bare hadde å infinne meg på jobb på mandag siden vi er i en prekær bemanningsituasjon(underbemannet). Det var helt UHØRT at jeg hadde legetime og at slike ting MÅ jeg legge til fridager. Sjef vet ikke at jeg er gravid ennå, da jeg bare er noen få uker på vei. Jeg er heller ikke klar for å si det, da det helt sikkert vil påvirke min arbeidssituasjon og muligheten til å få ekstra vakter, overtid etc (jobber 80%). Jeg skal selfølgelig si det når tiden er inne. Det endte med at jeg "MÅ" komme på jobb før legetimen,jobbe 1 time før jeg må avspasere for å dra til legen og deretter komme tilbake. Jeg bruker 50 minutter på veien til jobb, og legen ligger ikke langt unna der jeg bor, så jeg må dra hele veien tilbake for legetimen og deretter til jobb igjen for å jobbe ferdig ettermiddagen. Og jeg som kaster opp bare jeg tenker på å sitte på en buss så elendig som jeg er nå. Kan noen bekrefte at sjefen er helt urimelig her? Hva hadde dere gjort i en slik situasjon?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Så lenge du ikke har sagt hvordan syk du er og heller ikke at de er gravid kan ikke sjefen din handle ut fra det. Fra hennes side ser det ut som du er vrang og setter de i en vanskelig situasjon siden du legger legetime til arbeidstiden.
Stina <3 Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Er du så dårlig hadde jeg sagt at jeg var syk og vært borte hele dagen. Jeg får fri med lønn av sjefen min for å gå til legen.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #4 Skrevet 26. november 2011 Jeg er egentlig litt enig med sjefen din. Han tror vel at du har bestilt legetimen din for lenge siden, siden du ikke forteller han sannheten. Men jeg skjønner deg og
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 Synes synd på folk som har sånne sjefer! Har hatt en del duster til sjefer jeg også, men det er heldigvis lenge siden.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 Man har ikke krav på fri en hel dag for å gå til legen. Så når du ikke forteller mer til sjefen din er det faktisk du som er urimelig.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #7 Skrevet 26. november 2011 Hvordan kan du kalle en sjef dust for at den vil at arbeiderne de betaler ut lønn til skal møte på jobb? Er man syk må man da si ordentlig fra om det.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #8 Skrevet 26. november 2011 Jeg tror at ting hadde stilt seg annerledes om du hadde sagt at legen din hadde sendt deg videre til en spesialist, at det hastet og at det dessverre var den eneste timen du kunne få. Om sjefen tror at du kun skal en svipp innom fastlegen for å fornye P-pilleresepten eller ta en blodprøve, så er det slik at man ikke har krav på fri til å dra til lege i arbeidstiden. I tillegg så er det ikke "god arbeidsskikk" å gjøre det om man har fridager. Henvisninger til spesialister og sykehus stiller seg litt annerledes for alle vet at der kan det ta måneder før man får time om man må bytte.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #9 Skrevet 26. november 2011 Hadde jeg vært deg ville jeg fortalt om graviditeten. Skjønner at det er hemmelig, men sjefen din har taushetsplikt og hvis du forteller ham dette allerede nå så vil dere antagelig slippe å få et anstrengt forhold til hverandre, for hvis du først er så kvalm i graviditeten at du ikke klarer å jobbe så er ikke det noe som går over på to dager.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #10 Skrevet 26. november 2011 I utgangspunktet er det slik at man skal legge legebesøk til utenfor arbeidstid, eller søke om permisjon uten lønn (ev. avspasere). Noe annet er det med spesialist. At sjefen ikke lar deg bytte med en annen, synes jeg er firkantet. MEN du bør i så fall ta jobben med å bytte selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå