Gå til innhold

Dere som har tatt KS. Litt smp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det veldig vondt?

Hva var det værste?

Har dere hud over arret?

Hvordan var do-besøket? er det vondt å gå på do?

Kan man få forstoppelse?

Hva menes med luftsmerter?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det veldig vondt? Nei.

Hva var det værste? Å snu meg i senga og komme meg opp de føsre par-tre dagene. Kroppen lystra ikke, så måtte løfte min egen rompe bortover med hendene, he he.

Har dere hud over arret? Nei, ikke i det heletatt.

Hvordan var do-besøket? er det vondt å gå på do? Do-besøkene var nesten som do-besøk før ks. Måtte bare slappe av og la alt gli ut av seg selv når jeg skulle nr.2. (Spis mye fiber)

Kan man få forstoppelse? Man kan alltid få forstoppelse, men jeg opplevde det ikke. Men spiser bevist mye fiber etter hver fødsel.

Hva menes med luftsmerter? Smerter pga at du har for mye ludt i magen. Magesmerter.

Har aldri slitt med det heller, så alle får det ikke.

Har 2 ks bak meg.

Skrevet

Vondt etterpå, men du kan få sm.still.

Værste var å få satt inn kateteret, og å måtte være våken mens de holdt på.

Fikk heng av hud etter 2 ks, ene svangerskapet var med tvillinger. Opererte bort overflødig hud et år etter siste ks. Fikk det dekket.

Litt vondt å trykke ut avf pga vondt i magen, men gikk bra.

Man kan bli forstoppet, men ta med deg en boks svisker og drikk mye vann så går det nok bra.

Luftsmerter kan komme i feks skuldre, nakke, bryst kasse. Forsvinner etter noen dager.

Skrevet

Hehe,luftsmerter i skuldre osv??

Etter et ks,eller andre inngrep(spesielt i mageregion) så kommer det naturlig nok endel luft inn der det ikke pleier.Denne luften skal ut igjen,et fint ord for det er flatulens;)

Det er til tider ganske vondt (og flaut),men det er vanlig og går som regel relativt fort over.Hos meg tok det 2-3 dager.

Jeg fikk klyster i forkant,og det anbefaler jeg:)

Skrevet

Var det veldig vondt?

Nei, forbausende lite. Jeg trodde det skulle være mye vondere. Var ikke vondt å le, hoste osv som jeg hadde blitt fortalt på forhånd. Det vondeste var luftsmertene.

Hva var det værste?

Det verste var at jeg ble syk når bedøvelsen gikk ut, jeg mistet mye blod og måtte ha to blodoverføringer, var svimmel og uvel.

Har dere hud over arret?

Ja, arret er ganske stramt også er det ganske slapp hud over så det blir en god bulk der.

Hadde overhodet ingen problemer med dobesøk.

Kan man få forstoppelse?

Jeg fikk ikke forstoppelse ihvertfall, magen og fordøyelsen ble ikke påvirket i det hele tatt.

Når de åpner opp magen kommer det luft inn i kroppen din, de syr igjen såret men det blir jo ikke vakum inni der så noe av luften blir igjen inni kroppen. Den finner nærmeste vei ut, ofte gjennom tarmen så man må prompe litt etter en operasjon i magen. Hos meg fant ikke denne luften veien ut i tarmen men begynte "vandre" oppover i kroppen. Jeg fikk sinnsyke smerter i skulder og nakke da luften ville presse seg ut. Små rapet luft på en helt merkelig måte et par dager og luften fant veien ut av kroppen.

Foretrekker absolutt vaginal fødsel, og var kjemperedd og skeptisk til keisersnitt da jeg måtte ha det. Men på tross av noen småproblemer ble jeg positivt overrasket, selve operasjonen gikk fint og fra den dagen jeg kom hjem fra sykehuset tok jeg bare paracet mot smertene i noen dager. Mye mindre smertefullt enn forventet (hadde mer vondt etter revning og sying etter vaginal fødsel med sugekopp).

Skrevet

Ikke noe å le av det 21:22!

Luften kan bevege seg rundt i kroppen på leit etter et sted å slippe ut og gi smerter på de rareste steder. Jordmor fortalte meg at det var foholdsvis normalt og kunne være veldig smertefullt.

Jeg fikk så vondt i skulderen at jeg måtte ha smertestillende for det, overdøvet smerten i såret så det kjente jeg ingenting til i det hele tatt.

Skrevet

Jeg synes det var ganske vondt etterpå. Spesielt å reise seg opp første gangen! Og jeg kunne ikke ligge på siden. Nei, huff. Jeg synes de 2 første ukene var fæle. Og det var vel egentlig det verste.

Fikk en blødning, mistet masse blod og fikk operert inn en hemostasematte så mulig det var derfor jeg hadde vondt. Fikk heldigvis ingen infeksjoner eller noe.

Ikke noen problemer med dobesøk i det heletatt.

Opplevde ikke noe luftsmerter, men hadde en del luft og feis mye. Hehe.

Jeg har ikke noe hus over arret, men litt løs fluffy hud på magen. Men ser arret i et speil når jeg står oppreist.

Alltid fare for forstoppelse, men man får medisiner mot det, som også hjelper når man skal på di.

Skrevet

Var det veldig vondt?

- Nei jeg syntes ikke det var så inderlig galt jeg.

Var oppe og bevegte på meg så fort jeg hadde sovet av meg spinalbedøvelsen. Litt ømt selvfølgelig, men hadde trodd det skulle være mye verre.

Hva var det værste?

- At jeg måtte ta det så rolig i 6 uker selv om jeg følte meg i veldig fin form.

Har dere hud over arret?

- Nei, har aldri hatt det.

- Ikke noe verre enn etter en vaginal fødsel.

Kan man få forstoppelse?

- Ja, men det fikk jeg også av den vaginale.

- Vet ikke, hadde ingen ;o)

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Kommer sikkert med flere spm etterhvert :P

Jeg kan velge mellom Ks og vaginal fødsel.

Har vært i samtale med jordmor, og hun hendviste meg til ei jordmor på syk.huset for samtaler der.

Jeg sliter med fødselsangst, og nekter å føde. Men jeg har IKKE lyst på KS. Hehe.

Vet ikke hvorfor jeg ble gravid. Vil ha barnet da ;)

Kort fortalt:

Jeg har født to ganger før. Begge ble tatt ut med vakum.

Den siste fødsel fikk jeg ut en stor gutt, men hodeomkrets på 40 cm.

Legen og jordmor rev og slet for å få han ut. Sugekoppen røk flere ganger, måtte klippe to ganger for å få han ut.

Sliter enda etter 4 år med arret, Vondt å trykke på (avogtil under sex)

Klarte ikke å gå på 3 månder.

Å sitte var mareritt i 2 mnd.. (satt på pute)

Toalett besøk er et maritt enda. (4 år siden fødsel) Skal opperere bort noen hudrester som har kommet der nede.

Må nevne at jeg har ingen hjelp, (ikke foreldre eller svigers, ikke søsken) Mannen går på jobb hver morgen kl 05.

Så jeg må tenke over hva jeg vil. Hi

Skrevet

Var det veldig vondt? Ikke under keisersnittet nei, men klart det gjorde vondt etterpå. Er jo en stor operasjon. Men man får masse smertestillende så går så fint så :)

Hva var det værste? At man ikke hadde kontroll på musklene etterpå. Skulle sette med ned på sengekanten dagen etter og datt bare bak. Heldivis fikk mannen min tak i meg før jeg datt i gulvet. Hadde ikke tenkt over at magemusklene ikke fungerte lengre.

Har dere hud over arret? Nja, litt ja! Men er vel min egen vekt sin skyld det!

Hvordan var do-besøket? er det vondt å gå på do? Nei, men var supersvimmel i 1 døgn etterpå så måtte ha støtte på do får ikke å svime av...

Kan man få forstoppelse? Mulig det!? Jeg fikk det iallefall ikke.

Hva menes med luftsmerter? Er vel vanlig etter at man er åpnet på den måten at man får luft hvor det vanligvis ikke er luft. Jeg hadde ingen plager med dette.

Skrevet

Det er 8 år siden jeg tok keisersnitt, så jeg husker ikke i detalj alt jeg følte etter inngrepet. Det jeg derimot husker veldig godt er det at jeg opplevde selve keisersnittet som utrolig ubehaglig. Litt usikker på om det var direkte smertefullt eller om jeg bare oppfattet "romsteringen" inni meg som veldig ekkel, men de skrudde i alle fall opp dosen på epiduralen på et tidspunkt. Det hører også med til historien at jeg hadde hastekeisersnitt, så alt føltes veldig voldsomt og skremmende. Dette vil jo selvsagt være helt annerledes ved et planlagt keisersnitt.

Etterpå var det vel litt vondt, men jeg husker bedre den litt kraftløse følelsen når jeg måtte sette meg opp i senga osv.

Arret grodde kjempefint og ble nesten usynlig ganske raskt. En liten "bulk" har jeg, men det er kanskje fordi magen generelt ikke er så flat som før :-)

Dobesøk mener jeg gikk veldig greit, men husker jeg fikk et tips fra en underlivsoperert venninne: Trykk et håndkle mot arret hvis du må presse veldig mye, det skulle visst hjelpe.

Lykke til med valget! Selv er jeg ikke i tvil om hva jeg foretrekker, men som sagt så hadde jeg et litt traumatisk hastesnitt første gang og en kjapp, strøken vaginal fødsel andre gang :-)

Skrevet

Vondt? Ja noe #"%"¤&%(/&"#%"¤#(&(¤#" inn i hælvette vondt... men det var værst de dagene på sykehuset, jeg tok det ikke med ro så sliter litt enda. Men så har det bare gått 4.5 måneder ;)

Det værste var dagen derpå (hadde narkose). Tortur å reise seg, dobesøket var himmelriket, men det var et helvette og komme seg ditet. Jeg klarte ikke å strekke meg opp, gikk som ei gammel dame

Jepp har en hengemage, men den var der fra før av ;p Derimot arret synes knapt, ser ut som en litt mørk strek som kutter over alle strekkmerkene mine :)

Å bæsje var litt vondt i begynnelsen, litt problematisk pga at man ikke kan bruke magemusklene. Å tisse var bare deiligt, litt vondt i noen sekunder, så himmeln hehe.. Fikk en opplevelse med at jeg sleit med og gå på do, når jeg var ferdig så kunne jeg stå normalt :s *hærligt*

Fikk fordøyelses problemer etterpå ja, med at systemet stoppet (ingenting skjedde alt sto på stede hvil). Luften kilte seg fast og lagde problemer. Så jeg måtte konstant gå å fjerte for å unngå store smerter.

Har ingen aning hva de mener med det... Fikk vondt i ene skulderen, men problemet var som følger: Var det luft, eller var det smerter etter slosskampen oppe på operasjonen?

Jeg hadde akutt keisersnitt....

Skrevet

Var det veldig vondt?

Nei, veldig vondt var det ikke. Fikk morfin og annen smertestillende, så økte vi litt på dosen når jeg skulle reise meg fordi første gangen var så innmari smertefull.

Hva var det værste?

Det aller verste var å ikke komme meg opp så jeg kunne stelle gutten min osv. Følte meg som et slakt som bare lå der :P og svimmelheten, var veldig plaget med det, så de 2 første dagene måtte jeg ha støttehjelp når jeg skulle på do osv, ellers svimte jeg bare av. Og det er ekkelt når man har et arr man er redd for i tillegg.

Har dere hud over arret?

Jeg har et heng over arret, er ganske slank, under 50 kg og stram mage, likevell ble det et irriterende heng.

Jaa, det var vondt å gå på do de første gangene. vondt å måtte ta i sånn, spesielt når jeg fikk forstoppelse.

Kan man få forstoppelse?

Jeg fikk det.

luftsmertene kommer etter all romstering inni magen etter snittet, nesten umulig at det ikke blir liggende igjen litt luft, og da kan man få vondt i ettertid. Da har man mye luft i magen og følelse av at man ikke får ut all lufta. så det var vondt. Også en annen ting, etterrier.. ja, det kan man også få etter et snitt.. det trodde jeg ikke, men det fikk jeg også :P

Skjønner du er usikker.. Jeg er det selv, tror ikke jeg skal ha 3 mann nettopp fordi jeg ikke vil noen av delene. Første fødsel var vaginal og etter 33 timer endte det med sugekopp. Hadde veldig mange plager i ettertid, babyen var slapp og måtte ha pustehjelp en stund. KS var på en måte en fin opplevelse, men jeg ble jo så innmari hemmet.. også så lenge... Så jeg drømmer om et 3 barn, men da må det bli funnet opp et 3 fødselsalternativ :P

lykke til! :)

Skrevet

2313

Jeg hadde nettopp ett innlegg for ei uke siden om noen hadde ett 3 fødselsalternativ :P

hehe.

Skal nemmelig finne opp ett. Og har nå bare 6 månder på meg :P

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...