Gå til innhold

Mangler B12, hele tiden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner må få B12 sprøyter ca hver tredje uke. Det tar seg ikke opp. Har ikke gjort det på snart 2 år.

Har ingen autoimmune sykdommer som f.eks Chrons eller stoffskifteproblematikk.

Hva i all verden kan det skyldes da?

Er det noen der ute som har noen teorier. Jeg er bekymra, og lurer på hva i all verden som skjer.

Har f.eks noen hørt om lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan få mangel på B12 hvis man har cøliaki og ikke går på diett.

Trenger ikke ha noen andre sterke plager.

Skrevet

Hmmm, vil det si at man kan ha cøliaki uten magesmerter, grøtete avføring og generell vitaminmangel?

Skrevet

Det kan man.

De aller fleste med cøliaki har bare en bitteliten plage som de oftest ikke tenker over. Derfor er det flere cøliakikere som går uten diagnose enn det er med.

Min gutt hadde ikke synlige plager før kroppen plutselig sa stopp. Men da kunne jeg i ettertid tenke tilbake og finne flere ting som jeg trodde bare skulle være slik.

Skrevet

Han har nok mangel på Intrisic factor.

Les mer her:http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodmangelb12.php

Skrevet

Ok, skjønner.

Takk for svar :o)

Skrevet

Ser man det ser man det ja...

Takk anonym 20.51

Tror vi kan finne litt av hvert her som jeg kjenner igjen.

Takkogtakk :o)

Skrevet

Sikker på at det ikke er hver 3.mnd. vedk. må ha B12?

Jeg må få B12 hver 3 mnd resten av livet pga av at kroppen ikke ordner dette selv. Spurte en fang om der var mulig å sette disse infeksjonene oftere men fikk nei til svar.

Skrevet

Mangel på intrisic factor er en autoimmun sykdom, og kan ligge i ro lenge uten at det gir symptomer. Så kan det plutselig slå til slik at man får behandlingstrengende B12 mangel.

Jeg har selv positiv intrisic factor, men den har heldigvis ikke blitt behandlingstrengende enda. Men tar regelmessig skjekk av B12 lagrene.

Husk at det ofte kan oppstå flere autoimmune sykdommer samtidig, slik at det ikke er umulig at det også kan være cølliaci i bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...