Gå til innhold

hjelpe meg litt med norsk oppgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter igrunn klar til å sende inn oppgave ( via nett) men det er EN forbanna oppgave som jeg sitter fast på..... Bah, så kjedelig. Dette er første innsending så jeg vil veldig gjerne gjøre det godt!

Lese "barnespråk" av helene uri. En liten fortelling.

man skal skrive 3 spm, finne, tolke, og reflektere spm, utifra den teksten. Deretter svare på de.

åh himmel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du vil ha hjelp til egentlig?

Skrevet

jeg klarer rett og slett ikke skrive 3 spm. Høres dumt ut, sant? Vel, det er fakta...

Jeg er nødt til å skrive et finne spørsmål, et tolke spørsmål, og reflektere spørsmå... Utifra den teksten her :

Når barna nærmer seg tre år, begynner de å bøye ordene, og da kan de si setninger som " Se så mange kaker og boller ingvild lyst på kaker", eller kanskje de sier "Ingvild lyst på bokene. Mamma lese".

Og når ungene er blitt 4-5 år, snakker de i setninger nesten som voksne gjør. Men det er ennå mye som er annerledes enn voksenspråket. Ofte bruker barna ord på en annen måte enn de voksne gjør. ET barn på 4 kan si" JEg drikker mye melk fordi jeg går i bhg." Og antakelig har han ikke helt skjønt hva "fordi"betyr. Og hør hva jonas på 4 sier " nå bretter jeg duken så fint, så fint at jeg nesten flyr i flint". Det er vel nokså opplagt at jonas ikke helt har fortsatt uttrykket "å fly i flint".

Både små og litt større barn klarer ofte ikke å dele opp ordene sånn som vi gjør. ( som når de bruker "ade" som ett ord). Det er feks vanlig at barn oppfatter "være med" som ett ord "væme" ganske lenge. Og det er ikke noe rart, for det er jo det vi sier, iallfall i mange norske dialekter.

"viduvæme"? sier vi når vi spør noen om de vil være med. Så når en på 3 skal si hva han gjorde igår, blir det gjerne "jeg væmte Marte hjem".

Det er også mye barn ikke forstår. Hvis vi sier at "tigeren ble spist av løven", kan det godt hende at en på 4 tror at det er tigeren som spiser løven. Vi forstår at når noen snakker om en "varm kvinne", kan det bety at damen er snill, for småbarn betyr det, en kvinne som svetter.

Det nytter ikke å fortelle vitser til små barn heller! Eller det vil si... De ler nok hjertelig, men de skjønner nok ikke vitsen likevel!

Har du hørt om svensken som hadde med seg stige i butikken fordi prisene var så høye? Kanskje ikke så kjempemorsom???

Poenget i denne vitsen er iallfall at ordet "høy" kan bety to litt forskjellige ting, og barn skal bli ganske gamle før de forstår slike vitser.

Skrevet av Helene uri.

BEKLAGER, dette ble veldig langt, men dette er teksten jeg ska jobbe utifra.

Jeg er nødt til å lage 3 spørsmå, og 3 svar til spm. utifra denne teksten. Et "finne"spm. et "tolke" spm og et "reflektere" spm....

Skrevet

dytter litt jeg... i et lite håp. Jeg står så fast...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...