Gå til innhold

Hjeeelp...munnsår!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så med munnsår (herpes), det kommer ofte og er langvarig.

etter helgen skal jeg til legen for å få noe på resept.

Men hva i alle dager kan jeg gjøre nå i helga for å gtjøre det bedre?

det blir større og større, har allerede hatt det i sikkert 3 uker. Det er vondt og stygt.

Hva kan hjelpe? Kjærringråd?

Zink? annen salve? eller noe helt annet? Jeg er desperat!

Jeg har ikke sånn reseptfri salve fra apoteket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt i mange mange år med munnsår. Har prøvd mye rart. For noen år siden kjøpte jeg lebepomaden til Forever Living og etter at jeg begynte med den har jeg fått redusert antall utbrudd. For et par år siden ble jeg anbefalt Vectavir på et apotek i Tyrkia. Hadde da et digert verkende og vondt munnsår. Munnsåret forsvant raskt etter at jeg begynte med Vectaviren. Får kjøpt denne på apotek i Norge også. Ta bitte litt på med en gang du kjenner antydning til munnsår. Min erfaring er at utbruddet kan stanses eller minskes og munnsåret blir raskt borte. Har alltid Vectavir i lomma eller i veska. Jo raskere jeg får det på desto raskere blir jeg kvitt utbruddet. Bruker den også på 6 åringen min.

Skrevet

Det er ingenting reseptbelagt som funker bedre enn det man får reseptfritt på apotek. Compeed munnsårplaster og Antix er det beste som finnes på markedet, og de er reseptfritt. Koster ca 100 kr for hver, salven holder til mange bahandlinger, plasteret holder til ca en omgang om den ikke er langvarig. Starter du behandling med salve på dagtid og plaster på netten og når du skal vise deg ute blandt folk er det ikke sikkert det bryter ut. Dersom det bryter ut hindres utviklingen slik at man ikke blir plaget i nevneverdig grad. Det som er viktig er å starte behandling med en gang du kjenner prikking, og at du fortsette hele perioden til det er dannet ny hud over et evt sår.

Skrevet

takk, skal huske på det til neste gang. Men nå er det allerede ille, og jeg har ikke noe sreseptfritt i hus. Er det ikke noe annet som kan hjelpe?

Skrevet

Siden det er et virus som ligger latent kan man desverre aldri bli kvitt det, og det vil vende tilbake. Desverre er det heller ingen kjerringråd som hjelper, så kom deg på apotek i morgen. Selv foretrekker jeg plasteret for det heles mens det er dekket til. Antix plaster er derimot ikke bra, det er stivt og glinser mye så det synes, mens compeed's er så og si usynlig.

19:45.

Skrevet

Ser du har fått gode råd allerede. Nå har det jo allerede brutt ut, så mitt beste råd er å holde det tørt. Da får det hjelp til å heles og forsvinne fortere. Vær litt obs ved spising, drikking, pussing av tenner og dusjing. Prøv å få minst mulig vann/væske på det.

Nå kommer utbruddene heldigvis bare hvert 2.-3. år hos meg, men de kom ofte for mange år siden og de var vonde varte flere uker. De kommer som regel sjeldnere og sjeldnere, får håpe det samme gjelder for deg. Nå når de kommer hos meg så kan jeg gå noen dager tilbake i tid å skjønne hvorfor jeg får utbrudd: Jeg har vært ekstremt stressa/opprørt.

Skrevet

Takk for mange gode råd. Jeg får disse munnsårene med noen mnd mellomrom bare.

Ofte i forbindelse med enten forkjølelse eller stress.

Skrevet

På helsekostbutikk får du kjøpt Lysin - dette kan ta munnsår helt hvis du tar det tidlig nok!! De som har munnsår sier at det korter ned tiden veldig hvis de ikke begynner å ta Lysin før munnsåret har slått ut.

Det er generelt viktig å holde immunforsvaret best mulig. Det kan derfor være lurt å i en periode ta gode tarmbakterier, og du kan også med fordel nå i vinterhalvåret bruke Immiflex. Sukker svekker immunforsvaret i noen timer etter at du har spist det, så nå når du har fått munnsåret så er det lurt å holde seg unna.

For ettertiden kan du passe på å ha Lysin i hus, så tar du det med det samme du kjenner at det begynner å klø som om du er i ferd med å få munnsår - da kan du som regel unngå det!

Søk på munnsår og Lysin så får du opp en del om det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...