Gå til innhold

4 åring som vasker badet! Virkelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig å la barn i alderen 4-6 år ha ansvar for å vaske bad og egne rom?

Jeg leste dette i et innlegg og ble ganske sjokkert! Det er greit at barn skal lære seg ansvar og ta del i det å drive et hjem, men å la så små barn vaske!!! Det er forhåpentlig ikke normalen i de norske hjem?

Hva slags "plikter" skal disse barna ha når de vokser til da? Ta over hele husvasken sånn at mor og far kan sitte i godstolen og se på tv?

Dette grenser nesten til omsorgssvikt i mine øyne! Får vondt av tanken på den lille fireåringen som prøver å vri opp kluten og vaske do og dusj....huff!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke lest innlegget du refererer til, men her vil i alle fall 4åringen HJELPE til med å vaske. Han liker veldig godt å hjelpe meg å vaske badet, så da pleier han å vaske dusjen og vasken mens jeg tar resten. Jeg antar du ikke synes det er omsorgssvikt?

Skrevet

Min datter på 4 VIL tørke bordet og kjøkkenbenken, dekke på, ta ut av oppvaskmaskina og hjelpe til å henge tøy. Men det er sikkert omsorgssvikt, jeg burde så klart nekte henne det, slik at hun ble lei seg.

Min gutt på 7 går ut med søpla 1 gang om dagen, han lider sikkert han også...

Skrevet

4åringen til søsteren min vasker også... spesielt når mammaen vasker, da tar han lekerommet sitt etc.

Om du barna får ha det gøy når de gjør det (og det er en felles aktivitet f.eks), kan jeg ikke se noe galt i det iallefall.

I motesorri bhg lærer de å rydde av bord,kaste søppel og ta ut av oppvaskmaskin osv ifra de er 2år...

Mestringsfølelse er bra for barn. Foreldre må slutte å undervurdere barna sine, og ha litt mer tolmodighet..så er det utrolig hva de små kan få til. :)

Skrevet

Min lille gutt på 2 år ser ut til å ha stor interesse for husarbeid. Han vil helst vaske gulv og skifte sengetøy dagen lang. Han elsker også å gjøre tjenester for meg, f.eks kaste ting i søppelet om jeg ber han om det. Ser på hele gutten at han stråler og er stolt når han har hjulpet meg med noe :) Så om han fortsetter i denne retningen kan han sikkert få lov å vaske badet om han vil det som fireåring. Er enig med deg i at så små barn ikke bør tvinges til å vaske hver uke om det er noe barnet ikke vil - men jeg tipper de fleste småbarn vil hjelpe til hjemme om de får oppmuntring og skryt når de har gjennomført en jobb. Det er sunt å lære barna sine å hjelpe til hjemme, mener jeg. Alt for mange late store barn/tenåringer rundt omkring ;- )

Skrevet

Jeg vil anta at det var et innlegg om en 4 åring som HJALP til å vaske badet?

Mitt barn er kjempeflink til å hjelpe til, og vil som mange over sier, gjerne hjelpe. Putter klær i maskinen, sorterer farger, putter søpleposen i kassa, sprayer dusjen med vann og tørker.

Men det blir jo aldri knakende rent etter hun! Må gå over med kluter og tørke opp vann når hun ikke ser det - men hun er så fornøyd selv, atte. :)

Vi snakker ofte om hvor viktig det er å hjelpe hverandre og samarbeide når man er i en familie, det er det aldri fpr tidlig å lære.

Skrevet

Her blir regelen at hun skal lære tidlig og rydde opp etter seg... Så snart hun kan ta lekene fram selv, kan hun legge de til bake igjen (selvfølgelig skal jeg hjelpe til, slik at hun på en måte hjelper meg).

Det er viktig og lære barn og rydde og vaske, hvis en 4-åring vil vaske badet selv, så er det jo bare kjempe bra. Men pålagte plikter bør ikke være noe særlig store til små barn.

Skrevet

Om det er samme innlegg jeg husker så var det snakk om en 4-åring som måtte ta del i husarbeidet og hadde ansvaret for å holde rommet ryddig og vasket. Vet ikke i hvilken grad. Jeg fikk inntrykk av at dette var på barnets premisser, men heller at det var et ledd i oppdragelsen.

Ikke HI.

Skrevet

Jeg vet jo at barn opp til en viss alder (det tar slutt, dessverre) elsker å hjelpe til og det har mine barn også gjort.

Men det innlegget jeg henviser til var om en på 4 og en på 6 som hadde som ANSVAR å vaske badet! HVER uke! I tillegg til flere andre oppgaver.

Jeg mener at så små barn skal hjelpe til, lære at om man roter må man også rydde osv, men de skal ikke ha ansvar for at det er rent i heimen! Sånne foreldre lager seg små slaver i mine øyne!

hi

Skrevet

Nei, de kan hjelpe til. Barn liker å hjelpe.. men ikke ha det som ansvar i den alderen.

Skrevet

Min jente på 6år har ukeliste for hva hun skal gjøre og ene dagen er det vasking av badet som står på listen. Denne listen har vi laget sammen og hun har kommet med forslag på hva hun vil gjøre for sine ukepenger. Listen inkulderer IKKE rydding av rommet for det må hun gjøre uansett før hun legger seg om kvelden. Om badet blir så rent når hun vasker spiller liten rolle for meg, uttrykket hennes når hun er ferdi er herlig :) stolt som en hane :) Dette har hun gjort i flere år, men først i år har vi satt opp en liste med påfølgende betaling på lørdager. Disse pengene sparer hun da lørdagsgodt er noe hun får av meg eller mannen.

Skrevet

Jeg regner med at det er mitt innlegg du sikter til.

Hver lørdag tar hele fammilien en sjau med husarbeid slik at huset er fint til helgen. Da har alle sine oppgaver, også ungene. Fireåringen har ansvar for å rydde rommet sitt. Hun gjør det mens jeg og mannen rydder, vasker ol på naborommene. Hun får masse oppmuntring og hjelp under veis, men det er hun som skal gjøre jobben (selv om det sikkert hadde vært raskere å sende henne ut og gjøre det selv). Hun skal også rydde det ene badet. Det er på ca 3 m2 og oppgaven er egentlig bare å ta de brukte håndklærne på vask og se om noen har glemt et eller annet der inne. Ryddingen er hun ikke så glad i men vaske og støvsuge synes hun er kjempegøy. Jeg skal innrømme at jeg noen ganger tar en ekstra runde etter at hun er ferdig, spessielt speilet får hun sjeldent bra, men hun prøver. Doen klarer hun helt fint.

Jeg ser ikke på det som omsorgssvikt å kreve at barna hjelper til hjemme. Det burde da være en selvfølge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...