Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 Nei, norsk språk har ikke uttrykk "bonusbarn" (bonus til hva da??), "barnefar/mor", "sambo" (navn på hund? ). Og det heter ikke "tante rød" når man er over 14 år, det heter mensen, perioden, menstruasjon osv.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 Oktakkskalduhaforopplysningen......;-)
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Ingen PMS nei, men har irritert meg lenge nok over at folk ikke VIL skrive ordentlig norsk.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 hehe, jeg har sluttet å bry meg for lenge siden
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Tror at hvis jeg hadde nevnt at jeg fikk "tante rød" i venninnekretsen, hadde jentene ledd seg ihjel av meg
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 Jeg er litt enig jeg altså. Men så har jeg aldri vært særlig glad i nye hjemmelagde ord, og synes det blir litt flaut å høre på/lese.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Mange av uttrykkene her jeg finner utrolig tåpelige, fatisk spesielt sambo av en eller annen grunn, sikkert fordi det knappest er en forkortning engang. Men man ser det overalt, at det i forskjellige grupperinger danner seg "stammespråk" som andre finner tåpelig/ikke forstår seg på. Og en stor gruppe her inne snakker stammespråk. Gidder ikke å bruke energi på dette....
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 hr du ikke fått med deg at språket utvikler seg. Når fammiliestrukturen endres dukker behovet for nye ord opp. Det tar tid ført disse blir offesielt godkjent. Det betyr ikke at det er galt å bruke dem i uformelle sammenhenger selv om de ikke kan brukes når man skriver lover ol.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 LOL, du er på et FORUM, har du lagt merke til det?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #11 Skrevet 25. november 2011 Det er overhode intet behov å forkorte "samboer" til "sambo". Du sparer ikke akkurat tid på å ikke si/skrive TO bokstaver. Forresten, "faMilie" og "offisielt".
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 13:21 - trenger man å skrive barnespråk da? Trodde jeg var på et forum for voksne damer som har født et par barn og ikke var flau av å skrive MENSEN.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Perioden, faktisk... Og hvordan tror du språk utvikles, egentlig? Nettopp ved at ord er i bruk.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 Ha, ha må bare føye meg inn i rekken og si at TANTE RØD eller TR er det mest harry uttrykket jeg kjenner til. Hadde jeg brukt det i min bekjentskapskrets hadde jeg blitt årets mobbeoffer! :-))
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 "Bonusbarn" er et nytt, moderne ord, det står vel til og med i ordlista. "Stebarn" er på mange måter belastet på den måten at det høres negativt ut. Barnet er jo en bonus for den nye bonusmammen eller -pappaen! Fint ord, det, vel! Det er også snakk om å endre navn på fosterhjem til omsorgshjem, på grunn av at det høres bedre ut. Jeg syns det er en ganske god ide, jeg. Vi snakker jo mer om å gi omsorg enn å "fostre opp" i dag, tross alt. Alle ord har vært nye en gang. Det som irriterer meg, er orddeling, sånn som "bonus barn" i stedet for bonusbarn eller "lamme lår" i stedet for lammelår. Usj! Og så må jeg innrømme at jeg ikke liker det når folk sier sjino i stedet for kino og skjole i stedet for kjole.. grøss.. Men det er vel en språkendring jeg må leve med, det også.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 Det er vel menstruasjon som er den riktige termen om man skal være veldig nøyaktig. Men er helt enig med HI, har faktisk vært irritert på dette selv mange ganger.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #18 Skrevet 25. november 2011 BUUUUHuuuuuuuuuuuuuuuuH..........!!!! Begynn å GRIN!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #19 Skrevet 25. november 2011 Cry me a river. Nå skal jeg finne sambo, gå tur med bikkja og bonusbarna. Må huske å ta på bind først, siden jeg har tante rød på besøk.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #21 Skrevet 25. november 2011 Hvis man skal gi den riktige termen så blir det vel heller noe slikt som : Amenoré - Som er manglende menstruasjon. Dysmenorré - Som er smertefull menstruasjon Menorragi - Som er rikelig menstruasjon Eller Metrorragi - som er uregelmessige blødninger. Hvis man skal være pirkete, noe da HI er... Det heter heller ikke pms, det heter premenstruelt syndrom. Forsåvidt kan jeg også nevne at det er dårlig gjort av deg å signere med HI.. Idiotisk forkortelse.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #22 Skrevet 25. november 2011 Gjesp! La nå folk få kalle det hva dem vil. Finnes mye verre ting ute i verden enn hvordan man skriver.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #23 Skrevet 25. november 2011 Det irriterer meg når folk sier Biomor, kidsa og tanteunge.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #24 Skrevet 25. november 2011 Jaja... Vi har våre kjepphester. Min kjepphest er sammensatte ord, og/å og da/når.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #25 Skrevet 25. november 2011 ..Å gjøre noe.. å spise, å sove, å lese.. han OG henne.. pølse OG pizza.. DA er noe som skjer èn gang, "den gang da", "på torsdag da jeg var.." NÅR er noe som skjer hver gang, "alltid når..", "hver mandag når.."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå