Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 Min arbeidskolega var ut på drikking og kom i diskusjon med ein høy leder i jobb systemet. Han sa sin meining vedr jobben og frekk i kjefte på den personen. Og detta er i kun private omgivelser. Men da han kom på jobb igjen mistet min arbeidskolega den sjefsstillingen og havna på lik linje som jeg jobber. Pga det som sjedde ut i private omgivelser. Kan den sjefen høyt oppe i systeme bruke detta mot min arbeiskolega og ta i fra han den sjefstillingen når detta var i private omgivelser ? Skulle heller forstå dersom detta skjedde på arbeidplassen.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 Veeel....det er nok dessverre ikke helt irrelevant. Kollegaen din holdt seg jo ikke til private temaer, han diskuterte jobb og sa sin hjertens mening om denne. Det blir ikke uten konsekvenser. Det er ikke automatisk sånn at selv om man er i en privat setting, så kan man si hva man vil eller oppføre seg uakseptabelt uten at det får følger, når de du gjør det mot er noen du jobber sammen med. Mange er av den misoppfatning at man kan si "hva som helst" til en sjef el. dersom man bare ikke gjør det på jobb - klassisk er jo å drikke for mye på julebordet eller annet som skjer i fylla. Men dette er ikkenødvendigvis riktig. En annen ting er imidlertid om de uten videre kan frata kollegaen din stillingen sin - det er regler for slikt også prosesser som skal følges, man kan f.eks ikke endre en stilling så mye at det såkalte grunnpreget i jobben endres - da er det i relaiteten en oppsigelse, og må følge forkrav og betingelser for dette. Men det kan jeg jo ikke si så mye om ut i fra hva du skriver. Er det slik at vedkommende mistet stillingen uten videre pga denne episoden, ville jeg nok, hvis jeg var ham, søkt rådgivning i fagforeningens jurididke avdeling. Men altså - det er ikke bombesikkert at det hjelper, hvis det han gjorde var tilstrekkelig grovt.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #3 Skrevet 25. november 2011 beklager skrivefeil - jeg mener f.eks "formkrav" og ikke forkrav... Hilsen 12.36
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Så fagforeningen jobber i forbindelse med privat liv og ? Eller det det sjefen som styrer sjappa?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Ha fagforeningen vært inne i bildet da? Om kolegaen din mener sjefen handlet galt kan han høre med fagforeningen om hvordan de ser på situasjonen og eventuelt hjelpe ham med å få stillingen tilbake hvis sjefen har misbrukt sin makt. Man kan imidlertid ikke si hva man vil om jobben eller til sjefen uten at det kan få konsekvenser, selv om det er på fritiden.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Til innlegget ditt 13.01: Poenget er at det ikke egentlig er noe du kan kalle utelukkende privatliv i en slik sammenheng. Det kan man være så uenig eller enig man vil i, men sånn er det. Er man på en privat fest og sjefen bedriver seksuell trakassering, er dette f.eks relevant i jobbsammenheng også. Det er ganske enkelt sånn at dersom man blander jobb og privatliv med å omgås de man jobber med, så må man lære seg å trå riktig. Det er klart at grensen er videre der man jobber sammen med en bestekompis elller noe sånt, men det er generelt ikke å anbefale å ta den "helt ut" i sosiale sammenhenger der det er kollegaer til stede. Hilsen meg som svarte første gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå