Gå til innhold

Brev fra namsmannen...:O

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varsel om utleggsforretning.

Jeg har en gammel bil ( har ikke førerkort, så den står bare der), den er neppe verdt så mye (Det er snakk om ca 15000 i gjeld de skal ha utleggsforretning på). Vil de godta den? Det er det eneste jeg har av noenlunde verdi, det er mye feil på den, vannpumpe mm har gått.

Står at jeg kan ringe namnsmann og be ham snakke med kredtitor om nedbetaling, hur foregår det egentlig?

Dunker huet i veggen og forbanner gammel moro...blir godt å få det oppgjort!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow..ingen her som har vært i den situasjonen?

Skrevet

Nei, denne situasjonen har jeg ikke vært i, og aner virkelig ikke hvordan utleggsforretning virker.

Men ønsker deg lykke til...

Skrevet

det tviler jeg på.

fikk du kke med sjema du kan fylle ut over inntekt og utgifter?

så trekker de resten av lønna de de få mnd det gjeder så er du ferdig med saken?

Skrevet

Skal vi se...

Jo, det er et sånt skjema. Med inntekter, utgifter og hva jeg eventuelt kan stille til pant. Så da er det vel kanskje sånn at om de godtar bilen, så trekkes resten. Åh, det hadde jo vært greit da!

Og til første anonym: Takk for lykkønskninger :) Dette er en så teit situasjon å havne i at jeg skjemmes så til de grader!! Men nå skal det iallfa ryddes opp.

Skrevet

bare husk at om du ikke svarer på det trekker de nemlig resten at lønnen din bortsett fra livsopphold og husleie, dersom du ikke dokumenterer at du har barn osv.

Skrevet

Tror det lønner seg for deg om du selger bilen selv, for å være ærlig. Da kan du betale det du tjener. Kanskje du evt også kan ta opp et forbrukslån for å dekke det resterende beløpet, det er mye bedre og koster mindre penger for deg.

Skrevet

Ring og snakk med den som har signert brevet (namsmannen).

Alt ordner seg og du avtaler med ham/henne hvordan du skal betale.

Ring i dag så slipper du å tenke på det i helgen.

Lykke til og god helg.

Skrevet

Dette kan jeg alt om.

Biler som har verdi under 40.000 er ikke interessant for namsmannen. Det de gjør, er å trekke i inntekt. Maks to tusen pr. måned.

De kommer ikke hjem til deg, om du er redd for det, selv om det står i brevet.

Du kan ikke ringe namsmannen og be om nedbetaling når du har fått brev om utlegg. Da er den fristen over, for å si det sånn.

Men, du bør ringe namsmannen og be de trekke et visst beløp i måneden. Dette vil være fra lønn eller trygd, og lønningskontoret vil få beskjed.

Har du ikke egen bolig, og har for liten inntekt, vil brevet komme tilbake med påskriften "intet til utlegg". Det betyr at de ikke vil trekke noe. Og om kreditor vil ha pengene sine, må han vente minst ett år før han sender inn kravet på nytt.

Kreditor må da betale for utlegget som er gjort (om det ikke er noe til utlegg, skal fremdles namsmannen ha pengene sine for jobben), og dette blir lagt til gjelden.

Skrevet

16.47 igjen.

Du kan selvfølgelig ringe kreditor selv og forhandle frem en avtale, men de vil uansett ikke trekke kravet, siden de må betale for utleggsforretningen.

At namsmannen ringer kreditor for å snakke om nedbetaling høres veldig merkelig ut. Det er overhode ikke namsmannens jobb. Kreditor har ingenting å si her, det er kun namsmannen som bestemmer om du har noe til utlegg eller ikke.

Skrevet

jo, de kommer hjem til deg,først med brev personlig fra politiet, så kommer de på døra, men da flere instanser.ser på hva du har av verdi.

Skrevet

Er du her HI?

Jeg kan hjelpe deg hvordan du best mulig kan håndtere dette. Det er fryktelig dyrt med namsmannstrekk, og trekkene går gjerne i lang tid, uten at gjelda minker. Du bør møte til utleggsforretningen. Du bør inngå private ordninger utenfor namsmannen og du bør selge bilen selv.

Hva er total gjelda di? Hva er inntekta di? Hva er utgiftene dine, hva er husleie og hvor mange barn har du?

Skrevet

16.47 her. Nei, de kommer ikke hjem for 15.000 kroner.

Først når det dreier seg om enten:

Firma/konkurs eller

store beløp (over 70.000) kan de komme hjem, om de har ressurser til det den dagen.

Om man ringer på forhånd, og gir beskjed om hva de har til utlegg, vil namsmannen uansett ikke komme hjem.

Brevet kommer i posten, som vanlig post, ikke rekommandert. Løsøre (biler, sølvtøy, malerier) tas uansett ikke til utlegg lenger, da skal det være særdeles spesielle omstendigheter. I mine over tjue år som sekretær hos namsmannen, har jeg opplevd det en gang på begynnelsen av nittitallet. Selvsagt med unntak av om det er billån som er misligholdt. Men også da er salg av bil siste utvei.

Namsmannen vil ha inn penger, på letteste måte. Og den måten er trekk i lønn. Det er vanskelig og kronglete å selge løsøre, og man er ikke garantert inntekt på samme måte som ved lønnstrekk.

Trekk i lønn eller trygd er bare om skyldneren sitter igjen med nok til livsopphold, og aldri (uansett) for mer enn to år.

Etter to år, og om det fremdeles er gjeld, må kreditor igang med ny utleggsprosess.

Skrevet

Er her :)

Ja, har tenkt å møte, nå vil jeg bli kvitt dette.

Total gjeld alt i alt er...mye..mellom 100 000 og 150 000 :(

Jeg er alene med to barn, har ca 10 000 i os, 3 * barnetryg, småbarnstillegg og bostøtte ca 2400. Utgifter (faste ) er 7000, pluss en del nedbetalingsordninger. Jeg har tabba meg ut så grundig, og vil gjøre det jeg kan for å ordne opp.

HI

Skrevet

Har du betalingsanmerkninger allerede?

Om ikke kommer det til å komme tilbake en negativ utleggsforretning, dvs intet til dekning. Så blir det registrert en betalingsanmerkning på deg, og den blir stående til kravet med alle renter og gebyrer blir gjort opp.

Opplys alle dine kreditorer om din totale gjeld og hvor mye du kan greie å betale til sammen hver måned. si du vil betale alt du har til overs i en en 6 års periode mot at du blir gjeldsfri når perioden er omme :-)

Greier du 2500 i måneden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...