Gå til innhold

Julaften, pakker og toddler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg heter Linda Skjærvik og jobber som journalist og skal lage en sak for Foreldre & Barn på nett.

Nå holder jeg på å undersøke om hvordan man får en fin og barnevennlig julaften. Har besteforeldrene skyhøye forventninger til endelig få barnebarn å feire jul med? Er poden mer opptatt av papiret og vil helst legge seg til normal tid? Hvordan arrangerer man den store kvelden slik at alle julegavene er åpnet før ungen sovner? Er det greit å la små barn på 1-2 år åpne pakkene før middagen på julaften? Eller må de vente til etter middag og riskrem? Hva mener du?

Er det noen som har erfaring – på godt og vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toddler? Blir litt useriøst med toddler i overskriften.

Skrevet

Hehe, kan du ikke bare finne fram artikkelen dere skrev i fjor? Og tråden fra spørsmålene?

Skrevet

As we actually have toddelers, we celebrate xmas day, to avoide the whole situation.

Kids are wide awake and excited about the visit from santa and all the presents he brought them.

It all kicks off at 6 am, and is all very enjoyable.

Skrevet

Hos oss spiser vi rett og slett middagen tidligere enn det tradisjonelle som er etter kirketid. Vi er ikke noen kirkegjengere, så da er ikke det noe problem. Maten står på bordet senest kl. 16, og vi drar den ikke ut i det vide og det brede. Det skjer på barnas premisser. De pleier å gå fra litt før for å leke, mens de voksne prater videre.

Vi pleier å feire med det ene settet med besteforeldre, men de har et avslappet forhod til julefeiringen og møter barna på samme måte som i hverdagen, der hensynet til de minste blir satt foran tradisjonen.

Hos oss er det da ikke vært noe behov for å åpne pakker før middagen. De er uansett våken en god stund etter, og de har aldri vært veldig ivirige slik at det er vanskelig å vente på utpakkingen. Minsta på 2 er mest opptatt av papiret, men begynner å få øynene opp for innholdet også.