Gå til innhold

Julaften, pakker og toddler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg heter Linda Skjærvik og jobber som journalist og skal lage en sak for Foreldre & Barn på nett.

Nå holder jeg på å undersøke om hvordan man får en fin og barnevennlig julaften. Har besteforeldrene skyhøye forventninger til endelig få barnebarn å feire jul med? Er poden mer opptatt av papiret og vil helst legge seg til normal tid? Hvordan arrangerer man den store kvelden slik at alle julegavene er åpnet før ungen sovner? Er det greit å la små barn på 1-2 år åpne pakkene før middagen på julaften? Eller må de vente til etter middag og riskrem? Hva mener du?

Er det noen som har erfaring – på godt og vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toddler? Blir litt useriøst med toddler i overskriften.

Skrevet

Hehe, kan du ikke bare finne fram artikkelen dere skrev i fjor? Og tråden fra spørsmålene?

Skrevet

As we actually have toddelers, we celebrate xmas day, to avoide the whole situation.

Kids are wide awake and excited about the visit from santa and all the presents he brought them.

It all kicks off at 6 am, and is all very enjoyable.

Skrevet

Hos oss spiser vi rett og slett middagen tidligere enn det tradisjonelle som er etter kirketid. Vi er ikke noen kirkegjengere, så da er ikke det noe problem. Maten står på bordet senest kl. 16, og vi drar den ikke ut i det vide og det brede. Det skjer på barnas premisser. De pleier å gå fra litt før for å leke, mens de voksne prater videre.

Vi pleier å feire med det ene settet med besteforeldre, men de har et avslappet forhod til julefeiringen og møter barna på samme måte som i hverdagen, der hensynet til de minste blir satt foran tradisjonen.

Hos oss er det da ikke vært noe behov for å åpne pakker før middagen. De er uansett våken en god stund etter, og de har aldri vært veldig ivirige slik at det er vanskelig å vente på utpakkingen. Minsta på 2 er mest opptatt av papiret, men begynner å få øynene opp for innholdet også.

Vi lar ungene åpne en pakke hver samtidig, slik at de ikke må lide alt for mye gjennom pakkeutdeligen, men de må være litt tålmodige og la de voskne får pakker innimellom.

Feirer vi hos besteforeldrene blir kvelden litt senere enn normal, men vi legger barna nedpå der hvis de har behov. Kvelden har allikevel blitt avsluttet rundt ni, for at det ikke skal bli for slitsomt for de minste. Når vi feirer hjemme, har barna blitt lagt når de er trøtte og klare for det. Den yngste i halv åtte tiden og den eldste i halv ni-ni tiden (Har tre barnehagebarn).På julaften og nyttårsaften får barna avgjøre selv hvor lenge de vil være oppe (innen rimelighetens grenser).

Skrevet

Var ei journalistdame som skrev om sin lille datter, om at datteren fikk ekstremt mange julegaver. I begynnelsen var datteren veldig takknemlig og begeistret, men etter hvert skrek hun Mer! Mer!

Og mora tenkte: "Jeg har skapt et monster."

Husker så godt at jeg leste denne i Stavanger Aftenblad, i helgetillegget fra i fjor eller året før.

Skrevet

Vi drøyer dagluren og fremskynder middagen litt og minimerer tiden ved middagsbordet.

Det gjør ikke noe om jentungen på straks 2 blir oppe litt lenger denne kvelden, hun blir nok såpass gira at det går bra :-)

Jula er for barna, så vi voksne skal tilpasse tradisjonene til barna og ikke omvendt.

Skrevet

Det må da finnes et godt norskt ord for toddler ?

Småbarn feks ?

Skrevet

Tusen takk for innspill.

Men jeg lurer også på om det er noen som åpner opp gaver over flere dager? Hjelper det barna til å ikke bli så overveldet på en kveld?

Skrevet

Tusen takk for innspill.

Men jeg lurer også på om det er noen som åpner opp gaver over flere dager? Hjelper det barna til å ikke bli så overveldet på en kveld?

Skrevet

Vi vurderer å åpne over flere dager. 3-åringen ble irritert og nektet å åpne flere gaver etter de 5-6 første. Planen er å åpne de fra de tilstedeværende og gjemme resten til neste dag.

Skrevet

På 50-tallet var det noen foreldre som fjernet gaver som kom til å gjøre barna bortskjemte. Jeg vurderer nesten å gjøre det samme, hehe.

Vi bruker ordet "smårolling" for toddler på norsk. Noen som har noen bedre ord?

Skrevet

Jeg er mamma til fire barn i aldren 2,5 -12 år. Vi har de siste årene pleid å feire juleaftenen hjemme hos oss selv. Askepott og de tre nøtter er ett must. Litt lek ute, er også ett fint tidsfordriv på formiddagen.Vi har tradisjon på å gå i kirken, gudstjenesten her i bygda er vel ferdig sånn i 4 tiden, og det fører til at ribben ikke er ferdig før klokken nærmer seg 7. Derfor har vi startet vår tradisjon med å pakke opp pakkene til barna, samt pakkene fra barna til oss etter kirken og før middagen. Da er barnas spenning dempet og de er harmoniske og tålmodige under middagen og hele familien kan sitte og kose seg med julemiddagen. De leker med lekene sine, hører på julemusikken, og koser seg en stund mellom maten og desserten. (mens jeg og far i huset rydder etter middagen.) når deserten er spist opp, er det natt for de minste, mens de store barna får se litt julefilm eller lignende med litt ekstra godis. Vi er særdeles fornøyd med vår juleaften som er harmonisk og rolig <3 resten av romjulen er vi sammen med familie og venner.

Jeg er ett ekte julemenneske, og hele adventstiden er preget av det. Julekalenderen er en hjemmelaget sjokoladekalender, med nok sjokoladebiter til alle barn hver dag, samt en oppgave som skal utføres. Det kan være alt fra å pusse sølv til å bake pepperkakehuset. SLik får vi gjort alt vi skal før juleaftenen er kommet. Det som ikke er kjøpt inn før selveste juleaften, og det som vi ikke har rukket å gjøre innen den 24, det får bare være. Når det er juleaftenen da har jeg og mannen i huset fri, og skal bare kose oss med podene.

Skrevet

Det viktigste er null alkohol rundt barna.

Barna får åpne en gave til frokost, som de kan leke med.

Vi har storfamilie og det blir en del gaver. Men heldigvis kjøper vi gaver for 200 kr, Så blir ikke slike dyre luksus gaver. (altso ingen ski og slike ting under juletreet)

Noen går sammen og kjøper gaver.

De bruker å få ca 15 gaver hver.

Mine er 4 og 5 år.

Vi spiser julemat kl 17.

åpner pakker 1830.

og leggetiden blir ca 2130.

Når de var mindre, sov de på dagtid gjerne i to timer, fra kl 12-14 for å klare å holde ut litt. :))

Vi skal feire i år alene. Ingen betseforeldre og ingen tante/onkler. :)

Bare julekos der barna har god plass og har tid til å se på gavene og ikke minst lese på gavene.

Skrevet

Vi lar minsten sove middag litt senere enn vanlig Spiser middag i 6 tiden, og etterpå er det gaveåpning og kaffe og kaker. Minsten åpner så mange han orker, og er våken så lenge han orker. Vi har 3 barn og har gjort det på samme måte med alle:)

Og det er ofte pakkebandet som er mest spennende! :P Har ikke tid til å åpne noe særlig etter de har fått første leken, da er de fornøyd hehe ,)

Skrevet

Barna får stømpe med små ting og litt godteri om morran når de våkner. så koser vi oss med en julefilm og deretter frokost (mine våkner alltid grytidlig)

Etter frokost får de velge en gave under treet(dette er gaver fra mamma, pappa vi er ikke sammen så de får gave fra hver. Og fra pappan sin familie ,Etter en time eller to litt etter hvor urolige de er får de åpne en til. Og sånn holder vi på fram til det er tomt for gaver eller tid til å reise til min familien for middag. Vi spiser klokka 5. Etter middag gavene fra resten av familien under treet der.

Etter som de blir større så må de vente med gaver fram til middag.

Normalen fra jeg vokste opp var en pakke før vi spiste og resten etterpå.

Men jeg syntes det er mindre mas og mer kos når de får åpne litt etterhvert så får de tid til å leke med de nye tingene også.

Nå får ikke mine barn kjempemasse gaver da, siden vi er en liten familie. Og de får ikke mye leker eller annet som de ikke nødvendigvis trenger resten av året. Så julaften og bursdag er virkelig det store her :)

De får gjerne 10-15 til jul, 10 fra slekt og rundt 5 fra meg og da er vel det muligens 5-6 leker i den haugen, resten er mer fornuft gaver.

Skrevet

Har en baby og barn på 3 og 4 år. Vi spiser i to-tiden, og begynner på gavene så snart vi er ferdige. Gjerne før 16. Vi går ikke i kirken, har rett og slett ikke tid.

Vi åpner en og en gave, går på rundgang. Vi begynner ikke på en ny før alle har fått sett hva som var i pakken og vi liker også å få med oss hvem gaven var fra. Når det er besteforeldre og onkel/tante uten barn på besøk blir det mange gaver og det tar lang tid. Vi er da tilsammen 9 stk. (der den ene er baby). Vi har endt opp noen ganger med at det er ett par gaver igjen til barna når de segner om. De får de ta neste morgen. Er gjerne ikke ferdige med gavene før midnatt med vår metode, og så lenge klarer og har ikke barna godt av å være oppe. Da skynder vi litt på på barnas gaver slik at de får åpne litt oftere enn oss andre. De har mange flere også som oftest. Dette er en av grunnen til at jeg ikke gidder pakke inn klær til dem, det blir rett og slett uinteressant på en sånn dag.

Skrevet

Vi har hatt et par juler med en liten smårolling nå, og har lært noen triks. Samtidig vil vi beholde mange av tradisjonene vi har med oss.

Vi står opp tidlig, og tulla får åpne pakken i pakkekalenderen, der det er litt julegodteri. Hun får også nye strømper, hårpynt og sko i en "nissepakke". Skal være stas å få nytt å pynte seg med på juleaften! Vi har også funnet fram julehefter og kanskje en aktivitetsbok sånn at ventetida ikke blir så lang.

Hakkede mandler, rosiner og litt hakket kokesjokolade er lovlig julegodteri i ventetida.

3 nøtter til Askepott og Reisen til julestjerna er et must, men nesten mest for de voksne... ;) Samtidig forberedes julemiddagen, og hos oss er det pinnekjøtt! Vi har ofte sossiser, røkt pølse og mårpølse til, slik at ungene har et alternativ hvis pinnekjøttet blir litt seigt for små munner.

Jenta vår får være med når vi dekker bordet, hvis hun har lyst. Og så må vi jo pynte oss! Hvis vi har snø, lager vi snølykter ute før vi skal spise. Det er julestemning, det!

Vi spiser julemiddag klokka 5, og hører på når kirkeklokkene ringer jula inn på radio. Tulla får lov å gå fra bordet når hun er mett, der er vi ikke strenge, vi voksne har jo en tendens til å nyte maten litt lenge den dagen. Om vi har øl til maten eller ikke, kommer mer an på hvem av de voksne som er tilstede. Når svigerfar er med, blir det alkoholfritt, for han tenderer å kikke litt for dypt i glasset.

Vi har riskrem til dessert, og med mandel i. Her er det jo lurt å gjemme mandelen i skåla til det minste barnet...

Etterpå prøver vi å overtale alle til å bli med å gå rundt juletreet. Det er en tradisjon jeg har med meg hjemmefra, og den vil jeg føre videre!!! Dessuten gjør det godt å røre litt på seg.

Og så er det kaffe, kaker og julegaveåpning! Om nissen kommer eller ikke, varierer fra år til år..

For at det ikke skal gå så lang tid med pakkene, finner den gaveansvarlige fram en pakke til hver som vi åpner samtidig. Veldig greit! Men vi måtte spare noen gaver til jenta ett år, husker jeg. Uansett ble det en god, god jul...

Hvis man har godt humør og er litt fleksibel, går det som regel greit, syns jeg!

Skrevet

Tror ungen min skal få åpne litt pakker hele dagen. Hun er så liten at jeg tror ikke hun skjønner så mye av dette. HUn er 1,5 år. Vi skal vandre rundt i pysjamas om morgenen mens vi ser på alle programmene. Vi går ut for å leke litt. Deretter går vi inn å pynter oss. Ønsker at hun skal legge seg til vanlig tid fordi ellers går det galt. Men utenom det så kommer alt til å være avslappende og koselig. Håper jeg.

Skrevet

Her får ingen gaver før på kvelden, på morran er det julestrømpe og kalendere. Våre 4 barn har heller aldri mast om å få åpne pakkeer tidligere heller, men de spør ørten ganger om når vi skal. De har pakkekalender så det er jo igrunn en liten gave det også, også er det litt godt, ett julehefte og ofte en liten ting i strømpa også.

Middag spises klokka fem og vi pleier å være ferdige rett før barnetv tid, så ungene setter seg forran skjermen mens vi voksne rydder av, finner frem kaker, koker kaffe osv slik at det står klart. Vi har samme regler ved bordet på julaften som vi har til vanlig: når ungene er mette får de lov å gå fra bordet. De kan gjøre det de vil, men ikke bråke mye mens andre spiser. Så kommer de tilbake når det er dessert. Slik hadde jeg det når jeg var liten også, og jeg syns det var veldig ok. Husker mine venner syns julemiddagen var grusom for de måtte sitte stille og vente på alle som forspiste seg.

Når det kommer til pakkene så henter ungene pakkene, leser på lappen og legger i en haug til alle de andre. Det er veldig stas å hente pakker og legge. Når de er ferdige med dette begynner ungene å åpne gavene sine. Vi voksne venter med gavene våre, vi hjelper ungene, Titter på hva de får og tar livet veldig med ro. Ungene hiver seg ikke over gavene, de er ikke som noen gribber. De åpner gjerne noen og så setter de seg å leker. De viser oss, hverandre og går og titter på hva de andre får. For meg er det samme om de åpner gavene raskt eller sent, jeg syns det er hyggelig å se de koser seg med gavene sine.

Når de er hos sin far annethvert år så åpnes en og en gave, gaven må åpnes raskt for personen som åpnet gaven må hente en gave under treet og gi til personen. Mitt eldste barn på 8 år har sagt mange ganger at hun ikke synes dette er noe hyggelig. Det er så mye mas om at hun må forte seg, hun får nesten ikke sett hva hun får i gave selv. For alle må følge med på hva de andre får, de kan ikke sette seg ned å leke eller titte på tingene de har fått mens andre åpner gaver. Så hun har sagt hun ikke vil ha med gavene fra oss eller andre i min side av familien dit. Hun vil ikke åpne de på julaften for hun vil heller åpne de en annen dag da hun kan kose seg med gaveåpningen. Jeg skjønner henne veldig godt, for når jeg feiret med de så syns jeg ikke julaften var en hyggedag for barna, det var ett mas og kjas fra ende til annen. Alt måtte skje kjapt for det var så mange gaver, unger måtte være rolige og vente på tur, ikke leke for det forstyrret de andre osv. Når jeg gikk derfra husker jeg ikke hva jeg selv fikk, for jeg fikk ikke tid til å faktisk se skikkelig hva jeg hadde fått. Det var først dagen etter når jeg fikk pakket ut av bilen jeg så hva jeg fikk og hva de andre fikk. Og jeg var fryktelig sliten, for det var først rundt midnatt vi var ferdige med å åpne gavene. Jeg er glad jeg slipper slik jul igjen, men syns synd på mine barn. Men vi feirer julaften når de kommer tilbake, og da er de fornøyde. I år skal de feire med far, og de gleder seg ikke til julaften. De gleder seg til å få gaver, se familie igjen men de gleder seg ikke til maset og alt styret som er der. De vil hjem til meg igjen på julaften, så jeg må prøve å få det til slik at de kommer til meg når de er ferdige med feiringen.

Besteforeldrene har ikke høye forventninger, ikke mine foreldre hvertfall. Farmor og farfar har det, men det er mest det maset om å få pakket opp og hentet ny pakke.

Mine foreldre lar ungene gjøre det som passer de best. Vil de heller leke med en leke enn å åpne flere gaver er det helt greit. Ungene får lov å bestemme det de vil. Gavene blir åpnet etterhvert, bare ikke på en gang.

Ungene finner senga når de vil selv eller de er klare for senga. Vi bryr oss ikke om hva klokka er. Har unger som tar igjen søvnen dagen etter om de legger seg tidlig, og de blir ikke overtrøtte om de er lenger oppe enn vanlig. Er ungene trøtte og vil legge seg før de er ferdige med å åpne gavene er det også helt greit, de kan åpne de ferdig dagen etter om de vil. Ikke hyggelig med overtrøtte barn, og det gjør ikke dagen dems hyggelig om de blir holdt oppe bare pga at det er julaften.

Skrevet

Her får alle fire ungene (fra 2 til 10 år gamle) strømpe på morgenen.

Vi spiser litt tidligere middag enn før vi fikk barn, ca 16.00. Sitter ikke ved bordet en hel evighet, og rydder bare av etterpå før vi begynner med pakkene. Kaffe og dessert tar vi enten underveis eller etter pakkene.

Vi feirer julaften hjemme hos oss selv og de besteforeldrene som vil er velkommen hit for å feire sammen med oss. Vi har nesten alltid besøk av familie denne dagen. Besteforeldrene er rolige fornuftige mennesker som koser seg med å se på kaoset og le av ungene, ikke noe stress å ha dem her.

Ungene får legge seg når de vil, i fjor la minstejenta seg ca 20.00 og nest minste sovnet i armkroken til tanten sin i sofaen i 20.30 tiden. Da tok vi bilde av dem før i bar henne i seng og det bildet er et koselig juleminne for både tanten og ungen.

Vi har i det hele tatt senkede skuldre og lavt stressnivå alle sammen, ungene blir naturlig nok ganske turbo en stund, men det roer seg og alle har en koselig kveld.

Skrevet

her har vi en toåring og en baby i hus denne jula..

slik legger vi opp løpet:

kvelden på lillejulaften lager vi grøt til kveldsmat og setter en skål med grøt og en skvett melk ut på låvebroen til nissen..

julaften vi sover så lenge som mulig, men regner med at aller er oppe og våkne til 9-10..

spiser koselig julefrokost med oss fire, før vi kler på oss og går ut for å se om n issen har spist grøten sin.. da ligger det en sekk med pakker til barna fra nissen som takk for grøten.. (i en av pakkene er det en dvd som skal hjelpe til å få tiden til å gå litt fortere for eldstemann, samt noe annet småtteri som kan fenge før resten av pakkene står for tur)

jeg setter på poteter og lager klart tilbehøret og dekker bordet mens toåringen sover en runde (hopper i dusjen og gjør meg klar til feiring)

i halv 5 tiden kommer svigermor med pinnekjøttet og min mor med dessert, så spiser vi klokken 5 (barna får gå fra bordet når de er ferdig)

så drikker vi litt kaffi og rydder mens barna leker rundt, så begynder vi på gavelasset og en evig 3-4timers åpningsseanse.. der vi forsøker å få åpnet de fleste av toåringens gaver tidlig slik hun kan legge seg når det passer.. dette tar TID! så spiser vi litt dessert og julegodter inn i mellom opp pakkingen av gaver.. vi pleier å pakke opp en og en gave i slengen slik vi har kontroll på hva som er åpnet og hvem som får hva :)

Skrevet

Smårolling heter det på norsk. Det tilsvarer det engelske ordet toddler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...