Gå til innhold

Dere røykere! Trenger litt hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne jeg er veldig bekymret for! Hun røyker. Ikke så mye, bare 3-4 pr dag. Men problemet er at hun sier det stikker i brystet av og til og så småhoster hun hele tiden også.. Jeg erlivredd det kan være lungekreft men hun bare ler det bort når jeg spør om hun ikke kan gå til legen...

Er det normalt at røykere har vondt i brystet og småhoster? Er det bare sånn som hører til? Håper dere svarer før jeg bærer venninna mi til legen .p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første 3-4 røyk om dagen er lite!

for det andre: hvor gammel er hun? Lungekreft er svært uvanlig for personer under 40 år, og nærmest ikke-forekommende for personer under 30..

For det tredje: Jeg skal love deg at lungekreft gir litt mer alvorlige symptomer enn stikking i brystet og småhoste...

Slapp av og la henne være i fred er mitt råd!

Skrevet

Det er jo godt å høre! :)

Hun er 25.. Før røyka hun 10 pr dag i noen år, og så trappa ned fordi hun fikk barn. Hun er veldig flink og røyker aldri i nærheten av de! På fest går det fort en 20-pkn på en kveld.

Nei vil jo ikke plage henne, men jeg ble bare så bekymret... Og hun er jo frisk og rask ellers! Uff føler meg litt teit nå da! :P

Skrevet

Enig Man får ikke lungekreft av noen drag pr dag, og ikke i ung alder. Da er det ikke pga røyken, men sykdom som har ligget latent.

Småstikking i brystet er som regel små blodpropper. Noen har fler enn andre. Hun kan jo med fordel ta seg en tur til legen å sjekke det.

Ikke lag hysteri av dette, men det kan være hun ikke tåler røyk, og dermed får hoste. Hoste får man fordi lungene blir irriterte.

Skrevet

Jeg er nok litt småhysterisk det skal jeg innrømme :P

Små blodpropper? Ufarlig da eller? Kan jo være irriterte lunger?

Og den hostingen.. hun var jo forkjølet for noe uker siden, kan være det henger litt igjen?

Takker for svar, er veldig glad for at jeg tar feil her!

Hysteriske Hi...

Skrevet

Når jeg selv røkte var det stadig småstikk og hoste... dette fordi lungene, naturlig nok, blir irriterte. Man får derfor også lettere luftveis sykdommer som forkjølelse og i værste fall lungebetenelse.

At det skal være små blodpropper, som et forslag over her, er også lite sansynlig fordi kroppen har en tendens til å reagere litt mer en "litt stikking i brystet" for å si det sånn... -Man får ordentlig vondt, føler at man ikke får puste og blir ganske blek...selv om det er forbigående.

(dette vet jeg a)fordi jeg har trombetendens selv og b)fordi jeg jobber i helse.)

Desverre så er det så at voksne mennesker må få ta egne avgjørelser, og jo mere du maser jo mer sannsynlig er det at hun bare blir irritert uten at noe skjer.

Men godt å se at du bryr deg om venninen din da :)

Skrevet

09:12

ja, og jeg har personlig erfaring med de små...

Du får ganske mye mer en "litt stikning i brystet"! -Det står det jo også om i linken du vedla.

...du glemte de andre symptomene, eller?! (som tro meg, er ganske fremtredende! Stikking alene er ikke nok.) hehe.

"Ved en liten blodpropp:

- Man merker et plutselig stikk i brystet.

- Man får hoste og spytter opp blodig slim.

- Man blir utilpass, urolig og redd.

- I de følgende dagene har man lett feber og føler seg trøtt, men etter hvert bedres dette, og symptomene forsvinner i løpet av et par uker."

09:23

Skrevet

Man trenger ikke å få alle symptomene! Det fikk ikke jeg.

Min samboer er plaget med stikking i brystet til tider og legen sa det mest sannsynlig var små blodpropper. Trengte ikke medisin enda, men på sikt. Han er 30 år.

9:12

Skrevet

Hm... jeg røyket 20 om dagen i 15 år.Hostet til jeg brakk meg og hadde vondt i brystet. Fikk astma og hadde tilslutt en lungeprosent på 71.Sluttet på dagen og etter 3 mnd var den på 100% og ikke lenger astma-diagnose. Hun har helt sikkert ikke kreft, men kanskje kronisk bronkitt. Hun røyker jo tilsynelatende veldig få om dagen da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...