Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Er i et veiskille og må endre retning i forhold til yrke og sitter igjen med 3 valg. Har flere små barn og en mann som er mye borte, så jeg må ha en "8-16" dag og ha fri i helger/høytider. Men er usikker på hvordan arbeidsmarkedet og arbeidsbelastningen er i forhold til de tre forskjellige yrkene. Så om noen kan hjelpe meg med det, i tilegg til å sette opp fordeler/ulemper med yrkene? -Grunnskolelærer 1-7klasse -Førskolelærer -Faglærer på "Helse og sosial" VGS. (Har en bachelor grad i helsefag fra før av). Vet selv hva jeg tenker om fordeler/ulemper, men velger å ikke sette opp det her for å ikke forme svarene.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Hvis du har tenkt å begynne på noe utdannelse for å bli noe av dette så mener jeg det er sånn at du må velge mellom utdanning for 1-4.klasse eller 5-7.klasse. Det ble delt opp i to ulike utdanninger for noen år tilbake. Jeg for min del hadde foretrukket enten 1-4klasse eller vgs. Har egentlig ikke noen konkrete grunner annet enn at det føles mest riktig for min del. Siden du allerede har helsefag fra før så er kanskje vgs mest relevant for deg. Som lærer i grunnskolen har du ikke helt fri på kveldene fordi det er da det meste av konferansetimer må tas. Da er det bedre med vgs.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Gå for "Helse og sosial" på VGS, du, siden du har deler av fagkunnskapen i boks allerede. Stor arbeidsbelastning også på videregående, men enda større belastning i barneskolen.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Takk for svar, begge 2. Grunnskolelærer er delt i to retninger, det er 1-7klasse eller 5-10klasse. Det som da er aktuelt er da 1-7klasse. Har barn i grunnskolen, og alle samtalene jeg har vært på som forelder har vært på dagtid. I forhold til "praktisk-pedagogis utdanning" og arbeid på VGS, så er jeg usikker på hvor lett det er å få seg arbeid etter endt utdanning. Ser for meg at det kan være vanskelig, fordi det ikke er så mange slike stillinger?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 Er arbeidsmarkedet så stort for en lærer i helse og sosialfag da? Jeg hadde satset på lærer i grunnskolen om jeg var deg. Eller tatt et fag til + ppu og blitt lærer på ungdomsskolen. Hilsen lærer på ungd.skole
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Takk for svar, lærer`n. Er nok det jeg heller mot, å satse på grunnskolelærer. Jeg tror heller ikke det trengs flust av lærer`e på helse og sosial. Selv om det hadde vært behagelig med kun 1 år til med utdanning. Men hvor mye arbeid er det egentlig utover "8-16" som foregår utenfor hjemmet? Å tilrettelegge/planlegge undervisning i hjemmet etter endt arbeidsdag er ikke noe problem. Og hvor vanskelig er det å få jobb i grunnskolen? HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #11 Skrevet 26. november 2011 Helg, og kanskje flere lærere her i dag
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #12 Skrevet 26. november 2011 Min erfaring er at lærere (generelt) har langt mer enn 100% i uka og slett ikke har fri når man tror. De jeg kjenner, og de stedene jeg har vært i praksis/arbeid på jobber en lærer fra 8-4 hver dag, i tilegg til ettpar timer på kvelden og i helgene. Det er så innmari mye planegging og tilrettelegging. Og på barneskolen kommer det en del ekstra oppfølging av elevene i tilegg, så jeg hadde faktisk gått for VGS, der er elevene nogenlunde selvstendige, og man kan følge et annet opplegg enn på barneskolen. Jeg skal bli spesiallærer en gang i fremtiden er planen, har en bachelor og skal ta spesped og undervisningsped, men jeg kommer til å jobbe med en liten gruppe. Alikevell ser jeg at det vil kreve enormt mye av meg. Så jeg er nok ikke helt bestemt :-p
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #13 Skrevet 26. november 2011 Jeg er selv lærer, og ville ikke valgt det. Vanvittig mye jobb, og mange krevende foreldre som suger livskiten av deg. Jeg jobber nå som støttepedagog i bhg, og har kun et par foreldre å forholde meg til - herlig! Jobber kun 6 timer og 45 min hver dag. Men, hadde jeg ikke vært så redd for å prate i store forsamlinger, hadde jeg gått for vgs. Færre undervisningstimer, selvstendige elever, og forhåpentligvis mer avslappede foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå