Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Noen som vet hvor det lønner seg å opprette barnesparekonto til mini? For å få best mulig rente?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Du bør aldri spare i barnets navn. Du bør opprette en høyrentekonto eller et fond i ditt navn og gi det til barnet når barnet blir eldre. Med mindre det ikke er snakk om rare summen da. Har barnet formue går det glipp av mange fordeler i ungdommen og som ung voksen. Den beste rentekontoen finner du på mange steder. google it, så finner du sikkert en tillitsvekkende liste. Men genrelt kan jeg si at Skandiabanken pleier å være gode på høyrente over tid.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Kan man ha flere høyrentekontoer på Skandiabanken? Og er det noe minstebeløp man må sette inn?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Du kan ha så mange høyrente du vil i alle banker jeg kjenner til i alle fall. Jeg har vel 5 i Skandia. Det er sjelden eller aldri minstebeløp på høyrente, men det kan være lavere rente ved lavt beløp. Det er ganske vanlig. Husker ikke hvordan det er i Skandia, da jeg uansett ikke flytter de pengene om dagen.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 5 høyrentekontoer? Jeg trenger bare tre, så da kan jeg kanskje gå for det i Skandiabanken da, siden jeg allerede bruker de. Men er det høyere rente på høyrentekontoen enn på vanlig brukskonto, selv om beløpet er lavt (foreløpig) ?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Ja, nå bygger vi hus, så jeg har en konto for egenkapital også har jeg en konto til hver av barna og en pensjonskonto til meg og en til mannen. Men alt utenom byggekontoen skal etterhvert legges i aksjefond da. Har bare ikke fått somla meg til å åpne depoter ennå.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #7 Skrevet 24. november 2011 Men ja, renta er mye høyere å høyrente enn vanlig brukskonto. Selv fra første krone. Er ikke vanvittig mye den øker ved høyt beløp.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #8 Skrevet 24. november 2011 Hvilke fordeler går ungen glipp av? "Alle" sparer da penger i barnets navn...?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #9 Skrevet 24. november 2011 Ja - og "alle" gjør en stor feil... Om barnet har formue (og det skal ikke så mye til), så får de f.eks. ikke studiestipeng fra lånekassen. Tror muligens også studielån blir vanskelig om det er mye penger etterhvert. I tillegg må barnet betale formueskatt av alt fra den er 18 år, men da skal det jo være veldig mye. det vil jo også da være barnet som fritt disponerer pengene når det blir 18, og kan like gjerne bruke de på fylla som på bolig f.eks. Husker ikke alt lenger, men dette er mer enn nok for meg... Generelt er det ingen fordel for unge mennesker å ha formue. Og arveavgiften unngår man ganske greit om man planlegger litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå