Gå til innhold

Foreldreperm + opptjening av ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier på sykehus og jobba tredelt turnus når jeg gikk ut i foreldrepermisjon i mars i år. Jeg har nå sagt opp jobben, med 3 mnd oppsigelsestid. Har jeg opptjent meg ferie/feriepenger i år? Vi pleier å få 5 uker ferie hvert år, men i år tok jeg kun 4 uker ferie, da det ikke er lov med mer enn 4 uker ferie i foreldrepermisjonen...

Noen som kan opplyse meg her om hva jeg har rett på å få utbetalt av ubrukt ferie? Har jeg tjent opp mine 5 vanlige uker i år, og skal ha utbetalt for 5 uker ferie + den ferieuka som jeg ikke fikk brukt i år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du sier at du allerede har brukt 4 uker så da må du enten ta ut den siste uken i oppsigelsestiden eller spørre arbeidsgiver om du kan få den utbetalt.

Det om du har opptjent feriepenger i år er vanskeligere.

Har du fått permisjons pengene utbetalt fra arbeidsgiver eller nav?

Skrevet

Jeg har fått permisjonspengene utbetalt fra arbeidsgiver (Rikshospitalet).

Skrevet

Det er vanskelig for meg å ta ut ferie i oppsigelsestiden, da oppsigelsestidens slutt sammenfaller med permisjonstidens slutt, så da skal jeg be om å få den utbetalt. Takk for info!

Skrevet

Som en anne sier her; den restrerende ferieuken din i år kan du be om å få utbetalt, sørg for å få løst det innen året er slutt. Når det gjelder ferie du har opptjent deg i år, så aner jeg ikke hvordan det løses.

Skrevet

Hvor mye du tjente i 2010 gir grunnlag for hvor mye feriepenger du har til utbetaling i 2011. Hvordan dette utbetales varierer litt. Det ert ganske vanlig å få alt utbetalt når du har din hovedferie. Om det er tilfellet skal du ikke ha mer utbetalt. Om du derimot fikk vanlig lønn når du hadde ferie skal du enten ha noe utbetalt eller du kan flytte noen dager til 2012 og få feriepengene da. Det er vel ikke så aktuelt hvis permisjonens slutt sammenfaller med slutten på oppsigelsestiden.

Hva du har opptjent av feriepenger til bruk til nesteår kommer ann på tariffavtalen din, men det er vanlig å få fulle feriepenger hvis du får permisjonspenger fra arbeidsgiver. Det er imidlertid ikke noe du har lovfestet rett på. Full ferie har du imidlertid krav på, men ikke plikt til å ta om du ikke får feriepenger.

Skrevet

Hei,

du kan be om å få utbetalt den siste ukes ferie sammen med sluttoppgjøret. Din leder må bare føre dette på skjema Arbeidstaker slutter.

Hilsen en som jobber for Sykehuspartner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...