Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 ...får barnet/barna deres i år? I fjor satt gutten min i en kjempehaug av pakke og bare åpnet,la til side,åpnet en ny..Han fikk 18 gaver i alt. Han har to fettere som er eldre enn han,og dem fikk enda flere gaver (har stor slekt på farens side..) Ble helt dårlig av å se hur lite sønnen min brydde seg om gavene,han sa takk, men det var ikke mer. Så,i år skal han få mye mindre pakker,tror det blir maks 8. Hvis han får mer så skal vi gjemme de til bursdagen hans (i januar) Kan kke skjemme han bort og la han bli like utakknemelig som fettrene sine..
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Synes det blir veldig feil å gjemme julegaver til bursdagen. De er gitt av folk som ønsker å gi gave til jul, ikke bursdag, og du ender bare opp med veldig mange gaver til bursdagen da.. Enten så synes jeg du skal ta det opp med giverene at de heller kan gi penger til frelsesarmeen, eller bør han få åpne dem når han selv vil. Blir han lei av å åpne pakker, så kan du legge dem tilbake under treet og la ham ta dem 1. juledag, eller når han selv ønsker... Det er ikke julen og julegavene som skjemmer et barn bort og gjør ham utakknemlig, -det er resten av året.. På samme måte som mange sier: "Du legger ikke på deg av det du spiser mellom jul og nyttår, men det du spiser mellom nyttår og jul" Våre barn får gaver fra 9 forskjellige (inkl oss foreldre). Noen deler opp beløpene i 2 gaver. Sånn ca så blir det 13 gaver + de som de får av oss foreldre...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 syns dere skal la ungen åpne de pakkene som ungen vil. og la resten ligge der til ungen selv vil pakke det opp. barna her har også stor familie. og får gjerne masse gaver. kansje 20 pakker i alt hver. har opplevd mer også til hver. vi kunne aldri tenkt på og ta vekk noen for en periode. julaften er da gavene er ment for og det er da de skal få. det at han blir bortskjemt teller ikke på julaften. en dag gjør han ikke bortskjemt. her er barna bortskjemte. og vi har gjort det slik selv. og julaften og bursdager er pakkene som er ment for de dems. de får åpne det de vil, etter julmiddagen. åpner som regel alt, og leker med det kuleste etterpå
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Våre barn får også mange gaver - stor familie og mange gode venenr. Jeg pleier å posjonere gavene ut i løpet av julaften og 1 jule dag, I tillegg til det pleier jeg å åpne noen av gavene som jeg vet/kjenner er klær. Da pleier jeg bestandig å vise barna de be klærne og si hvem de har fått dem fra. Dette har fungert for vår del - og vi har helt gjennomsnittlig høflige ban som takker for det de har fått. Skjønner jo godt at de mister litt fokus på alle gavene når de har pakket opp drømmegaven og vil leke med den;)
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Ok. Men jeg synes bare at det blir så mye fokus på hvor mange gaver det er etterhvert som de blir større, på skolen osv, når de spør hverandre "Hvor mange gaver fikk du? Jeg fikk 30..."så er det noen som har fått 5 kanskje..Samme sak med konfirmasjon senere, hvor mye penger de får da osv..det blir sånn konkurranse,og jeg vet ikke om jeg vil være med på å gjøre gutten min til en "skrytepave" hvis dere skjønner..? Jeg vil at han ska bli flink i sitt forhold til penger og verdien på ting,takknemlig rett og slett..Fetterne hans er rent håpløse og utakknemlige...han ene hade bursdag nå og fikk mange tusen til lappen, men ikke et smil en gang...blir så kvalm! Har selv vokst opp under "små" forhold med en mor som var alene med meg og broren min, og har lært å være glad for små ting. Blir derfor litt "feil" for meg å "kaste" penger etter mine egne barn,selv om vi har god råd...
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Vi fokuserer aldri på mengden. Eldste man på snart 7 har faktisk aldri kommet på å telle gavene. Vi har lært barna å takke for både smått og stort og vise glede for det de får. Ha forklart dem at de som gir gavene har brukt tid på å finne noe som de skulle bli glad for, om det er sokker eller radiostyrt bil.... Tror man kan gi barna sunne holdnnger og verdier gjennom å forklare og fortelle dem at det er viktig at vi er taknemlige for det vi får. Er jo enige i at det av og til kan bli for mye:) Hver enkelt må gjøre det de synes blir rett for sine barn, tror ikke det finnes noen fasitsvar på dette. Men for meg blir det feil og legge restriksjoner på ant gaver fra beseforeldre, tanter, onkler og bekjente. Da de viser glede av å få glede mine barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå