Gå til innhold

Finnes det noe legemiddel som reduserer appetitten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått opp 20 kg det siste halvåret.

Har slanket meg 30 kg for så å gå opp alt igjen 2 ganger på tre år nå.

Jeg kan ikke fortsette på denne måten!!!! Jeg er avhengig av mat og klarer bare ikke kontrollere matinntaket (sett bort i fra når jeg går på "kur" dvs libra eller roede metoden.)

Appetitten er på topp hele tiden. Jeg kan spise 3 store porsjoner med middag og fremdeles ha lyst på mer. Jeg føler en konstant sult! Når jeg slanker meg(dvs klarer å holde meg til roede eller librakosthold) er jeg konstant sulten, og når kurset er over klarer jeg ikke kontrollere meg. Jeg er som en narkoman når det kommer til mat.

Finnes det noe/noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv krom-tabletter. Jeg synes den hjalp på alt, ikke bare

søtsug.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har gått opp 20 kg det siste halvåret.Har slanket meg 30 kg for så å gå opp alt igjen 2 ganger på tre år nå. Jeg kan ikke fortsette på denne måten!!!! Jeg er avhengig av mat og klarer bare ikke kontrollere matinntaket (sett bort i fra når jeg går på "kur" dvs libra eller roede metoden.)Appetitten er på topp hele tiden. Jeg kan spise 3 store porsjoner med middag og fremdeles ha lyst på mer. Jeg føler en konstant sult! Når jeg slanker meg(dvs klarer å holde meg til roede eller librakosthold) er jeg konstant sulten, og når kurset er over klarer jeg ikke kontrollere meg. Jeg er som en narkoman når det kommer til mat.Finnes det noe/noen som kan hjelpe meg?

Jeg hadde samme problemet etter jeg fikk min første. Lille Julian er nå 3 år, men har fortsatt ikke svidd av kiloene etter fødselen. Er sikkert på grunn av at jeg ikke klarer å styre appetitten slik jeg gjorde før jeg fikk han. Så skal det ikke legges under en stol at jeg ikke er i så mye fysisk aktivitet som jeg kanskje burde

Men, tilbake til spørsmålet ditt. Det er ikke lurt å bruke reseptbelagte medikamenter for å undertrykke appetitten. De fleste slike medikamenter har mistet tillatelse i Norge. Det er fordi disse midlene påvirker hjernen og ikke fordøyelsen og opptaket av næring. Det beste alternativet legene kan tilby i dag er Xenical og Alli. Disse stoffene hemmer en tredjedel av fettet i maten fra å bli absorbert i tarmen. Jeg ville spurt legen din om dette kunne være et alternativ for deg. Resept på disse legemidlene krever at du har en BMI på mer enn 27.

Xenical vet jeg er tilgjengelig på euroClinix, du kan jo se hva de sier. Du vil bli nødt til å gjennomføre en konsultasjon hvor en autorisert lege vil avgjøre hvorvidt dette er nødvendig behandling.

Lykke til!

Skrevet

Med xenical MÅ man følge en fettredusert diett (strengt!!) ellers vil du bli stuck pÅ do med fettdiare.. Ikke pent og ikke noe Å anbefale.. Du sier du har gÅtt pÅ slankekur og det fungerer jo Åpenbart ikke for du gÅr opp all vekten etterpÅ.. Og det er jo logisk sÅ lenge du ikke gjør noe med Årsaken til vektoppgangen - at du spiser for mye! Slankekurer er TULL - det er en varig livsstilsendring som mÅ til.. GÅr du tilbake til det kostholdet du hadde før slankekuren vil du selvsagt gÅ opp alle kg'ene + litt til..

Snakk med legen din og se om han kan hjelpe deg, du har jo Åpenbart problemer med mat og det er jo ikke normalt Å spise 3 middager og likevel være sulten.. Kanskje kunne en psykolog være tingen? Du sier selv du er avhengig av mat men du klarer likevel Å "skjerpe" deg og spise sÅpass lite og sunt at du gÅr ned i vekt.. Kanskje mÅ du innse at du mÅ gjøre det sÅnn resten av livet? AltsÅ, ikke være pÅ slankekur, men lære deg hva som er normal mendge mat og holde deg til det... Jeg har ingen tro pÅ at medisiner vil hjelpe deg - eller har du tenkt til Å gÅ pÅ medisiner resten av livet? Du mÅ gjøre noe med Årsaken til alt dette og gjøre endringer som mÅ vare resten av livet...

Skrevet

Aner ikke hvorfor alle å'ene er blitt store... Merkelig..

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv #4. Her må du grave frem årsaken til at du overspiser og endre livsstil. Lettere sagt enn gjort, men en pille fikser ikke dette på sikt.

Desverre! Lykke til!

Skrevet

Reductil var et slikt legemiddel, men er nå blitt forbudt. Ikke la deg lure av preparater med lignende navn.

Skrevet

Hva med å søke hjelp hos en psykolog og kanskje få jobbet med noen av de underliggende grunnene til at du sliter med maten? Som regel er det et symptom på noe annet du strever med. Selv søkte jeg hjelp for dette for noen år siden, og da jeg fikk løst opp i andre problemer - som jeg ikke vsste jeg hadde - forsvant matproblemet sakte, men sikkert av seg selv...

Skrevet

prøv ketolyse kuren da raser du ned i vekt på kort tid...

Skrevet

Det enkleste her er å bruke bare hodet og ikke magen når du lager mat.

Planlegg hva du skal spise, og hold deg til det.

Skjær opp en og en brødskive, og si eksempelvis at frokosten er en brødskive og ei pære+ jus. Kanskje med kaffe. Om du fortsatt da er sulten heller du innpå en halvliter vann og sier høyt til deg selv at nå er froskosten ferdig.

Bestem tidspunkt for lunch, middag etc. Ikke lag mer mat enn du skal spise (ikke rester - de kastes).

Spis etter klokka (3 t mellom hvert måltid), men ikke store måltid.

Drikk mye vann, og ha fullstendig frislipp på hvor mye epler/pærer/appelsiner du kan spise.

I tillegg er det lurt å drikke mye, da fyller du også opp magen.

Min slankekur var hard og brutal ang. sukkerhug: Når du vil ha snop spiser du en frukt. Om du fortsatt vil ha snop drikker du en kopp te. Om du fortsatt vil ha noe søtt tar du enda en kopp te. Etterhvert blir man litt kvalm på te - og gir opp.

Ikke tenk at det er mulig å spise godteri - det er bare ikke mat lengre, og aldrialdri kjøp det.

Kjøp masse god frukt og ha stående framme.

Trikset er å spise med hodet, og ikke tenk at det er mulig å spise mer enn du har satt opp på forhånd.

Husk at måltidene må være riktige og realistiske, ikke sett opp mindre enn normalt - da sprekker du bare.

Skrevet

Metformin minker apetitten. Jeg gikk på de pga diabetes, men måtte slutte for jeg klarte nesten ikke på spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...