Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Muffin hadde 2 uker hvor han sovna kl 19 og våkna kl 06; såå deilig!!! Men den siste uka har vært ille, og han våkner bare tidligere og tidligere. Kan ikke helt se hvordan en våken unge kl 04-05 hver dag er forenlig med både mor og far i 100 % arbeid om noen måneder... Burde vi prøve å utsette leggetida med et par timer, og se om han kan sove litt lengre på morgenen? Om han sovner tidligere, så våkner han enda tidligere; i går var han f eks blytrøtt og slokna kl 1840, i dag våkna han kl 0410... Han sover i snitt 9-10 timer per natt. Han holder på med tenner og er midt i utviklingssprang da (krabbestilling), så burde jeg bite tennene sammen og heller se om det går over av seg selv? Muffin ender opp med hele 3-4 timer søvn på dagtid fordelt på 3-4 dupper; jeg vil jo at han skal sove mer på NATTA, ikke bare mer og mer på dagen... For ikke å snakke om at dagene blir ekstremt lange for meg, da far ikke kommer hjem før kl 1745.. Heldigvis bare 3 mnd igjen av permisjonen min nå, men om Muffin fortsetter å sove så lite, så blir jo dette bare enda tøffere når jeg også skal ut i jobb.. Eller sover barn generelt bedre etter at de starter i bhg?
Gjest Mentha Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Junior her har også en sånn periode (10 mnd). Fra å være en sovegris som kunne ligge og dra seg til både 8 og halv 9 så har han begynt å sprette opp klokka 5. Jeg tror det er en fase rett og slett, sikker i forbindelse med tenner eller noe sånt. Han skriker litt i søvne innimellom og, så lurer på om det er det som plager han. Men det har holdt på i et par uker snart nå, så håper å se noen hvite spisser i munnen snart Håper det går over hos dere og, stå opp klokka 4 høres tungt ut! Merker at det er vanskeligere å legge junior senere her også, han blir så trøtt på ettermiddagen at det blir kun hyl & skrik om han ikke får lagt seg i tide. Kjenner på min egen form etter lite søvn og en lang og aktiv dag at jeg egentlig ikke orker noen skrikekveld, men jeg må vel bare forsøke en dag og se.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Ja her klarer ikke Muffin mer enn 3 timers våkentid fra siste dupp til det er natta.. Vi må stort sett bære og bysse ham den siste halvannen timen før han legges, fordi han er så trøtt og grinete. Men jo tidligere vi legger ham, jo tidligere våkner han... Slik har det vært hele veien her; vet om babyer som sover lengre om de legges tidligere, men en slik drømmebaby har dessverre ikke vi. Så her må vi nok tillate en dupp i 17-tida, om han skal holde ut til kl 20 på kvelden. Føler at vi tar et stort skritt tilbake, men har vel ikke noe valg. For klokka 04-0430; unnskyld meg, det er IKKE greit å stå opp da, når de fleste andre babyer sover til klokka 07-08!
abella Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Når så store babyer får problemer med nattesøvn kan det være lurt å forsøke å justere dagsovinga. Har du forsøkt å ha faste tider for dagsoving? Da gutten vår var 7,5 mnd sov han to ganger om dagen og fra 9 mnd kun én. Ser jo at gutten din kanskje trenger 3 dupperforeløpig fordi han sover så kort på natta, men ville begrenset det til 3 i hvertfall. Det kan også hende han sover lenger på hver dupp når han får lenger våkentid imellom. 3-4v timer er uansett mye på dagtid. Det blir ofte litt sutring de første dagene når man endrer sovemønsteret deres på dagtid fordi de trenger å venne seg til lenger våkentid. Og så tar det gjerne noen dager eller en uke før du ser resultatet. I tillegg til å endre dagsovinga ville jeg vært veldig tydelig på å markere morgenen. Det skal ikke være kos å våkne, da får ofte babyene en tendens til å våkne tidligere. Her markerer vi starten på dagen med morgenstell på badet, før det bllir mat i stua. Ikke like populært å våkne da.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 Ja, jeg syns også at 3 timer dagsøvn er litt mye, hvertfall når han kun sover 9 timer på natta... Men vet jo ikke helt hvor mye søvn som er vanlig på dagtid for babyer på hans alder, vet bare at de fleste sover 2-4 timer lengre hver eneste natt.... Og har lest her inne om babyer på hans alder som ikke orker mer enn 2 timers våkentid, og som sover f eks 2 dupper à 2 t eller à 1,5 t på dagtid, og det blir jo 3-4 timer tilsammen... Men da skal jeg gjøre mitt beste for å ha lengre våkentid mellom hver dupp på dagtid, så håper jeg at nattesovingen blir lengre. Muffin har svært vanskelig for å akseptere rutiner som jeg innfører da, så tviler på at alt er fryd og gammen med 2 dagdupper om en uke hehe... Gruer meg til all hyling og skriking, men dette er jo hvertfall noe håndfast jeg kan prøve i noen uker, for å se om nettene bedrer seg. Faste rutiner på dagsoving har væørt umulig hele veien for så vidt; frem til han var 6 mnd sov han kun 30 minutters powernaps, og han blir så utrulig grinete og bare hyler og vil bare bæres når han blir trøtt... Ryggen min klarer dessverre ikke av å byssebære ham i timevis mer, men jeg sitter på gulvet med ham på fanget og rugger frem og tilbake når han blir ille. Men regner jo med at dette er normalt med babyer på den alderen? Her er det alltid morgenstell med bleieskift, vask av hender/ansikt/føtter og tannpuss før frokost, har vært slik siden han var 4 mnd gammel og klarte å sove i egen seng på natta Og til frokost sitter Muffin i tripp trapp stol og får brød, noe han ikke er spesielt glad i, så trur ikke det er skiva han lengter etter, hehe <3 I dag var han ikke keen på mme-flaska etter brødskiva i det hele tatt; kanskje tannmurringen som ødelegger matlysten litt også....
Jenny251210 Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 La han få to dagdupper og 4 timers våkentid fra sistedupp til natta.... Det kan hjelpe
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 24. november 2011 #7 Skrevet 24. november 2011 Da prøver jeg det Oi oi, merker at jeg nesten er spent på hvordan dette blir Tusen takk for så gode, håndfaste tips, vanskelig når man står midt oppi det selv Dagen i dag er nok kjørt i fht duppene (han sover dupp nr 2 i skrivende stund), men starter på ny frisk i morgen
abella Skrevet 24. november 2011 #8 Skrevet 24. november 2011 Det varierer sikkert en del hva som er vanlig. Gutten min sov kun 1,5 time på dagtid fram til ca 6 mnd. (sov kun 30 min dupper, 3 stk hver dag) Da han var 6 mnd gikk vi over til 2 dupper, og da begynte han å sove minimum 1 time på hver dupp, altså 2 timer daglig. Han har alltid sovet rundt 12-12,5 timer pr natt. Men du får bare prøve deg fram, alle babyer er jo forskjellige! :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. november 2011 #9 Skrevet 24. november 2011 Den største "synderen" når det gjelder tidlige morgener er for sen dagdupp, eller for mye dagsøvn generelt. De fleste 7-8 mnd gamle babyer sover vel bare 2 dupper om dagen, og trenger ofte en våkentid på 3,5- 4 timer før legging (ihvertfall mine trengte det på den tida der:) Men dette med tidlige morgener og for mye dagsøvn blir jo gjerne en litt ond sirkel som det kan være vanskelig å komme seg ut av- for babyen blir jo veldig trøtt av tidlige morgener og har dermed behov for mer søvn på dagtid. Så man må nok regne med litt sutring og trøtt klaging i en overgangsfase her, men forhåpentligvis blir det fort bedre når nattesøvnen kommer mer på plass igjen=) Her hjelper det ofte å gå ut en tur hvis vesla er sur og trøtt og alt bare er galt inne, eller så kan også musikk, lese bok osv hjelpe. Lykke til, håper det bedrer seg snart!
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 24. november 2011 #10 Skrevet 24. november 2011 Her pleier mamma og Muffin å fordrive tre kvarter i boblebadet på kveldene nårt Muffin er overtrøtt ;D Noe han har vært hver kveld denne uka, ikke så rart kanskje, med så tidlige morgenener! hehe! Ja Lykkeli; det blir definitivt en ond sirkel. Men dette skal gå så bra så; jeg er så glad for alle tips her inne fra erfarne mødre I dag har jeg kun latt ham sove 2,5 time siden kl 0630; fordelt på tilsammen 2 lurer, og han har nå vært våken siden kl 15:15. Han sto jo opp kl 04, men sov fra 0530 til 0630, så jeg anser at den halvannen timen i grålysninga var "nattevåk", og at morgenen starta kl 0630 Er jo litt tidlig å skulle forvente resultater allerede i morgen, men skal opprettholde mindre søvn og lengre våkentid før legging så godt jeg kan
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 25. november 2011 #11 Skrevet 25. november 2011 En liten oppdatering herfra Her gikk det over all forventning, selv om det så klart kan være tilfeldig så kort inn i det nye regimet Muffin sovna kl 1915 i går, og sov til kl 0505. Jeg sto opp med ham, men han virket fremdeles trøtt og gjespet, rød i øynene osv. Så jeg sang for ham en stund og gav utvannet mme på flaske, og satt og bysset ham til han ble slappere. La ham igjen, lot ham skrike 3-4 min for å slite seg ut litt, tok ham opp igjen i noen minutter og kjente han ble slapp Og da sov han i senga si fra kl 0550 til kl 0725!!!! Nå er det straks frokost for Muffin her, men ville bare dele det Er så glad for alle de gode tipsene og rådene jeg får her inne altså! Håper dette kan bli en vane ila noen uker Skal prøve å slutte med den melka forresten, men da ryggen min ikke klarer å bære ham mer enn noen minutter av gangen nå, så må jeg ta det gradvis
lillemy_85 Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 Dytter denne opp litt, sliter med det samme selv! Her starter dagen kl 05.00 hver dag, ikke snakk om å sovne igjen ;-) Så setter stor pris på gode tips!! Så deilig at det gikk bra i dag madolyn :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå