Anonym bruker Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 ta med favoritt planta di........ så kan vi kanskje bytte? Har basillikum stående i vinduet, vanner de hver dag på skålen og de går til H*** hver gang jeg kjøper en.. noen tips? eller skal vi bytte?
bIomstre Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 La det swinge... Jeg kan ta med nyspira mynte. Ellers er tipset at de du kjøper er planta alt for tett, så man tynner ut ca halvparten (de svakeste), eventuelt deler den i to potter og fyller på med jord. På min har jeg kun beholdt ca 8-10 stilker, de greier seg fint og når stadig nye høyder. Men de er tørste, mulig man må vanne 2 ganger for dagen på skål. Jeg har den eva solo selvvanningsgreia og fyller opp den annen hver dag! ...la det rock'n roll!
Gjest sug lut Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Jeg swinger bare en vei, dvs jeg vil bare slippe inneblomster og ønsker meg fosterhjem til alle de som kommer inn til meg.
bIomstre Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 ...og jeg som trodde den anonyme bare var deg i halvsøvne... er det fler som er her natterstid altså? Grønne inneplanter da? Selvvanningspotter er fine ting! Ikke noe blomster til jul heller? Her blir det ikke jul før jeg har tatt livet av noe...
Gjest amandine Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 Skal jeg fortelle dere noe? Min fine asalea fra i fjor høst overlevde sommeren alene hjemme og begynte å blomstre i august,- og den er fremdeles i full blomst! Ellers har jeg ikke så mye, noen gamle orkidéer, en hjerteranke som har blitt tre etter Kamikazeguttens litt lettfeldige omgang med saksen, et par eføyer som er på vei ut(får dem aldri til og synes de alltid blir "befengt med utøy" som mormor ville sagt), og en corokia zickzackstrauch som ser ut som den er død men som lever i beste velgående og venter på julepynt.. Og pellisene som snart skal få flytte ned i kjelleren, skal se om de overlever på lutens oppskrift med null brød og vann. Bare vintergrønt til jul, allergifolka mine nekter julestjerner etc. Muligens en julerose? Ellers bare kristtorn og buksbom fra hagen pluss div kongler og kvist fra skauen.
Gjest sug lut Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Det er tildels et plassproblem og tildels et preferanseproblem. Hadde jeg hatt annerledes vinduskarmer skulle jeg hatt gammeldagse innepelliser. Joda, juleblomster har jeg, står og jobber seg opp av løken nå, men dem er det heldigvis utløpsdato på.
bIomstre Skrevet 24. november 2011 #7 Skrevet 24. november 2011 Asalea er vel juleblimst? (Eller juleblomst for de som kan skrive...). Julestjerner er i allefall ikke aktuelt, uansett nye kule farger og alt. Men den er i allefall lettest å drepe, så da kan det jo bli tidlig jul. Jeg har jo fått meg vinduskarmer i stua siden forrige jul! Så nå føler jeg nesten det er påkrevd men minst 1 stk plante i hvert vindu... 6 stk, og foreløbig har jeg en fin grønn/hvit jeg fikk til innflytning, og en trist orkidé som aldri blomstrer igjen. Så veien er lang ennå. Kanskje amaryllis over hele linja? Er de allergi-fy? Vet min mor reagerer på julestjerne og svibel.... og det blir jo ikke jul uten mamman min :-) Luten, julerose bør du får deg. Var på gartneriet på søndag, og da hadde de ikke bare de tradisjonelle hvite (som jeg kjøpte til trammen for de er så yndige), men også lilla og fylte rosa! Så kan du jo ha den på trammen hvis du ikke vil ha inne. Skal tåle -20.
bIomstre Skrevet 24. november 2011 #8 Skrevet 24. november 2011 ...eller tarassen blir det vel for din del :-)
Gjest sug lut Skrevet 24. november 2011 #9 Skrevet 24. november 2011 Julerose høres fint ut men den lever nok for lenge... Tram har jeg ikke lenger, og balkongen er så vakker og rolig nå vinterstid at jeg ikke vil ha den ute heller. Der ute er det bare lyslykt-nirvana nå.
Gjest amandine Skrevet 24. november 2011 #10 Skrevet 24. november 2011 Jeg er en veldig amaryllis, egentlig, det har jeg med meg fra barndomsheimen i nostalgitåka. Så det må nok på plass! Men er nok ikke i en-i-hvert-vindu-modus, heller tre på rad i hvert he he. Har store vinduer mot gaten som jeg fyller med den fineste gamle julepynten(ren egoisme og redsel for at villmannen på 3 år skal velte juletreet). Føler litt presset da det i fjor ble avslørt på den årlige lysfesten at naboene ser frem til at pynten i vinduene kommer opp her og lurer på hva jeg har funnet på fra år til år.. Har mye kongleplukk som nevnt, og om dere trenger litt tips kan jeg gjerne dele en liten link;-) Selv om jeg egt liker å holde slike perlelinker tett til brystet he he he http://www.schjonning.dk/pages/frontpage Har laget en laaang ståltrådguirlander med grankongleblomster til vinduene og en laang med furukongler med øyeskruer i toppen hengt på snor som skal være ute. Super greie å gjøre med de småstore damene man har i hus.
bIomstre Skrevet 24. november 2011 #11 Skrevet 24. november 2011 Så da er amaryllisen allergi-trygg altså? Jeg prøver! Ikke så konglete her. Jeg har 1 stk. Men den er i tilleg diger og selvplukket i Portugal med en helt egen historie :-) Nytt av året er noen greiner med trollhassel. Tips til bruk mottas gjerne!
Gjest amandine Skrevet 24. november 2011 #12 Skrevet 24. november 2011 Gren henges på tvers i vinduet eller settes i krukke og pyntes med pepperkaker i rødt silkebånd. Eller de fineste julekulene. Eller hvite flettede stjerner. http://www.julidannevang.dk/klip/fletstjerne/fletstjerne.shtml Fletter du disse i gavebånd kan de fint henge ute i snø og regn også.. Egnet for mammaer og litt større barn.
bIomstre Skrevet 24. november 2011 #13 Skrevet 24. november 2011 Å ja, pepperkakehjerter med bringebærdropshjerter i midten må jeg jo lage! Også har en del fugler til juletreet som jeg kan bruke (blir ikke juletre på reisebortjuler).
bIomstre Skrevet 24. november 2011 #15 Skrevet 24. november 2011 En julerose og disse på kontoret blir koz ;-) http://www.enklereliv.no/productDetails.aspx?pId=3734
Gjest amandine Skrevet 24. november 2011 #16 Skrevet 24. november 2011 Fugler er gull. Jeg har innmari mange, rett opg slett, gamle og skakke og superfine. Er så heldig at jeg har en svigermor som gladelig deler når hun kommer over, og de andre svigerdøtrene har ikke sansen så alt snasket havner hos meg;-) Men hos meg er mye gammelt og skakt, da. Utenom tellekantene i lintøyskapet. Snodig greie jeg har egt, huset kan være bomba, men nåde om du roter i de nystrøkne kjøkkenhåndklærne..
bIomstre Skrevet 29. november 2011 #17 Skrevet 29. november 2011 Grenene er nå på plass! Ble på tvers over peisen, fylt til randen av sølvfugler, riktig lækkert!
Gjest amandine Skrevet 29. november 2011 #18 Skrevet 29. november 2011 Finfint! Her har dørkransen blåst vekk... Må mekke ny og surre fast m skikkelig stå¨ltråd. Vestland vestland når eg ser deg slik
Gjest sug lut Skrevet 29. november 2011 #19 Skrevet 29. november 2011 Ingen grunn til å flytte østover - putene på balkongen måtte hentes hos naboen.
Gjest amandine Skrevet 29. november 2011 #20 Skrevet 29. november 2011 Gode naboer formoder jeg? Her har vi aldri puter ute utenom når vi sitter på dem..
Gjest sug lut Skrevet 29. november 2011 #21 Skrevet 29. november 2011 Putene ligger ute - eller lå - fast, er såpas skjerma at det aldri har vært noe prob før. Hater ting som må ryddes ut og inn når jeg uansett kommer med kaffekopp og pledd...
Gjest amandine Skrevet 29. november 2011 #22 Skrevet 29. november 2011 Du? Lut? Åssen er det. Har du symaskin og mikrobølgeovn? Bare et spm altså. Ang jul og annet.
bIomstre Skrevet 29. november 2011 #23 Skrevet 29. november 2011 Juleverksted? Hva skal jeg ta med? ;-)
Gjest sug lut Skrevet 29. november 2011 #24 Skrevet 29. november 2011 Har symaskin sånn rent fysisk - men den er i akutt behov av reparasjon og det har ikke kommet dithen at det akutte behovet har blitt dekket, kan man vel si. Har ikke micro. Har derimot nå stor nysgjerrighet?
Gjest amandine Skrevet 29. november 2011 #25 Skrevet 29. november 2011 Tenkte du kunne få en varmepose til jul! En du kunne ta med deg ut på terrassen og varme nakken på! Men den er fylt med upoppet popcorn og trenger mikro for kjapp oppvarming! Og så tenkte jeg at om du hadde symaskin kunne jeg slippe å sende en kilo popcorn eller to i posten, da kunne jeg bare legge ved bruksanvisning og la deg fylle og sy igjen selv;-) Så nå føler du deg kanskje ikke like nysgjerrig men muligens litt mer snytt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå