Gå til innhold

Dere som er sjefer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si at du har ansatt noen på årsvikariat og denne personen blir sykmeldt i 3 uker (etter å ha jobbet der i fem mnd). Denne personen gjør en god jobb, går godt overrens med de andre ansatte. Personen har høy (relevant) utdanning. Er veldig engasjert, og har hittil i år ikke sagt nei til noe overtidsarbeid, og det har vært MYE.

Personen har ellers aldri tatt ut noen sykmelding på meg selv, men har vært borte fra jobb tre dager grunnet sykt (sykehusinnlagt) barn.

Ville du tenkt at denne 3 ukers sykmeldingen kunne være nok til at vedkommende ikke fikk et fornyet vikariet, evt fast jobb?

Jeg er så stressa, for legen maser og maser om at jeg MÅ sykmelde meg, og jeg kjenner jo det elv også, men er så redd for å sjefen skal tenke "sykmeldt ja.....da velger vi ikke henne neste år"

Er det lurt å fortelle sjefen hva årsaken er? Eller er det best å la være.

Jeg har fortalt sjefen at jeg har en kronisk sykdom som jeg må behandles for på sykehus en gang i uken, men denne behandlingen legger jeg alltid utenfor jobbtid. Jeg har før i min karriere aldri vært borte fra jobb grunnet den kroniske sykdommen (om jeg burde ha vært borte noen dager er en annen sak)

Vil veldig gjerne at du svarer helt helt ærlig.

Tusen takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forutsatt at alt det andre var som du sier og jeg skulle ansatt noen fast eller for et år til så hadde jeg gjort det. Da hadde ikke de tre ukene betydd noe fra eller til.....Men jeg er leder i staten og vi legger vekt på IA.

Skrevet

Helt ærlig, så ville jeg tenke at 3 uker sykemelding etter kun 5 mnd er mye. Jeg ville vurdert det som vanskelig å ansatt deg videre, hvis jeg trodde dette ville gjenta seg ofte. Kom du til meg og forklarte at dette var helt tilfeldig og ikke stor sjans for at dette ville gjenta seg hver 5 mnd, ville jeg tatt sjansen hvis du ellers viste deg å være en ekstra bra ressurs som ikke lett lot seg erstatte.

Skrevet

Key. Vi er IA bedrift vi også. Jobber i fylkeskommunen, lærer vgs.

Skrevet

Jeg 22.53 er også leder i skolen. IA bedrift.

Skrevet

Ok og om jeg da fortalte seg at jeg har en kronisk sykdom, som jeg har hatt hele livet - og at jeg dermed strengt tatt kan bli syk når som helst da?

Men samtidig at jeg aldri har vært borte grunnet dette tidligere i arbeidslivet. Jeg var innlagt på sykehus en uke oktober, og da sto det om livet mitt, men det falt seg sånn at det heldigvis var høstferie den uken. Legen mener det er ikke er lenge før jeg ligger på sykehuset igjen om jeg ikke sykmelder meg, og at "jeg kanskje ikke overlever denne gang". Han sier det for å skremme meg, og det gjør han også.

hi

Skrevet

Sjefen min har sagt flere ganger at hun er veldig fornøyd med jobben jeg gjør, og luftet om jeg er interessert i å jobbe der videre. "Vi har kanskje en fast stilling fra august, kunne du tenke deg den?" "ja selvsagt" "supert" mao. tror jeg nok at jeg er aktuell om det skulle dukke opp fast.

Men er redd jeg ødelegger om jeg lar meg sykmelde.

hi

Skrevet

Herregud HI du må jo sette din egen helse først! Regner med du har barn siden du er her inne, hva med dem?

Skrevet

Hvis legen din mener du muligens ikke overlever, bør du helt klart sykemelde deg. Det høres ut som du har en langtidssykemelding forran deg og evt ufør forran deg.

Sykemelder du deg nå, vil du ha krav på sykepenger ut fra nåværende jobbinntekt, selv om vikariatet ikke forlenges, og ufør blir regnet ut fra dette grunnlaget.

Kontakt legen din og NAV

Riktig god bedring med hilsen fra skolelederen som svarte deg tidligere + 23.02

Skrevet

Dersom du føler deg komfortabel med å informere sjefen din, og dere har en relasjon som tilsier at det er "mulig" kan det være en fordel.

Sjefen din vil da ikke lure på hva det er, og som du selv sier har du vist at du er arbeisom og at du stiller opp når du kan.

han/ hun vil også ha mulighet for å tilrettelegge for deg.

Dersom du har en kronisk sykdom dekker vell nav uansett alt av sykepengene dine og det vil ikke gå ut over arbeidsgiver økonomisk dersom du blir sykemeldt. (?)

Uansett høres det ut som en arbeidstaker som du er gull verdt. Dersom sjefen din sitter med samme inntrykk av deg som det du skriver over, kan jeg ikke tenke meg at du har noe å frykte.

Skrevet

Nei nei, ufør blir jeg nok ikke:) Og ikke lenger sykmeldt en 3 uker heller.

hi

Skrevet

Men hvis du har en kronisk sykdom som ble så alvorlig at det sto om livet ditt i oktober og nå i slutten av november er legen din ikke sikker på om du overlever hvis du ikke sykemelder deg, hvordan kan du da vite at 3 uker sykemelding vil gjøre deg livsfrisk igjen?

Hva slags sykdom har du?

Skrevet

Jeg ville ikke tolket det som om du er et problem, men hvis det ble hyppige sykmeldinger så kanskje. Heller en skikkelig langtids enn flere små. At man blir syk kan man ikke noe før, og det skjer meg også selv om jeg ikke har tid til det. Men jeg setter pris på om mine ansatte informerer meg og er åpen om grunnen, selv om de ikke er pliktet.

Skrevet

Dette høres aboslsutt ikke logisk ut.

Altså; man kan fint fungere 100% i arbeidslivet selv om man har en kronisk sykdom.

Men; hvis det sto om livet ditt i oktober, og du må sykmeldes igjen nå fordi det er fare for ditt liv, så er du vel i en situasjon hvor du ikke blir frisk med det første. Det vil vel da være fare for gjentakende sykmeldinger framover også, siden legen mener du faktisk blir sykere av å jobbe enn å ikke jobbe.

For det er absolutt en forskjell på et å ikke klare å stå i full jobb og det å faktisk bli sykere (slik at det står om livet) av å jobbe.

Min erfaring er at det ALLTID er lurt å være ærlig med arbeidsgiver.

Skrevet

Hvis jeg ikke viste hva som var grunnen til sykmeldingen ville det være neggativt i forhold til videre ansettelse, men om jeg fikk vite grunnen og det var noe jeg vurderte til ikke å ville skje stadig vekk, ville det ikke hat betydning. Et brukket ben eller en lungebetennelse ville jeg ikke vurdert som neggativt, men om det var noe man måtte regne med dukket opp hver gang det ble høst eller liknende ville jeg vært betenkt.

Skrevet

Kronisk sykdom er vel ikke veldig attraktivt for en sjef. Jeg unnlot å gi en av våre deltidsansatte en større stilling, fordi hun har en kronisk sykdom som gjorde at hun ofte var borte fra jobb. Er sjef i en butikk, og vi er avhengig av at de som står på vaktlisten kan jobbe når de er oppsatt, ellers må andre jobbe dobbelt, eller trå til når de egentlig har fri osv.

Skrevet

Nå er ikke jeg sjef, så det er ikke sikkert mitt svar betyr så mye for deg. Men jeg kan likevel ikke la være å kommentere....

All sunn fornuft tilsier at du bør være ærlig med sjefen din. Om du får forlenget vikariatet ditt, avhenger vel heller av hvor dyktig du er i jobben din? Jeg synes det er helt på trynet dersom du måtte gå, pga av en sykemelding over en såpass kort periode!

Man kan jo ikke forsikre seg på alle bauger og kanter. For alt sjefen din vet, så kan en eventuell ny kandidat bli sykemeldt i laaaang tid. Uforutsett sykdom, ulykker som kan oppstå, alvorlig syke barn (permisjon på foreldre da), og graviditet med følgende permisjon. Sånn er livet.

Nei, vær ærlig og la det stå til. Hadde jeg vært sjefen din, hadde jeg nok heller følt meg litt "lurt" dersom du ikke hadde vært oppriktig med meg. Men jeg ville fortsatt ha tilbudt deg jobben, dersom jeg var fornøyd med din innsats:-) Og det hadde vært et pluss i boken at mine ansatte var ærlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...