Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Hallå. Jeg har fått påvist lave verdier for D-vitamin, 31 nmol/L. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har nå startet å ta tran, som legen ba meg om. Hvor høyt skal man ligge, og hvor lang tid tar det å komme seg dit? Skjønner av det jeg leser at det kan ha sammenheng med tretthet og småsykdom jeg har vært utsatt for i år, håper alt blir så meget bedre nå ;-)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Jeg hadde også det, og jeg tar d-vitaminer i tablettform. Veldig mange som mangler d-vitaminer i kalde nord, får altfor lite sol til å danne nok d-vitaminer selv så vi trenger tilskudd i vinterhalvåret. Jeg har selv div plager, men har ikke blitt bedre av dem egentlig selv om jeg har fylt opp lagrene mine.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Jeg hadde 60 da legen sa jeg lå altfor lavt ift symptomer, og at jeg burde ligge nærmere 150. Jeg tok på den tiden tran og multivitamin og fikk beskjed om at jeg måtte ta en tablett morgen og kveld av D3 i tillegg til tran og multivitamin, for å komme raskere opp i normale verdier. Jeg har enda ikke kommet opp i 150, og det er vel snart tre år siden jeg begynte. Jeg kjenner at jeg må ta solarium for å få litt ekstra energi, og det har nok en sammenheng med at kroppen da danner D-vitamin selv. Etter de siste årenes dårlige sommere så er nok de fleste i underskudd. Jeg ville nok ha tatt mer enn bare tran om du ligger så lavt som 31, men husk at vit-D-nivåene skal sjekkes igjen av legen, for å følge utviklingen. Vitamin D er kjempeviktig med tanke på immunforsvaret vårt, nyere forskning viser at det virker nærmest som et hormon i kroppen. Hvis du forstår/leser engelsk så er en god kilde til info om vit.D er www.mercola.com Der finner du mange gode forskningsartikler, og også videoforedrag som er veldig gode.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Takk for gode svar så raskt. Jeg skal ta en titt på den linken du nevner 22.19, men ikke nå for nå skal jeg legge meg ;-) Hvor lang tid bør det gå før jeg sjekker nivået igjen hos legen, mon tro? Det sa hun ikke noe om nemlig. Jeg er utendørs stort sett hele tiden i jobben min, så skulle jo tro jeg hadde fått sollys på skrotten tross alt i sommer, men det var vel ikke nok da.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Dytter litt på denne, og lurer på om noen vet noe mer om når jeg bør kontakte legen for å se om det er framskritt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå