Gå til innhold

Nedsatt hørsel hos små barn (1-åring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 1 år som bruker høreapparat pga nedsatt hørsel (medfødt). Det er en stor utfordring å få han til å bruke høreapparatet. Det består jo av flere små deler som han gjerne røsker fra hverandre og putter i munnen. Det går stadig bedre, så det er oppløftende. Men skulle gjerne hørt fra andre i samme situasjon. Hva slags oppfølging får dere fra det offentlige? Hva gjør barnehagen? Tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

har ikke barn med høreaparat selv, hvertfall ikke enda :)

men bruker selv høreaparat og ci

jeg fikk ikke hjelp med aparater før jeg var 11- 12 år, men husker jeg brukte veldig lang tid ca 1-2 år på tilvenning av aparatene. for meg hjalp det veldig den dagen jeg fikk aparat på begge ører (hadde først bare h.aparat) med myk propp.

ellers blir det også veldig varmt og klamt inni der iløpet av dagen, dette kan klø! hjelper veldig å tørke vekk ørevoks vertfall en gang om dagen.

for å få hjelp må dere selv stå på veldig, dere får lite av innfo og slikt ut i det blå, desverre!

annbefaler dere snakke med hjelpe middelsentralen, spør direkte om hva hjelpe midler sønnen deres kan få hjelp av både på kort og lang sikt!

jeg hadde egen audio pedagog som kom innom skolen ca en gang i året og underviste medelever og lærere om min situasjon som tunghørt, kan dette være noe? tror dere da må kontakte stat ped!

ellers annbefaler jeg dere kontakte ål folkehøyskole, de holder masse forskjellige kurs, deriblant kurs for hørendes foreldre med døve/ tunghørte barn! (en dame som heter gro marie som dere kan snakke med der)

lykke til videre :)

Skrevet

Hei!

Har dere tatt kontakt med en pasientforening? F.eks Hørselhemmedes landsforening, HLF? De har egene likemenn (en likemann er en som selv er hørselshemmed eller som har hørselshemmede barn som kan komme med tips og råd). Du finner en fylkesvis oversikt her:

http://www.hlf.no/Om-HLF/HLFs-likemannsapparat/Finn-din-narmeste-likemann/

Anbefaler deg å ta kontakt. Jeg er likemann selv, men for en annen pasientforening og vet at denne tjenesten er alt for like brukt, og at likemennen gjerne vil hjelpe til. De skal også ha oversikt over støtte/oppfølging som er mulig å få/kreve fra det offentlige for sin pasientgruppe.

Ser også at HLF er en stor organisasjon som tom har egene lokallag. Kanskje det kan være nyttig for dere å bli med der? Sjekk om du bor på et sted med eget lokallag som har kurs, turer og medlemsmøter (klikk på riktig fylke i menyen til venstre):

http://www.hlf.no/Fylkes--og-lokallag/

:-)

Skrevet

hei

vil først og fremst gjøre deg oppmerksomhet på at høreapparat er dessverre ikke en pille som gjør at hørselstapet forsvinner og barnet hører normalt...det er heller ikke slik at hørselstapet blir mindre av seg selv, med mindre vi snakker om CI.

jeg vet ikke hva slags informasjon du har fått fra Hørselssentralen, men anbefaler deg sterk å sette deg inn i fagstoff rundt hørselstapet, typer, utvikling osv. Undersøk om hva Cochlear Implantatet er og hva er forskjell mellom CI og høreapparat (de er nemlig så forskjellig at det ikke går an å sammenligne).

Det viktigste er å følge barnet med TETTE kontroller av hørselen, for å registrere progredierende hørselstap, og sørge for at barnet får CI så snart det er mulig, og helst i 1-2 årsalderen...I hvert fall før 3 år en gang..Det kan hende at hørselstapet ikke progredierer, og det er flott å vite også. Men konsekvenser av forverring av hørselen telles i måneder, altså hver måned baby ikke hører som det skal vil ha innvirkning på utviklingen.

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med PP-tjeneste i kommunene så snart som mulig (selv om barnet ikke går i barnehagen ennå), og be om audiopedagogisk oppfølging...det har barnet rett til.

Hvis kommunen gir deg annen type hjelp (spesialpedagog, eller tilbyr tilrettelleging i barnehagen osv), kan du allikevel kreve audiopedagog via NAV i tillegg til tilrettelegging- og det anbefaler jeg deg på det sterkeste

nøkkelord: hyppige kontroller, CI, audiopedagog, mas fra foreldre gir bra resultat :)

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger. Det er jo en ny situasjon for oss, da våre andre barn har normal hørsel, så alt må læres. Vi er så heldige at ppt i vår kommune har oppegående mennesker som sendte oss raskt videre til Skådalen hvor vi har en fantastisk audiopedagog. Men de har jo mange andre tilbud også, som jeg synes det er vanskelig å orientere seg i.

Gutten vår har apparat på begge ører. Det har ikke vært noe snakk om CI.

Han går i barnehage, men det er foreløbig ikke satt inn tiltak her.

Synes det er vanskelig å vite hva han trenger når han er så liten og ikke selv kan fortelle hvordan han har det....

Skrevet

unnskyld meg karamba9, men på hvilket grunnlag legger du ut om ci her?

ut i fra måten du forteller på har du faglig forståelse for hva det er men ellers virker du både sneversynt og innkompetent!

alle kan IKKE opperere ci, alle har IKKE nytte av ci, risikoen KAN være stor.

og ci var langt utenfor allfarvei fra hva hi spurte om! barnet er IKKE døvt ettersom hva hun forteller og skal da heller IKKE oppereres!

bruk tid på å orientere deg hos ppt hi, de hjelper deg videre :) er hørselstapet stort hos barnet kan det være lurt å tenke på tegnspråk som annet språk. han er fremdeles liten og ting vil gå seg til på sikt, men ikke stol på at barnet selv vil klare si fra om hvordan han trenger å ha det. veldig mangen barn klarer ikke sette ord på hva som er galt fordi det alltid har vert sån (tenker på hørsel) tror det beste du kan gjøre er å innformere alle som jobber med barnet ditt om hans situasjon og hvordan et høreaparat virker. min erfaring er at veldig få egentlig vet så mye.

lykke til :)

Skrevet

måtte bare kommentere at det ikke er mulig å være verken kompetent eller inkompetent fagperson når man legger ut et svar på et innlegg i forum! det vet du nok selv, hvis du har faglig innsikt!

jeg har forsøkt å utvide horizonten og informere om CI i tilfellet hørselstapet er progredierende.

i en familie hvor alle er hørende og barnet har eller utvikler stort hørselstap gir CI bedre utviklingsmuligheter- det er du nok enig i

det var godt du kom med innspill om tegnspråk, noe som er aktuelt for døve barn uten CI. Når man satser i noen grad på hørselsrest og tilgang til verbalt språk, så anbefaler man norsk med tegnstøtte, eller så kalt "tegn til tale"

og når personalet i barnehagen vet for lite om hørselstap, så er det viktig at fagpersoner informerer om hørselstapet, og ikke foreldre, og heldigvis fungerer systemet slik at PPT eller audiopedagog gir en grundig innføring i konsekvenser av hørselstapet

Skrevet

Hvis dere får oppfølging av skådalen, så er dere i gode hender

tiltak i barnehagen når barnet er så lite er vel tilrettelgging av akustiske forhold...det regner jeg med at dere snakket om med audiopedagog på skådalen

Skrevet

Jeg har nedsatt hørsel selv, men fikk ikke høreapparat før jeg var 16. Broren min begynte tidlig med høreapparat, men ikke så tidlig som din sønn. Kan tenke meg det er en kjempeutfordring. Jeg vet mamma og pappa fikk mye hjelp av barne og ungdomsgruppen til Hørselhemmedes landsforbund. Men mamma har nedsatt hørsel selv, så hun har jo mye erfaring.

Ellers noe jeg synes er behagelig, som jeg ikke er så flink til er å vaske proppene med antibac eller lignende, sånn vaskesprit som du bruker på hendene. Det i tilegg til å vaske som du har fått beskjed om. Føler at det klør mindre da. For meg er det også viktig at filter og deler byttes med jevne mellomrom.

Ellers synes jeg det er fryktelig ubehagelig med høy lyd. Er vi på forestillinger/teater/kino så tar jeg ofte ut høreapparatene da det er mer behagelig og for meg er lyden mer enn høy nok på sånne steder. Men nå vet ikke jeg hvordan hørseltap din sønn har. Så det er ikke sikkert det er mulig eller at han reagerer på sånt.

En annen ting som er et kjempeproblem når han blir større er at apparatene tåler vann dårlig. Regnvær tåler de ikke. Svette er også et problem når han blir stor nok til å løpe rundt. Så det kan være lurt å ta vare på gamle apparater for å ha til sånt bruk når han blir større. Få hjelp av hørselsentralen.

Det var kanskje ikke så nyttige tips som du har fått av meg, men egne erfaringer over ting som er lett å glemme/vite for utenforstående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...