Gå til innhold

Noen som har erfaring med Cerazette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurdere å begynne på pillen igjen, selv om jeg er generelt skeptisk til p-pille etter å ha gått på det i mange år og hatt problemer med både vekt og hud. Men cerazette høres så mye snillere ut enn de andre, idet minste i forhold til blodproppfare osv. Noen med erfaringer her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har erfaring og var skeptisk som du var. Jeg begynte å blø etter 2 uker på dem, og da blødningen ikke ga seg etter 3 måneder sluttet jeg og har vært glad for det. Kommer aldri til å tilføre kroppen min hormoner frivillig igjen.

Skrevet

Min erfaring er ganske dårlig der. Man kan vel kort oppsummere det med at etter noen måneder var det bare til å kutte den ut fordi at bivirkningen av dem gjorde hele grunnen til å ta dem unødvendig ;-P

Dersom du ikke planlegger nye barn i nærmeste framtid, så kan jeg derimot anbefale hormonspiral. Jeg reagerer veldig på p-piller og minipiller, men ikke i det hele tatt på spiralen.

Skrevet

Takk! Nei jeg har vært generelt skeptisk til sånt, men jeg kan sannsynligvis ikke bruke spiral (verken hormon eller kobber) og da er det ikke så mange hormonfrie alternativer igjen. Kondom selvsagt, men mannen begynner å bli litt lei :P

Skrevet

Min lege ville ikke anbefale spiral siden vi med tiden har lyst på flere barn. Her har vi praktisert hoppe av svingen i maaaaaaaaaaaaaaange år og det funker helt utmerket. Har bare blitt gravid med vårt høyt ønskede sønn som vi prøvde iherdig å få ;-)

Skrevet

Jeg tåler ikke p-piller pga bivirkninger (som bla a blodpropp), men kan gå på cerazette. Blødde ganske mye i begynnelsen og må ha alarm på tlf for å huske den. Jeg går på den foreløpig til mannen får time til sterilisering. Hvis du ikke planlegger barn på en stund ville jeg heller anbefalt hormonspiral.

Skrevet

En avsporing av hovedspørsmålet, men hvorfor ville ikke legen din anbefale spiral siden dere planlegger flere barn i fremtiden? Jeg går på cerazette som ikke fungerer pga bare blør og har tenkt litt på spiral

Skrevet

Jeg har gått på cerazette i nesten 3 måneder nå og planlegger å slutte for å bytte til en annen prevansjon (vet ikke helt hva enda). kort oppsummert så blør jeg mye med cerazette (en uke med og en uke uten), har mye humørsvingninger, har fått uren hud, og vekten har stagnert. Jeg har gått på ppiller (yasmin) i flere år uten å få noen bivirkninger av den.

Skrevet

Kan legge til at cerazette har vært veldig effektiv prevansjon for meg siden blødninger hele tiden og humørsvingninger vel fører til tilnærmet null sex... hehe. så jeg vil ikke anbefale cerazette. men vi er alle forskjellige, så mulig du tåler den bedre enn meg:)

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Nei, spiral er ikke aktuelt for meg (har litt rar livmor, de får den rett og slett ikke inn, samt at livmora er nesten delt så legen sier den ikke vil være sikker prevensjon). Gikk på yasmin tidligere, men sluttet for noen år siden nettopp fordi jeg ikke ville ha så mye hormoner i kroppen. Fikk også endel bivirkninger.

Hmm, nei da får vi gå tilbake til tenkeboksen og se om det finnes noe annet smart der ute :)

Skrevet

Grunnen til at legen min ikke anbefaler spiral for de som ønsker flere barn er faren for å bli steril. Det er mye større mulighet for det med spiral enn andre prevensjonsmidler. Han ville ikke høre snakk om ordet spiral en gang! Og jeg ønsker ikke å risikere det selv heller når han gir en sånn anbefaling (egentlig ikke anbefaling, men han "nektet").

Skrevet

Hva med sånn dings man får satt inn i armen? Skal Google d og se hva d heter. Legen min anbefalte d til meg, men jeg var skeptisk til å ha et fremmedlegeme under huden...

Skrevet

Jeg har kjempegod erfaring med Cerazette. Begynte på de 6 uker etter fødsel, som nå er 21 mnd siden, og har hatt mens kun 1 gang siden. Herlig! :)

Skrevet

Begynnte med Cerazette for 5 år siden. Menstruasjon var hard og vond, mye murring og smerter i forkant og mye blødning når jeg hadde mensen. Måtte knaske naproxen med ibux og paracett for i det hele tatt å komme meg opp av sengen.

Etter oppstart av Cerazette, blødde jeg nesten daglig i 3 mnd, hadde så litt sporadisk blødning, som kom til ujevne tider men ofte, i 2 mnd. De neste 5-6 mnd hadde jeg lett spottblødning 2-3 ganger som varte hver gang i underkant av en uke.

De neste 4 årene har jeg vært totalt mensfri, ingen hormonsvigninger, ingen blødning eller spotting, ingen murring, ingen hummørsvigninger.

Jeg holdt på å gi opp det første halve året, nå er jeg bare superglad for at jeg holdt ut. Skal aldri bytte!

Skrevet

Brukt de i snart 5 år og kan vel telle på en hånd hvor mange ganger jeg har hatt mensen. Veldig individuelt, gi det en sjanse.

Skrevet

Det hørtes interessant ut! Aldri hørt om p-stav før. Høres litt skummelt ut at den skal festes på armen (ser for meg en diger sprøytenål hehe), men det er sikkert ikke så ille ;) Skal ta en prat med legen min og høre hva han mener :) Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...