Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Og hvordan er julaften hos dere ellers? Tenker på om dere spiser samlet frokost, lunsj osv? Når åpner dere pakker?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 kl 17.00 er julemiddagen. Pakker åpnes fra kl 19.00
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Vi ferier alltid hos mine foreldre (mannen sin familie reiser alltid til Spania, og vi har aldri blitt invitert med). Kommer en gang rundt lunsjtid, og spiser alltid risengrynsgrøt til lunsj. Da har vi mandel i grøten, og det er stor konkurranse om å vinne marsipangrisen. Så ser vi på tegnefilmer, snuser inn ribbelukt og slapper av frem til middagen kl 17. De minste barna får ofte pakke opp en eller to gaver før middag. Etter middag og dessert går vi rundt juletreet, og deretter åpner vi gaver. Sover alltid over, og spiser fantastisk frokost neste dag før vi begir oss hjemover!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Nå som vi enda har relativt små barn, gjør vi det omtrent slik: *Frokost i 8.30-tiden *Ungene får åpne siste kalendergaven (alltid litt ekstra stor) *Ser litt på tv og sånt, leker osv, tar det med ro :-) *Spiser julegrøt med mandel i 12-tiden (når Askepott er ferdig) *Går gjerne ut en liten tur for å få ut litt energi på ungene, så kommer dusjing/bading, pynte seg osv og evt kjøre til der vi skal når vi ikke er hjemme. *Spiser middag rundt kl 16-16.30 *Begynner å gå rundt treet rundt kl. 18-18.30 *Gaveåpning etter juletregang *Åpner gaver, ser på og leker med gaver, spiser litt julegodis osv. *Om vi ikke er hjemme, så kjører vi normalt hjem i 22-22.30-tiden med rimelig kaputte unger som sovner i bilen og bæres i rett i seng hjemme (vi pusser tenner og steller dem der vi er). Når ungene blir litt eldre, så kommer vi nok til å utsette julemiddagen til kl 17.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Hjem i 22tiden! det var sent synes jeg Om vi ikke er hjemme drar vi hjemover senest rundt 20.30
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Frokost av dimensjoner, tre nøtter til askepott og litt mer, før vi vender snuten til mine foreldre Der er vi resten av dagen, og overnatter. Kanskje helt til 2. dag jul hvert eneste år er det sånn:)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Vi har ikke barn enda, og feirer jul hos foreldre eller svigerforeldre. Begge steder er middagen i 17-18-tiden. Vi kommer litt før, ferdig pyntet. Lunsj spiser vi ikke julaften, vi ligger så lenge at det blir en solid frokost i 12-13-tiden. Bare oss to. Pakkene blir åpnet etter middag og oppvask, sammen med kaffien. Klokka kan fort bli 21 før det skjer...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Takk for svar alel sammen:) Hvorfor syns du det var sent 19:51? Her begynner vi pakke opp i 17.18 tiden og er langt fra ferdig kl. 20.30;) Ingen får rive opp pakkene, her ser vi hva alle får før neste pakke åpnes opp. Bestandig holdt ut barna her:) Vi bruker spise middag hos foreldre men de har middagen veldig tidlig. Merker at jeg gjerne skulle utsatt den. HI
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 Kl 20.30 er vi jo bare halvveis gjennom gaveåpningen jo! ;-) Det går helt fint med 22.30. Vi har gjort dette i mange, mange år nå, og ungene tåler fint å være sent oppe den ene kvelden i året. De sovner som regel i bilen til der vi skal i 15-16-tiden, så da har de litt ekstra å gå på også. Av og til har en unge sovnet på et fang før vi kjører, da bare lagger vi ham/henne i en trygg krok med teppe over og bærer ut i bilen når vi går. De er så vandt til å bli "lagt" i bil at de knapt leer på øyelokket av dette.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 Åååå... Nostalgi! Akkurat slik hadde vi det også før vi fikk barn :-) Spiste bare frokost egentlig og ikke middag før i 17-18-tiden. Gavene kom senere, vi hadde jo all verden med tid. Litt anderledes nå ja ;-) Men var koselig å lese innlegget ditt, for jeg hadde faktisk nesten glemt hvordan dette var før vi fikk barn. Må innrømme at jeg gleder meg litt til å ha bare store barn slik at vi kan få litt av denne roen tilbake. Nå blir det litt hektisk til tider. Sjeldent vi får sitte i ro hele måltidet f.eks, mend et er jo en nydelig dag uansett :-)
☆☆☆ Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Gresset er alltid grønnere... Jeg gleder meg slik til neste år, da jeg vil ha ei lite tulle på 9 måneder til jul
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 Vi har jul hjemme. De som vil får feire hos oss. Står opp 8-9-tiden og har enkel frokost. Pleier å snike en smakebit av saltkjøttet eller rull. Før og etter frokost mumser mann og barn på julestrømpen som nissen har hengt på døra. Jeg forbereder middag (ribbe med ALT av tilbehør). I tilegg pusler jeg rundt å gjør siste forberedelser ellers, justerer pynt, vasker rullpressa, klargjør klær, gløtter litt på tre nøtter til askepott, få barn og mann i dusjen, setter sløyfe på huner og katt, ser over sølvtøy, dekker bord med pynt, sender noen julemeldinger, og får ribba i ovnen. Pynter oss med omhu og reiser til kirken. Vi er ikke svært religiøst utøvende, men julaften blir det ikke uten å ha hørt Deilig er Jorden i kirka. Så er det hjem og da er ribba ferdi, Freser opp svoren og spiser kl 17.00 mens Sølvguttene synger julen inn. Det er eneste dag i året hvor tv står på i bakgrunnen mens vi spiser ved spisebordet. Så er det opprydding og litt avslapping for mor før julekonfekten kommer på bordet. Såååå åpner vi endelig gavene. Og med stor, og utvidet familie, tar det fort noen timer. Barna er skjelden i seng før 22, men da er de lykkelige =) Så er det en utslått meg som så og si faller sammen i sofa etter endt gjerning. Og for de som syns dette høres gammeldags ut: jeg ELSKER julaften og hadde blitt snytfornærma om mannen plutselig foreslo å ta seg av middagen. Akkurat den dagen er det jeg som har regi og ansvar, og jeg gjør det med livet som innsats.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Hehe.. Ja, du har vel ett poeng der ;-) Men nå har jeg hatt småbarn i over 9 år, så jeg er litt lei av å ha småbarn for å være ærlig. Jeg har egentlig alltid likt store barn best også. Det er masse kos med de små altså, men også hektisk. Etter 10 julaftner på rad med avbrutte julemiddager, gaveåpninger der jeg fort mister oversikt pga amming, løpe etter en småunge osv, så må jeg si at jeg savner roen og freden med å kunne nyte måltidet, ha oversikt over hva alle åpner av gaver, prate uavbrutt med de andre voksne, kanskje spille litt spill osv. Men, hver alder sin sjarm :-)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #15 Skrevet 23. november 2011 Ungene våkner vel som vanlig ca i 8-tida og da får de se litt barneTV mens vi lager til stor og god frokost. Så blir det dusjing, 3 nøtter til askepott (mest mor da), kanskje en vente-gave og etter hvert spiser vi litt lunsj. Så blir det pynting av midddagsbordet, og pynting av små og store mens middagen lages. Så tar vi imot besøkende som kommer og i 16.30/17-tida spiser vi middag. Vi sitter vel til bords sånn en times tid, og når vi er ferdig med å rydde av bordet kommer Julenissen sånn ca 18.30 også åpner vi gaver etter det. Legger inn en pause i gaveåpningen med litt riskrem og kaker (som det sjelden blir plass til rett etter middagen) også fortsetter vi kvelden med gaver og snop frem til ungene slokner. (blir vel gjerne i 21-22-tida en gang, de er 3 og 4 år).
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #16 Skrevet 23. november 2011 Setter oss til middags bordet når julen ringes inn og lytter til sølvguttene på NRK <3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #17 Skrevet 23. november 2011 Vi pleier å starte dagen i pysj med kalenderåpning, så en rask frokost før det er på med finstasen alle sammen så vi er klare til familielunsj hos mamma og pappa kl12 (det eneste dumme er at det er midt i Askepot, men pleier å snike meg til å se hvertfall deler av det). Så er det hjem og ordne resten av julemiddagen mens ungene ser på tv. Ca kl 16 kommer besøket og middagen har vi pleid å spise ca kl 17. Etter middagen kommer nissen på besøk, så er det åpning av resten av pakkene etterpå. I fjor tror jeg klokka var nesten 23 når vi var ferdig, men både 1-åringen og 4-åringen holdt ut helt til gavene var pakket opp. Planen var å legge hvertfall 1-åringen når han ble trøtt, men tror ikke jeg hadde fått det til om jeg hadde forsøkt.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #18 Skrevet 23. november 2011 Frokost spiser vi sammen om vi er sultene samtidig, noe som sjeldent skjer her. Ungene tusler som regel ut i sofaen med dyna rundt seg, og vil ikke røre seg av flekken på mange timer. Så de suser rundt i pysjen til det er klart for å få på seg finstasen. Middag spises kl 17. Barnetv pleier ungene å se på, da rydder vi voksne av bordet osv. Gjør kakefat klart, setter på kaffe og litt annet. Så når ungene er ferdige med å se barnetv begynner de å dele ut pakker. De deler ut alle pakkene slik at vi får hver vår haug. Når alle er delt ut begynner vi å åpne. Ungene koser seg med åpningen, de er ikke slike som river av papiret og er ferdig. Vi voksne pleier som regel å vente en stund med gavene våre. går rundt og hjelper og koser oss sammen med ungene. Mine barn feirer jul annethvert år der de åpner en og en gave og alle skal se på gaven andre får, de liker ikke dette for de føler ikke de får sett og kost seg med gaven de akkurat har åpnet for alle maser om at de må finne en gave og gi til neste. Feirer vi jul borte har vi ikke med oss gavene vi har fått av andre enn de vi er hos, for vi vil heller dra hjem litt tidligere og kose oss med resten av gaveåpningen. Ungene syns det er veldig koselig å leke og kose seg med gavene etterpå. I fjor forsvant alle ungene ut av huset rundt midtnatt, for de måtte jo prøve sparken som en fikk. De var ute en halvtimes tid og lekte.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 Kle seg i fine klær (for barn), når de våkner Frokost Tv-titting for barn mens voksne forbereder det siste og kler seg i finklær Lett lunsj for barna Nissen kommer kl 1500 og gaver til barna åpnes og lekes med + gaver til de voksne fra barna åpnes Middag starter mellom 17 og 18, avh av hvor lang tid det tar med gaveåpning for barna Masse kos Barna legges mellom 21 og 23 avh av hva de orker De voksne tar et glass vin når barna har roet seg i sengene og åpner de få voksen gaver som er igjen fra voksne til voksne De voksne rydder opp og legger seg, klare for kun kos og glede med barn neste dag. Barna her er 4 og 6 år gamle
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #20 Skrevet 23. november 2011 Når ungene våkner får de julestrømpene sine med litt godteri, og får lov til å sitte i pyskjen med dyne i stua og spise godteri og se julebarnetv (dette gjorde vi da jeg var liten, og det er de beste minnene jeg har) Så hager vi vel en skikkelig julefrokost i 9-tiden. Så er det julebarnetv (tre nøtter til askepott på meg) og gjerne en liten tur til oldemor og oldefar på aldershjemmet. Hjem og lage julegrøt med mandel. Hele familien kommer da (de som ville og kan) så vi er gjerne 30 stk, som spiser grøt og jakter etter mandel. Etter mandeljakten er det avslapping, lar ungene legge seg litt i sengen vår da, i hpo om at de skal sove litt sånn at de holder ut på kvelden, pleier å funke, vet ikke hvordan det blir i år. Gjestene kommer i 4 tiden. Middag ca. 5 ungene får åpne en ganve hver mens vi rydder opp og gjør klar til dessert. Sposer den, og begynner åpningen. Stort sett oppakking til 11-12 på kvelden, så plier å diske opp med litt spekemat, og snoperier mens vi holder på med dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå