helene0: jan09+jun11 Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Føler oss helt lost for tiden ved middagsbordet. Har en gutt som er 3 om 2 mnd. han veier 13 kg og er 100 cm. Sitter ikke stille et sekund og er med på alt. Må jo bruke enorme mengder energi om dagen. Merker på han at han er trøtt og sliten på ettermiddagen og trenger å få i seg mat. legging og kveldsrutiner går veldig mye greiere de dagene han får i seg en skikkelig middag, men det er ikke særlig ofte. Vi er av den oppfatning av at vi ikke bare kan ha pasta, pannekaker eller pølser hver dag for at han skal spise seg god og mett. Prøver å tilpasse måltidene slik at det er litt gøy å spise, med god saus og små møre biter av kjøtt eller fisk. Det ender så og si hver dag med at vi sitter ved matbordet i 45 min og han har spist kanskje 5-6 biter med middag. (vet han er sulten, det er tross alt 3 timer siden sist måltid i bhg). Prøver å hjelpe han med å minne han på at han må tygge, svelge osv uten å være masete, men det er ikke lett. Han sitter bare å sutter på maten og piller på alt mulig annet. Han er kjempe sta og middagene ender ofte i krangel. Så ser vi barnetv og han spiser en stooor kveldsmat. Han trenger jo å få i seg kjøtt, fisk og grønnsaker, føler meg helt fastlåst i situasjonen. Noen som har erfaringer å dele?
lille sprelle Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Hos oss er det litt opp og ned. Vi krever at hun spiser tilsvarende en halv skive til hvert måltid (til middag et lite stykke fisk eller kjøtt eller hva vi nå har til middag+ smake på tilbehør). Hun er bare litt høyere og tyngre enn ditt barn og jeg har sjekket vekten jevnlig. Det er en langsom utvikling i riktig retning. Jeg har hørt av andre erfarne mødre at de i perioder knapt spiser i den alderen og at det er helt normalt. Til kveldsmat er det som regel barnegrøt hos oss. Da får hun i seg de næringsstoffene hun trenger. (i tillegg til at vi gir tran og mulitvit)
togutter-08og10 Skrevet 25. november 2011 #3 Skrevet 25. november 2011 Vår sønn er 3 år og 5 md og han har totalt smakenekt (har hatt det i halvannet år) Vi har prøvd alt, ingenting fungerer dessverre. Vi hadde konsultasjon på helsestasjonen (be om en time til dette) og hun ga følgende råd. Ikke la maten bli en maktdemonstrasjon fra den lille. Ingen barn sulter i Norge så lenge de får tilbud om mat. Resten av familien skal ikke rose hvis barnet spiser (for det er ikke noe en skal være flink til, alle må ha mat) men dere skal tydelig vise at dere liker maten og si til hverandre at middagen var veldig god i dag etc. Kanskje han får lyst å spise mer. Sett av max 30 min til middag og tilby aldri annen mat enn den dere skal spise. Vår sønn spiser yoghurt med korn, litt frukt (ikke mye) grovt brød med syltetøy og forskjellige oster og prim, potetstappe som lages av potet, kålrot, gulrot og evt brokkoli og blomkål, Han spiser også knekkebrød, polarbrød, pølser, agurk, mais og så iker han smoothie. Helsesøster s AT DETTE VAR VARIERT NOK FOR EN TREÅRING, MEN AT VI SELVFØLGELIG MÅTTE PRØVE Å FÅ HAN TIL Å SMAKE PÅ NYE TING. nOE HAN NEKTER. Ikke mening med store bokstaver der. Alle siser til oss at vi må si at han skal smake. Det tok oss to timer å få han til å smake en kyllingbit en dag og da sovnet han helt utmattet uten å smake. ÅÅÅ det er så fortvilende. Så for min del ser det ut som om din sønn får i seg akkurat nok til å fungere, men at han selvfølgelig burde spist mer. Mitt tips er å slutte å mase. Ikke gi han mange sjanser. Si takk for mat og la han gå fra bordet etter 30 min, Lykke til.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2011 Takk for gode svar, det er på en måte godt å vite at man ikke er alene.. Vi har nå kommet frem til en strategi som vi skal gjøre vort bee for å følge. Det er viktig for meg at middagen skal være et godt samlingspunkt i hverdagen, ikke bare stress og styr -Vi kjøper multivitamin/mineral og tar tran, så får han ihvertfall i seg det viktigste. -Alle må smake på alt hver gang, innimellom sier han faktisk "mamma, jeg likte det jo" -Han må spise noe av den tingen på talerkenen han liker (som du skriver over her; tilsvarende en halv skive eller så) -Ingen masing og ingen sinte toner, bare forslag om at en liten potetbit til kan hjelpe med å få ned det litt vanskelige kjøttet. -Også sier vi takk for maten etter 30 min. (om ikke går det på alles tålmodighet løs..) Har han ikke spist nok da, så sier jeg at jeg ikke synes han har spist nok og at han kan gå fra om han tar 3 biter til Håper dette fører til en mer harmonisk familie med tiden...
camosilla Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 Jeg opplever og har også lest det, at barna spiser mye når de vokser og lite når de ikke vokser. De vokser jo i rykk og napp, så vi må regne med at de ikke spiser like mye i perioder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå