Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Hvor vanlig er det å ha babyshower? Hvor lenge før fødsel holdes det? Hvem blir invitert? Hva lager man til mat? Er det bare mor og far som steller i stand babyshower, eller er det vanlig å få i overraskelse? Har virkelig ikke peiling.. pliiiis let me know;)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Nei, det er ikke vanlig. Men ser ut til å bli en trend blant (svært) unge kommende mødre
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Det er vel usa og sex and the city jentene som får de norske jentene til å holde på med dette...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Aldri vært i min omgangskrets. Vet ikke om noen som har hatt det, kan ikke være så vanlig i Norge.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Nei, det er IKKE vanlig. I Norge er tradisjonen å gi barselgaver ETTER at barnet er kommet. Mange steder er det ennå tradisjon med "barselgrøt" babyshower skal IKKE stelles i stand av mor eller far, det skal være en "overraskelse" for den vordende mor. Blir gjerne stelt i stand av søstre eller gode venninner.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Hmm.. det er overraskelse ja.. men den som steller i stand (god venninne f.eks) må jo vite hvem foreldrene kunne tenkt seg å ha i babyshoweren da vel? Og de som kommer må ta med evnt mat/kaker/snacks? Og igjen, når holdes dette? etter 8mnd på vei? HI
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Det er ikke vanlig, det er heller ganske pinlig. Om det i tillegg arrangeres av den vordende mor selv er det ganske frekt. Skal det til nød arrangeres er det en nære venninne som skal ta hele jobben, og den gravide skal ikke vite noe som helst. Vet hun ikke hvem mamman vil ha der er hun ikke nære nok venninne. Men huff, det er skikkelig pinlig. "Hei, kom og hyll meg og gi meg gaver". Mange kamuflerer det under at de vil samle vennene til en siste kosekveld før babyen kommer. Vil man det så inviterer man til det, spanderer mat/godis, og kaller det IKKE babyshower. Babyshower er tiggefest.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 Oi, oi oi.....bare pinlig. Når du ikke har peiling på tradisjonen, så er mitt tips........ HOLD DEG LANGT UNNA å arrangere noe slikt
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 Det er ikke vanlig, men jeg har sett at det har vært mere snakk om det i media i det siste, så det blir kanskje mer vanlig, dessverre... Jeg sier dessverre fordi vi ikke absolutt må overta alle tradisjoner som finnes i USA, det er ikke slik at fordi en ting gjøres der, må handelsstanden i Norge få alle nordmenn til å gjøre det samme, slik som for Valentine's Day. Jeg kjenner bare til en som har fått baby shower, og det var svigerinnen min, som er litt yngre enn meg, så det er nok en trend blant de yngre, kanskje. Det skal absolutt være en overraskelse, a la utdrikningslag. Man må stille med mat og drikke, ja, om det er den som arrangerer det som sørger for maten, eller om alle tar med seg noe, er vel ikke så nøye... Man inviterer vel ca. de samme folka som ville blitt invitert i utdrikningslag, dvs. alle nære kvinnelige venner + familie. Helt personlig vil jeg mye heller få komme på en kopp kaffe og ta med boller/kake selv og få hilse på den nye verdensborgeren og gi gaven min da, enn å bli tvunget til å gi gaven på en "babyshower" før barnet er født. Men når man først blir invitert, har man dessverre ikke så mye valg...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Hva er pinlig med at en god jentegjeng samles før barnet kommer? At man spiser god mat sammen og prater men man har tid til det? Når barnet kommer går det gjerne lengre tid før man klarer og orker og samle hele gjengen. Vi er/var en jentegjeng som møttes ca en gang i måneden, jeg ble som vanlig invitert hjem til hun ene og trodde vi skulle ha en vanlig koselig kveld. Der hadde de møttes tidligere på kvelden og pyntet med banner og ballonger og hadde handlet inn gaver og hadde laget maten på forhånd! Det var kjempe koselig og kjekt å få en siste kveld med jentene før nattevåk og bleieskift ble en del av hverdagen. De neste gangene måtte jeg jo ha snuppa med pga amming og gjerne gå litt tidligere for å få hun hjem i seng. (hun sov ikke så godt med mye bråk rundt seg) Nå er vi desverre blitt spredd i forskjellige byer av forskjellige grunner, så nå møtes vi sjeldnere og regner ikke med det blir noen samling før jeg føder igjen. Jeg har også en annen jentegjeng hvor en av de er gravid og kommer nok til å arrangere noe lignende før henne som de andre gjorde for meg. Hva er gale med å lage mat og samles det hadde vi jo gjort uansett, gaver hadde vi gitt uansett så ser ikke problemet med å gi det før barnet kommer. Så hvorfor ikke sette fokuset på henne og gi henne litt ekstra oppmerksomhet sioste gang vi samles før hun føder! Synes bare det er kjekt jeg! Men!!! Hadde aldri arrangert det for meg selv...
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 Det å samles for en "siste" kveld er sikkert kjempekoselig! Men på en jentekveld MÅ man ikke ha med gave. Jeg ville ikke ha syntes det var noe stas om noen hadde arrangert det for meg. Og jeg hadde neppe gått om jeg hadde fått invitasjon. Synes det er mye koseligere å gi gave når ungen er født.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Jeg skal holde for en venninne av meg. Leste at den holdes vanligvis en mnd før termin. Vi skal bare kose oss, spise kaker og anner snacks. Lager en minnebok til henne fra oss venninner. Alle tar med en liten gave hver, og betaler 70 kr for mat og "fellesgavene." Enkelt og greit og jeg tror det blir veldig koselig. Vi er ikke SVÆRT unge mødre heller...!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #14 Skrevet 23. november 2011 Hører det er delte meninger om dette. Jeg forstår både den ene og den andre.. Grunnen til at jeg spør, er fordi venninnen min er gravid, og jeg lurer på om jeg skulle arrangert noe slikt for henne. Problemet er bare at hun ikke har så mange venner... Så nå ble jeg litt i tvil.. vil gjerne gjøre litt stas på henne, men det tror jeg at jeg får gjøre på egen hånd med henne alene. Takk for gode svar:) Vil gjerne høre om flere som kjenner til dette;) HI
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #15 Skrevet 23. november 2011 Veldig amerikansk og ikke særlig vanlig. Jeg ble også invitert i en for ei jeg jobbet sammen med, men ikke kjente rseten av vennegjengen foruten å ha møtt to stk en gang. Synes bare det var pinlig og diktet opp en unnskyldning for å ikke gå!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #16 Skrevet 23. november 2011 Søstern min holdt babyshower for meg. Vi var litt uvitene da... Hun lagde middag til oss (kun nære venninner som var bedt). Spiste kaker og kosa oss, og jeg fikk gaver fra venninnner... NÅ arrangerer jeg babyshower for en annen.. Bli middag med de nærmeste og den gravide får gaver. Denne gangen skal vi prøve å ha en liten mini quiz. Blir moro. INGEN av babyshowerne har vært hemmlige, vi har funnet en dato som det faktisk har passet den gravide :-) Litt viktig at den gravide ikke har andre planer.... Og den gravide ønsket babyshower to-tre mnd før termin, "tilfelle" .... Og hun orket ikke å være så stor og sliten på showern!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå