Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Er det noen mulighet for at mor kan overta fedrekvoten når far er selvstendig næringsdrivende og umulig kan være borte fra jobb flere uker sammenhengende? Hvis ikke er det jo barnet som blir skadelidende.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Det er ikke mulig å overta kvoten. Når mødre som er selvstendig næringsdrivende klarer å ta permisjon så burde fedre som er selvstendig næringsdrivende også klare å ta permisjon. Og det er jo ikke akkurat som om han fikk det kastet på seg at nå skal han ha perm. Han har hatt GOD tid på å planlegge dette. Han kan også ta gradert permisjon så han må ikke ta ut alle ukene sammenhengende. Vil han ikke ha permisjon så mister dere den.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Nei, men dere kan velge å ta den gradert. F eks 60/40. Jobbe 60% og hjemme 40% (noe som tilsvarer 3 dager jobb og 2 dager fri i uka) Vi forsøkte å få flyttet permisjonen over på meg sist, men det fikk vi ikke. Eneste grunn de godtar er hvis far skriver under på at han er uegnet som far. Men det er det jo ingen som gjør.... Om dere tar gradert vil antall dager til far være det samme, men det vil strekke seg over lengre tid. Håper du skjønner hva jeg mener :-)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Det er ikke alltid så svart-hvitt, dessverre... Far i huset her kan rett og slett ikke ta fri så lenge, så det betyr at vår datter må tidligere i barnehage. Dessverre!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Ikke så enkelt for alle 10:29 ;-) Om man driver uten ansatte så går det ikke å ta seg fri på ukesvis... Men fungerer fint å ta den gradert :-)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Skjønner, men vet ikke hvor bra det funker heller. Det blir kanskje bare til at det blir betalt ferie, "pappperm i stedet for ferie", liksom. Har hørt om noen som har gjort det sånn.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Om man ikke klarer å planlegge så da må dere nesten bare velge å sende barnet tidligere i barnehagen. Der det fins vilje fins der vei, mener nå jeg, men når far verken vil ha vanlig eller gradert permisjon så må han nesten bare velge bort tid med barnet sitt. Hans valg. 10:29
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Nei, ikke på det grunnlaget, men far kan velge å avstå fra fedrekvoten eller å ta den gradert.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 Kjenner ikke så mange som driver enkeltmannsforetak, du?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 Hei, kan fortelle litt om hvordan vi løste problemet. Vi hadde gradert permisjon begge to. Mannen min jobbet 4 dg i uken og hadde 1 dag med permisjon. I tillegg så brukte han 3 uker av permisjonen på sommeren slik han hadde permisjonspenger i stedet for feriepenger:-) Min arbeidsgiver var ikke interessert i at jeg bare jobbet 1 dg i uken så jeg hadde ulønnet permisjon eller ferie de dagene pappa hadde permisjonsdag (var 4 dg i md så vi mistet ikke så mange penger på det). På den måte kunne vi strekke barnehagestart.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være så forbanna vanskelig for fedre som er selvstendig næringsdrivende å ta ut pappa-permen. Altså; på de 3 ÅRENE han har til å ta ut disse 12 ukene, så skal han ALDRI ha fri? Hvem er det som får barn med noen som ALDRI har fri da? Aldri julefri?, aldri sommerferie? aldri en langhelg? Jobber mennene deres virkelig 364 dager i året??
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 Tror problemet ofte er at man ikke setter seg inn i reglene. Er mange som tror at man må ta all permisjonen i en smekk. Og det er det et fåtall av selvstendige som får til. Ta dere en tur på Nav og hør med dem hvordan dere på best mulig måte løser dette :-)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så forbanna vanskelig og forstå at det for mange ikke er så svart/hvitt som mange av dere skal ha det til. For oss hadde det ihverfall vært forbanna vanskelig. Heldigvis er jeg ferdig med barn, så vi slapp unna med pappa perm på 4 uker. Og selv det var umulig å få til. Mannen min er selvstendig næringsdrivende, og yrket er f.eks. sesongbetong og væravhengig. Som du sikkert vet er det ganske umulig å spå været lengre enn noen dager frem i tid, derfor hadde gradert blitt veldig vanskelig. Ta fri over lengre periode hadde også vært helt umulig. Da kunne vi like greit lagt ned hele firmaet. Så nei, han jobber ike 365 dager i året, han kan ta fri av og til når været tillater det. Men han har aldri julefri, og har kun en uke fri på sommeren. Jeg kunne lagt ut i det videre og det brede om mange flere grunner til hvorfor det var umulig og få til. Men det hade blitt en hel avhandling, og slike som deg som ikke evner å se lengre enn egen nese hadde garantert begynnt å kverulere. Så jeg gidder ikke. Men hvorfor skal det væ
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #14 Skrevet 23. november 2011 Om man ikke evner å planlegge og å prioritere barnet over jobben så burde man kanskje avstå fra å få barn.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #15 Skrevet 23. november 2011 Min er selvstendig næringsdrivende med enkeltmannsforetak og han skal jaggu meg ha hele permisjonen! skal være hjemme fra 17. jan til 17. des. det er jo mulig om man bare vil.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2011 #16 Skrevet 23. november 2011 Det er litt vanskligere for selvstendig næringsdrivende enn for annsatte, men det er forventet at kvinner klarer det, da bør man kunne forvente det samme av menn. Hvis man ikke klarer det får man bare innse at det er en av ulempene med å drive for seg selv, akkurat som at man ikke har krav på dagpenger om man blir arbeidsledig for eksempel. Det er ting man må ta med i betraktning når man velger å bli selvstendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå