Gå til innhold

Mageøvelser etter keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen tips til hvile mageøvelser man bør/kan gjøre etter keisersnitt?

Og når det har grodd etter 3 mnd, kan det fortsatt gjøre litt vondt? Elller er det da et tegn på at man skal være forsiktig med å bruke musklene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mageøvelsene venter du med til du ikke har vondt mer (minst 2 mnd, gjerne myyye lengre). Og får du vondt ellers stopper du opp.

Skrevet

Det er 3,5 mnd siden mitt keisersnitt, og det gjør bare vondt av og til når jeg bruker musklene på en spesiell måte. Men hvordan vet jeg om dette bare er en "permanent" skade, eller tegn på at muskelen ikke er klar enda?

Jeg vil jo gjerne trene magen... Kan jeg ta vanlig situps? Hvordan ser man om musklene er delt som det sies`?

Skrevet

Situps er drepen for en KSmage, man kan få brokk, eller hindre magemusklene i å komme tilbake i normal form. Minst 6 mnd, og da kun skrå situps. Etter 9 mnd forsiktige vanlige situps.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om 12 uker jeg på sykehuset...

Hvilke øvelser kan man gjøre da?

Skrevet

Ikke gjør noen øvelser, men hold deg i form med å gå turer, sykle, svømme osv. Kondisjonstrening, ikke styrketrening.

Skrevet

Når det gjelder aktivitet etter KS skilles det mellom tre aktivitetsnivåer. Like etter fødselen (frem til 6-12 uker) skal man ha lavt aktivitetsnivå. Man skal være langt mer forsiktig enn man normalt er, selv om ting ikke gjør vondt. Ikke løfte tungt eller anstrenge seg. Så skal man gradvis over på normalaktivitet, med løfting, støvsuging, og vanlig normalaktivitet frem til kroppen er tilnærmet fullt restituert. For noen går det fort (6-9 mnd) for andre går det lengre (9-12 mnd). Da først kan man gjøre ting som er ut over normaaktivitet, som å trene hardt, mageøvelser, løfte tungt osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...